Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Premiera spectacolului de balet 'Romeo și Julieta' la ONB - Interviuri cu prim-soliștii spectacolului din 10 martie
Opera Națională București prezintă evenimentul lunii martie - premiera spectacolului de balet Romeo și Julieta de Serghei Prokofiev. Vineri, 10 martie, și duminică, 12 martie, sunt programate primele două spectacole în regia și coregrafia reputatului artist Renato Zanella, coordonatorul artistic al baletului Operei Naționale București. Ați trei artiști italieni semnează decorurile - Alessandro Camera, costumele - Carla Ricotti și light design-ul - Vinicio Cheli. În prima reprezentație condusă de maestrul Tiberiu Soare, rolurile principale vor fi interpretate de prim-soliștii: Ovidiu Matei Iancu - în rolul Romeo și Cristina Dijmaru în rolul Julietei. Cei doi prim-soliști au acordat scurte interviuri:
Ovidiu Matei Iancu, cum vă simțiți în regia și coregrafia imaginată de Renato Zanella, o concepție modernă - se spune într-un comunicat de presă?
Foarte bine mă simt, pentru că a reușit să aducă o poveste de dragoste clasică într-un climat mai modern, mai actual, ceea ce pe mine mă bucură foarte mult, pentru că această dragoste pură și această poveste e valabilă încă în zilele noastre.
Ce aduce nou această montare a lui Zanella? Cum vede el povestea lui Romeo și a Julietei?
Se bazează pe același lucru, pe o dragoste pură, o dragoste la prima vedere să-i spun așa, o dragoste inocentă, o dragoste pentru care amândoi sunt capabili să facă orice, indiferent de diferențele de viață și cum a fost crescut fiecare. Ce aduce nou este într-adevăr ideea lui de a transpune totul într-o perioadă mult mai actuală. O să se vadă… decorurile, costumele, ideea în sine, tutul este adus aici. Acesta este lucrul care face ca acest spectacol să fie total diferit de ceea ce s-a văzut până acum.
Ce vi s-a părut cel mai dificil de realizat în aceasă montare?
Nu știu dacă a fost ceva… Cred că întreg spectacolul în sine este dificil, orice spectacol e dificil în felul lui pentru că se pleaca de la zero, se pleacă de la a învăța anumiți pași noi. Și compania a fost obișnuită cu spectacole clasice și când ne gândeam la Romeo și Julieta ne duceam cu gândul la clasic, la montările vechi. Și-atunci, el a venit cu o montare total nouă, neoclasică, modernă. Și-atunci a trebuit să încercăm să facem față acestei idei care mi se pare genială și o să se vadă acest lucru pe scenă.
Mai sunt puține zile până la premieră. Povestiți-ne despre colaborarea cu partenerii de scenă, cu toată echipa.
Ooo, ce pot să spun, nu am decât cuvinte de laudă despre toată lumea, începând de la maeștrii de repetiții, coregraful Renato Zanella, partenera mea - Cristina Dijmaru, care este o persoană deosebită și cu care am mai dansat și în trecut și îmi face mare plăcere să lucrez cu ea, să dansez cu ea; ne înțelegem foarte bine și cred că este foarte, foarte important într-un asemenea spectacol ca cei doi parteneri, cei doi protagoniști - Romeo și Julieta - să se înțeleagă foarte bine și în afara repetițiilor. Pentru că trebuie vorbite foarte multe lucruri; sunt detalii care trebuie puse la punct și asta se face numai într-o armonie și într-o discuție deschisă. Nu ai cum să dansezi cu cineva cu care nu te înțelegi bine și cu care nu mergi pe aceeași lungime de undă. Bogdan Cănilă, care-l va interpreta pe Tybalt, e, iarăși, un dansator extraordinar cu care mă înțeleg bine… Robert Enache, Bianca Stoicheciu… toți, toți sunt niște dansatori extraordinari… Valentin Stoica, Cristian Preda… suntem o echipă, o echipă care mie-m,i este foarte dragă! Și tehnicul Operei și-a dat toată silința, au muncit de dimineață până seara să poată reuși să ne ofere nouă toate condițiile ca atunci când venim pe scenă să nu trebuiască să stăm după ei, să pierdem timpul… Dirijorul Tiberiu Soare e un dirijor extraordinar care, la fel, a muncit extrem de mult … A fost foarte multă muncă și am simțit că toată lumea și-a dat silința și a făcut tot posibilul ca acest spectacol să iasă bine. Sunt sigur că spectacolul o să fie pe măsura așteptărilor!
