Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Ulpiu Vlad despre Festivalul Internațional Meridian - ediția a XI-a

Publicat: luni, 16 Noiembrie 2015 , ora 15.23

Festivalul Internațional Meridian - Zilele Secțiunii Naționale Române a Societății Internaționale de Muzică Contemporană se desfășoară anul acesta între 16-22 noiembrie. Pe agendă - 18 concerte și recitaluri camerale în care vor fi interpretate 67 de lucrări semnate de compozitori români și 52 din creația universală. Detalii aflați dintr-un interviu cu directorul artistic al seriei de manifestări - compozitorul Ulpiu Vlad.

Ce ne propuneți pentru această a XI-a ediție a Festivalului Meridian?

În primul rând vreau să vă spun că a XI-a ediție a Festivalului Meridian este dedicată aniversării a 95 de ani de la înființarea Societății Compozitorilor Români. Bineînțeles că, având în vedere această situație, noi ne-am străduit să facem o ediție cel puțin la fel de reușită ca și edițiile anterioare. Pentru aceasta, am adoptat o strategie constructivă, axată, bineînțeles, pe cele două laturi esențiale ale muzicii, respectiv latura componistică și latura interpretativă.

Din punct de vedere componistic am vrut să cuprindem un număr mare de lucrări, în bună parte lucrări de ultimă oră, lucrări importante, cu compozitori din toate generațiile, lucrări ale compozitorilor în viață, dar și lucrări ale maeștrilor noștri, a celor care ne-au părăsit de curând, ale celor care au ridicat școala componistică românească la un nivel european și nu numai. E un lucru extrem de important că noi am reușit să ne impunem în acest domeniu. Sunt sigur că n-o să-i întrecem sau să-i egalăm pe nemți sau japonezi în tehnică, în construcția de mașini sau în multe alte domenii, dar faptul că într-un domeniu esențial, cel al culturii, suntem egali și ei ne recunosc ca egali - spun asta în cunoștință de cauză, pentru că fac parte din Forumul Compozitorilor Europeni și văd considerația de care se bucură școala componistică românească - e un lucru căruia ar trebui să i se acorde mult mai mare atenție.

Din punct de vedere interpretativ, la fel, am dorit să avem reușite dintre cele mai bune. Astfel, sunt prezente în festival formațiile noastre specializate în muzică contemporană. Sunt prezente personalități de primă mărime ale artei interpretative, unele dintre ele specializate în muzică contemporană, altele specializate în întreg repertoriul muzical, dar care au avut această deschidere atât de lăudabilă de a se apropia de muzica zilelor noastre. E firesc să fie așa. Eu cred că e o datorie a noastră și nu numai a noastră, ci și a celor care promovează cultura muzicală, să atragă atenția, să sprijine sub toate formele creația zilelor noastre. Să nu uităm că pe vremea lui Bach, într-o săptămână acesta scria Cantata, scotea știme, repeta și duminică de duminică o cânta la biserică. Deci, nici n-apuca să se usuce cerneala și lucrarea era prezentată. Avem situații, și nu puține, de lucrări scrise cu 20 de ani în urmă care nu s-au cântat niciodată… și nu s-au cântat nu pentru că nu ar merita să se cânte, ci că pur și simplu e prea puțin spațiu de promovare față de efervescența creatoare componistică a zilelor noastre.


Vă rugăm, lansați o invitație către cei care, poate, sunt reticenți la a asculta un astfel de concert.

Eu vreau să vă spun că nu mi s-a întâmplat niciodată - și am o vârstă care-mi permite să fac această observație - ca în sala de concert să fie cântată o lucrare contemporană bună, să fie interpretată excepțional, pe care publicul să o respingă. Nu există așa ceva! Publicul e mult mai deschis decât o parte a specialiștilor, care din anumite motive sunt axați pe o anumită perioadă ș.a.m.d. Și sigur că… asta e o treabă istorică - capodopere care au fost negate total la început… Deci, nu există problema publicului, există problema unei susțineri efective. Să ni se dea posibilitatea ca prin fondurile de care dispunem să putem face o promovare corespunzătoare, să putem să găsim formulele care să implice și alte aspecte culturale, astfel încât publicul să vină în sala de concert fără nici un fel de rezervă. Eu mi-aduc aminte, eram student și la un portret Anatol Vieru în care-și dirija lucrările nu am putut să intru. Până la urmă, după multe discuții cu portarul, spunându-i că-i profesorul meu și că e imposibil să lipsesc de la acest eveniment - eram disperat, eram desfigurat - am intrat în Sala mică a Palatului. Nu am văzut nimic, am stat cu nasul într-un palton că abia puteam să respir. Toate culoarele erau stup, erau pline la refuz. Din această cauză s-au închis ușile. Or, a fost o perioadă de mare deschidere. Sigur că nu existau atâtea oferte câte sunt astăzi! Si, mai ales, sunt unele oferte de un nivel mult inferior, dar totdeauna e mai ușor să cobori decât să urci. Eu, totuși, am speranța că multe lucruri valoroase se creează în ziua de astăzi și că multe dintre ele vor rămâne și, în timp, își vor ocupa locul pe care-l merită. Sita timpului va cerne foarte dur, cum se întâmplă și acum, dar ceva va rămâne.

Interviu realizat de Andreea Chiselev