Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violoncelistul Marin Cazacu

Publicat: marți, 7 Februarie 2017 , ora 15.38
Între 9 și 14 februarie - turneu internațional în Franța și Elveția al Orchestrei Române de Tineret, cu Vladimir Cosma ca dirijor și cântând muzica de film a acestuia, sub semnul celor 50 de ani si săi de activitate artistică. Despre turneu am stat de vorbă cu violoncelistul Marin Cazacu, fondatorul și directorul artistic al Orchestrei Române de Tineret; în direct la "Perpetuum mobile", în cadrul rubricii "Invitatul săptămânii":


Vladimir Cosma este, în mod sigur, unul dintre cei mai respectați compozitori de muzică de film, ca să nu spun o celebritate. Sigur că Franța îl revendică mai mult decât România și e și firesc, dat fiind că prin cinematografia franceză s-a afirmat cel despre care vorbim. V-aș întreba dacă, după informațiile pe care le aveți, Vladimir Cosma s-a bucurat în țara sa de adopție de un eveniment de o asemenea amploare, în care o întreagă orchestră simfonică să-i cânte muzica într-un întreg turneu?

Nu este primul eveniment pe care îl trăiește (să spunem între ghilimele) maestrul Vladimir Cosma. A avut colaborări cu diferite orchetsre, inclusiv cu Orchestra Națională a Belgiei, cu orchestre franțuzești și din alte țări, în care și-a popularizat într-un fel muzica de film, dar de data aceasta este prima colaborare cu o orchestră românească într-un turneu în Franța, pentru că cei 50 de ani de carieră sunt de fapt 35 de ani de succes ai lui Vladimir Cosma pe tărâm francez - și nu numai. Iar noi, românii, suntem mândri, pentru că, iată, reprezintă cultura și muzica noastră la nivel internațional; chiar mai mult aș spune, muzica pe care o vom interpreta cu această ocazie, în acest turneu, are foarte multe influențe melodice din muzica românească, ceea ce îi dă acestui eveniment o conotație românească mult mai profundă. De altfel, dorința domniei sale de a avea o orchestră românească, cu ocazia împlinirii a 50 de ani de succes și de carieră internațională, a fost exprimată de nenumărate ori și, din acest motiv, Institutul Cultural Român și Centrul Național de Artă "Tinerimea Română" sunt implicate în realizarea acestui proiect cu totul deosebit. Va fi ca un spectacol ceea ce se va întâmpla, dânsul va și prezenta aceste concerte și trebuie să spun că am mai avut un eveniment pe care l-am trăit alături de domnia sa în 9 octombrie 2016, când a fost prefațat turneul cu un concert de excepție la Paris, în fața a 4000 de spectatori, spectatori care preț de câteva secunde de la începerea fiecărei lucrări erau în extaz, pentru că toți murmurau și cântau melodiile respective, făcând parte din patrimoniul lor sufletesc. Iar de data aceasta ajungem în alte săli de concerte din alte orașe foarte importante ale Franței (vorbesc de Lyon, Lille, Rouen și de Geneva, în Elveția); sunt săli cu capacități între 4000 și 9000 de locuri. Eveniment înseamnă că muzica domniei sale este dorită să fie reascultată, să fie din nou prezentă în sufletul ascultătorilor. Prezența de anul trecut de la Paris a personalităților și politice și artistice (și mă gândesc când spun acest lucru la Primul Ministru al Republicii Franceze și la actorii din filmele pentru care Vladimir Cosma și-a dedicat o parte din viața sa) m-a impresionat până la lacrimi pentru că iubirea pe care o dedicau și o dăruiau maestrului Vladimir Cosma a fost cu totul de excepție.


Cum se lucrează cu Vladimir Cosma? Cât de vedetă este?

Este un compozitor care știe foarte bine ce a scris. Este exigent cu propria muzică, dar a fost foarte încântat de colaborarea cu orchestra noastră care a venit foarte pregătită la acest eveniment, mă gândesc la cel din luna octombrie. Orchestra a fost pregătită mai întâi la București de altcineva (pentru că maestrul Vladimir Cosma nu călătorește cu avionul și ar fost complicat să vină până la București) și atunci orchestra era deja pregătită și într-o repetiție au fost puse la punct doar ultimele detalii pe care și le dorea domnia sa. Este foarte muzical, este extrem de cald în ceea ce prezintă și prin muzica sa și prin gestul dirijoral - este fermecător, într-un cuvânt.


Dumneavoastră, ca artist, în mod sigur v-ați îmbogățit din contactul cu acest adevărat personaj, Vladimir Cosma, un personaj cu o imensă experiență. Cum îl priviți acum, după ce ați lucrat împreună?

Să știți că mă uitam la fețele tinerilor din orchestră și la zâmbetul și la reacția lor după fiecare lucrare și la modul cum reacționa publicul francez. Sunt convins că acești tineri (și, bineînțeles și eu), după ani de zile, când or să privească în urma lor și la ceea ce au trăit în viața lor, vor putea să spună că au asistat la unul dintre cele mai impresionante și mai emoționante momente din viața lor, pentru că alături de Vladimir Cosma s-a scris o pagină de istorie pentru muzica internațională; iar prezența în asemenea locuri importante și la un nivel la care să poți să spui despre România că are ceva deosebit de arătat lumii întregi este o parte și din sufletul meu, știind că am fost parte la asemenea eveniment.


Există vreo șansă să vedem acest spectacol, să ascultăm concertul și la București sau în România?

M-aș bucura foarte mult. Noi suntem în discuții pentru realizarea acestui tip de eveniment și la Sala Mare a Palatului, de fapt într-un loc unde să poată asculta cât mai mulți români acest eveniment și sperăm să-l și realizăm în viitorul foarte apropiat.


Bănuiesc că v-ați gândit și la un disc, nu?

Deja acest lucru se realizează în timpul turneului.


Interviu de Ștefan Costache