Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Recital susținut de Dana Borșan și muzicieni din Orchestra Națională Radio

Publicat: miercuri, 27 Ianuarie 2016 , ora 11.52

Miercuri, 27 ianuarie 2016, pianista Dana Borșan - solistă a Orchestrelor și Corurilor Radio - va concerta în Studioul "Mihail Jora" alături de cinci muzicieni ce fac parte din Orchestra Națională Radio: flautistul Grațian Papară, clarinetistul Adrian Duminică, fagotistul Ionuț Roșca, cornistul Vlad Buzdugan și oboista Ana Maria Radu.


Propuneți un nou recital într-o formulă inedită - pian și cinci instrumente de suflat -, o formulă care devine o constantă în cadrul Stagiunii Orchestrelor și Corurilor Radio. Cum apreciați, Dana Borșan, evoluția acestei colaborări?

Recunosc, îmi place să cânt în formule inedite și cred că numai prin apariții cât de cât periodice și cu repertorii accesibile pentru public - ne-am și străduit și ne-am gândit mult în sensul acesta - putem, încet încet, împrieteni publicul cu muzica de cameră. Dar cred că acesta va fi un demers care va dura poate chiar ani și la care ar trebui să contribuie mai multă lume, mai mulți interpreți.


Adrian Duminică…

Da, noi sperăm ca sonoritățile pianului să se îmbine frumos cu acordurile cvintetului de suflători. Într-adevăr, nu suntem la primul proiect de acest gen. Pianista Dana Borșan, dacă îmi permite, prietena noastră, ne-a ajutat și în alte ocazii să aducem în atenția publicului astfel de concerte. Sperăm să fie și public numeros în această seară în sala de concerte.


Grațian Papară…

Vom aborda și niște lucrări destul de noi pentru scena muzicală - un cvintet de Korsakov cu pian, care, așa ca un amănunt, a fost o operă de tinerețe dar publicată postum. A concurat cu această lucrare la un concurs de creație și Korsakov spunea în biografia lui că n-a luat nici măcar o mențiune și că pianistul l-a îngropat, pentru că nu avea o citire prea bună. Noi încercăm să aducem sonoritățile pe care el le-a scris în partitură și să le prezentăm publicului în cel mai frumos mod în care putem s-o facem, să creăm, și sper că va fi o lucrare reușită.


Vlad Buzdugan…

Sperăm că publicul va descoperi, mai ales în Cvintetul de Korsakov, anumiți germeni ai Șeherazadei sale de mai târziu, lucrarea sa reprezentativă. De altfel, Korsakov este un compozitor abordat doar prin prisma acestei lucrări și poate mai există câteva, dar cu siguranță puțină lume a auzit de acest cvintet de Korsakov. Este un cvintet antrenant, o provocare pentru noi și sper că și pentru public, de aceea așteptăm cu nerăbdare reacția publicului, pentru că el ne judecă până la urmă. Am alăturat și Cvintetul de Beethoven, care este o capodoperă pentru această formulă instrumentală și pe care ne bucurăm să-l interpretăm în această seară.

Grațian Papară: Pe lângă aceste două lucrări, mai avem două lucrări aranjate pentru această formulă; Suita I din Peer Gynt, cele patru mișcări fără pian, doar pentru cvintet de suflători. Sperăm să putem aduce sonoritățile originale, să le putem îmbina în așa fel încât să putem transmite emoțiile specifice celor patru părți pe care le prezentăm.

Vlad Buzdugan: Această suită Peer Gynt se adresează în special publicului, pentru că știm că fragmentele pe care le cântăm în această seară sunt celebre și le fredonează oricine chiar neștiind despre ce este vorba. Pe lângă faptul că ne-am dorit să abordăm lucrări specifice, ne adresăm în continuare publicului sperând ca acest concert să fie un argument în plus pentru aducerea publicului la acest gen cameral. Bineînțeles, am abordat și o sonată pentru pian de Mozart, adaptată pentru pian și instrumente de suflat, pentru că Mozart este etern și rămâne întotdeauna o provocare.

Dana Borșan: Chiar asta voiam și eu să subliniez. Un asemenea program nu se elaborează foarte ușor, nu hotărăști foarte simplu ce cânți, pentru că sunt mai multe coordonate. Ideile au fost altele la început. Am vrut inițial să facem un program de muzică franceză, pe urmă ne-am gândit că e foarte interesant pentru noi și foarte dificil și, într-adevăr, o provocare, dar poate nu este atât de atractiv pentru public. Pe urmă au fost alte discuții și, până la urmă, am zis să îmbinăm… de aceea există transcripții. În fond, asta a vrut să spună și Vlad; sunt transcripții pentru că prin numele Mozart și Grieg sperăm să se atragă un public. Se găseau și lucrări care să nu fie transcripții, dar trebuie să păstrezi un echilibru între ce aduci nou, Korsakov - și Korsakov ar trebui să atragă publicul; când vede lumea Korsakov se gândește la Șeherazada - și ce aduci mai accesibil sau care are un impact imediat la public.

Grațian Papară: Practic, este o combinație între clasic și romantic. Acesta va fi tot recitalul nostru.

Dana Borșan: Cele mai iubite stiluri!


Interviu realizat de Lucian Haralambie