Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu soprana Horiana Brănișteanu

Publicat: vineri, 7 August 2015 , ora 8.43

După un debut spectaculos pe prima scenă a țării, în 1972 cu Violetta din opera "Traviata" de Giuseppe Verdi, Horiana Brănișteanu îmbrățișează cariera internațională. Timp de mai bine de un deceniu soprana română a cucerit principalele teatre de operă din Europa și nu numai în 36 de roluri. Publicul a aplaudat-o în personaje precum Leonora din "Forța destinului" și Gilda din "Rigoletto" de Giuseppe Verdi, Mimi din "Boema" de Giacomo Puccini, Lucia di Lammermoor din opera lui Donizetti. Astăzi, tinerii care vor să devină cântăreți o caută pentru abilitățile sale pedagogice, Horiana Brănișteanu considerând o datorie de onoare să împărtășească tainele muzicii generațiilor de interpreți, de la catedra de canto a unei dintre cele mai prestigioase universități, Mozarteum din Salzburg.


Stimată doamnă Horiana Brănișteanu, v-ați întors în România după patru decenii, mai precis la București; v-ați mai întors odată în România, în 2005, la Cluj. Ce ați simțit când ați pășit pe pământ românesc?

Mi-au dat lacrimile. Nu m-am așteptat să fiu așa de emoționată!


Cum ați descrie acum debutul din 1972, de la Opera din București, cu Traviata?

E ca un vis în memoria mea și, cu adevărat, mi-a dat foarte mult elan pentru tot ce am făcut după aceea. Mi-a demonstrat că pot să stau pe o scenă și pot să fac această carieră… pentru că au fost condiții foarte speciale și mi-a fost cu adevărat foarte greu… am avut un trac nemaipomenit, pe care nu-l doresc nici dușmanilor. Dar, după ce am supraviețuit acestui examen, mi-am dat seama că pot să-mi iau avânt și să cânt peste tot.


Și Violetta Valery a fost un rol de succes pentru dumneavoastră.

Mi-a plăcut foarte mult. Traviata este o operă pe care eu o iubesc și pe care cu adevărat am cântat-o cu multă plăcere.


Dintre cele 36 de personaje întruchipate, ce rol credeți că vi s-a potrivit ce mai bine? Unii cronicari au spus că atunci când Verdi a scris rolul Leonora din Forța destinului nu s-a gândit că-și va găsi interpreta ideală în secolul XX, prin vocea și talentul Horianei Brănișteanu.

Asta ați citit-o dumneavoastră… eu nu-mi mai aduc aminte, nu le prea citeam. Pe vremuri eu cântam și-mi vedeam de treabă mai departe… În orice caz, știu că una dintre criticile pe care le-am citit și care m-a mirat foarte mult a fost după concertul cu "Das Liebesverbot" - "Dragoste interzisă" de Wagner, unde am cântat Izabela - era primul Wagner pe care-l cântam - și în care s-a spus că am fost o adevărată wagner-eroină, lucru care eu niciodată n-am avut ambiția să fiu. Toate lucrurile acestea pe care le ascult acum… mă gândesc cum am putut eu să le fac? Dar uite că le-am făcut și sunt foarte mulțumită.


Ați colindat toată lumea. Unde v-a plăcut cel mai mult să cântați?

Să vă spun drept, eu am cântat cu foarte mare plăcere în Germania.


Acolo unde ați și locuit.

Am locuit și în Elveția, la Lucerna. Acolo m-au adoptat, ca și cum aș fi fost fata lor. Eram "Horiana noastră". Nu-mi spuneau că sunt străină și asta mi-a dat un mare avânt după aceea, m-a ajutat foarte mult. Încă și astăzi mai am prieteni, după 40 de ani, care încă țin la mine și care nu m-au uitat. Până acum 2-3 ani, mă duceam în fiecare an, și am să mă mai duc și anul acesta, să-mi văd prietenii de acasă - de-a doua casă - când nu mai aveam România. Am suferit că n-am avut-o în continuare.