Ovidiu Matei Iancu, vă urez mult succes și vă rog să adresați o invitație publicului!
Îi aștept, aștept tot publicul iubitor de artă și iubitor de balet și iubitor de frumos! Mai ales că suntem în luna martie, acest spectacol cred că pică foarte bine; e un spectacol plin de dragoste și plin de sentiment și îi aștept pe toți să ni se alăture și să simtă odată cu noi ceea ce vom simți noi în acea seară.
Cristina Dijmaru
Cum este regia și coregrafia imaginată de apreciatul artist italian Renato Zanella?
Vreau să-i mulțumesc pe această cale, căci a avut încredere să-mi dea oportunitatea de a o interpreta pe Julieta. Îmi este un rol foarte drag. Pot spune că deși spectacolul este dus în zilele noastre, povestea este clasică, cea a lui Shakespeare.
Văd un costum foarte frumos pe tine. Cum sunt costumele, decorurile?
Costumele sunt absolut superbe și vreau să-i mulțumesc pe această cale doamnei Carla Ricotti, cea care a făcut design-ul costumelor. Sunt absolut superbe. Îmi place foarte mult că a folosit o monocromatică, ca să simbolizeze foarte bine diferența dintre cele două familii, Capulet și Montague.
Ce a fost cel mai greu de realizat în acest spectacol?
Pot spune că a fost o provocare acest rol, deoarece te răscolește, dar cred că de fiecare dată mi-e foarte greu să încerc să redau acel prim moment, acel prim contact, prima privire din ochi cu Romeo. Cred că aceea este cel mai greu de realizat, deoarece repetăm de foarte multe ori și îmi doresc ca publicul să simtă că e pentru prima oară, că nu e nimic regizat, totul este natural. De asemenea, pot spune că încerc să caut în fiecare zi, pe partea de sfârșit a acestei povești. Vreau să sfâșii sufletele spectatorilor la sfârșit prin moarte, prin felul că ea, la sfârșit de toate, alege să-l urmeze pe el pe lumea cealaltă și să trăiască fericiți într-o eternitate.
Pentru public, vizual, care ți se pare că este cea mai frumoasă scenă din tot baletul? Sau cel mai frumos moment?
Cred că aici depinde de fiecare. Eu tot timpul am fost o romantică și bineînțeles că îmi place scena balconului. Cred că oricărei femei, de altfel, îi place acea scenă, dar pot spune că este un balet care te impresionează și atrage publicul prin poveste, prin coregrafie, care scoate foarte bine în evidență trăirile personajelor, nu este nimic artificial. Totul este făcut natural, să curgă și să ajute interpretul să poată să-și spună povestea.
Mai sunt foarte puține zile până la premieră, sunteți în focurile ultimelor repetiții. Cum a fost colaborarea cu echipa, cu partenerii de scenă?
Pot spune că sunt onorată să am asemenea colegi, partenerului meu îi mulțumesc foarte mult, deoarece pot să mă las în mâinile lui cu încredere, știu că nu mă va scăpa. De asemenea, toate personajele, toți interpreții, mă ajută foarte mult pe mine ca eu să pot interpreta mai bine Julieta, deoarece depinde foarte mult și de reacția celuilalt, de ceea ce dai și de ceea ce primești.
Cum este colaborarea cu echipa tehnică, să zicem așa, cu regizorul și ceilalți?
Pot spune că toată lumea încearcă să pună umărul, dacă cumva, ceva e pus nelalocul lui, dacă lipsește sticluța cu otravă din locul X sau eșarfa din locul Y, adică încercăm cu toții să punem umărul la treabă, să fim o echipă, deoarece cred că așa se realizează spectacolele cel mai bine și cel mai bine pentru public, să nu simtă că ceva a lipsit sau ceva s-a întâmplat greșit, să încercăm cu toții să iasă cât mai bine.
Și acum, pentru că mai sunt, foarte puține zile până la premieră, o invitație publicului. Care ar fi aceea?
Vă invit pe toți dacă vă e dor să vedeți cum se îndrăgostesc oamenii, dacă vă e dor să retrăiți acele sentimente de primă dragoste și de ce nu, chiar și astăzi, dragostea există, de ce să uităm. Poate e spusă un pic altfel în povestea asta, dar cred că e bine să ne aducem aminte de cel mai pur sentiment.
Dragostea.
Dragostea.