Care a fost cea mai bună sală de operă în care ați cântat?

Când mă duceam la Munchen, de la Dusseldorf unde eram angajată, mi se părea că e foarte ușor de cântat, pentru că Munchen-ul are o acustică extraordinară la Staatsoper și publicul era foarte, foarte călduros… așa că, a fost o combinație frumoasă. Cu toate că am mai avut și alte săli unde mi-a plăcut să cânt, la asta a fost cel mai frumos.


Care au fost condițiile cele mai dificile în care ați cântat vreodată?

Nu puteam să spun că au fost dificile, dar știu că la Dusseldorf, pe vremuri era o acustică mai dificilă și știu că toți colegii care auzeau că sunt angajată la Dusseldorf spuneau aaa, păi înseamnă că tu cânți bine! Eu nu știam lucrul acesta; știam că trebuie să mă impun, trebuia să dai absolut tot ce ai în fiecare seară, pentru că nu puteai să faci economie.


Sunteți pentru regiile clasice sau pentru cele moderne? Teatrele germane în principal, unde ați cântat, sunt în mai degrabă pentru cele moderne.

Să știți că nu sunt chiar așa extremistă. Normal că-mi plac regiile cu tradiție, dar când se fac regii moderne, care au un fir ce duce prin tot conceptul operei, atunci apreciez. Sunt anumite înscenări care sunt foarte moderne și totuși sunt frumoase. Nu pot să spun că operele puse în scenă modern sunt toate foarte de uitat.


Cu ce dirijor ați avut cea mai frumoasă colaborare? Sau ce dirijori?

Am avut colaborări foarte bune cu dirijorii cu care am cântat. Unul dintre ei a fost maestrul Bernard Haitink, cu care am făcut Don Giovanni, Donna Ana la Glyndebourne Festival, în 1977, PROMS concert în Londra… așa că am lucrat cu el toată vara, cum ar veni, și niciodată n-a ridicat tonul întotdeauna a fost foarte prietenos și foarte cald cu noi toți. Al doilea a fost maestrul Jacques de la Cote, cu care am făcut Traviata la Dusseldorf și care, după aceea, am avut în continuare cu el legătura… e un dirijor excepțional, foarte, foarte talentat. După aceea, cu maestrul Wolfgang Sawallisch am cântat de foarte multe ori în Munchen. De obicei cântam de pe-o zi pe alta, adică făceam niște salturi de oaspete, și când trebuia să cânt cu el știam că sunt pe mâini bune și n-aveam grijă.


Care a fost, în opinia dumneavoastră, cel mai frumos spectacol, din punct de vedere regizoral, în care ați cântat?

Am făcut cu regia maestrului Piero Faggioni, în Lucerna, în festival, Capuleti e Montecchi de Bellini, unde el și-a dat silința să facă pe o scenă mică o înscenare foarte, foarte frumoasă, iar înscenările mai costisitoare erau cu maestru Jean-Pierre Ponnelle, la Dusseldorf, unde am făcut și Rigoleto și Turcul în Italia. El era și cel care desena costumele, și cel care făcea scenografia, și regia; și-atunci toată înscenarea era dintr-o singură mână, era un concept care avea o legătură de la început până la sfârșit… plus că el era foarte, foarte talentat și știa să lucreze cu cântăreții.


Ce calități trebuie să întrunească partenerul de scenă ideal?

Să vă spun drept, nu m-am gândit la lucrul acesta niciodată, pentru că am cântat cu atâția parteneri… și dacă n-aș fi fost flexibilă, aș fi avut probleme. Deci, eu, în felul meu de-a fi, proiectez pe partenerul din față calitățile pe care eu am nevoie ca acest personaj să le aibă și care câteodată n-au nici o legătură cu persoana care cântă. De aceea, eu cânt cu acest personaj ideal pe care mi-l imaginez și-i dau chipul colegului care în momentul respectiv cântă cu mine.


Și v-a reușit întotdeauna?

Da. Pentru că altfel aș fi … cum să spun… fiecare are și o altă emisie vocală. Câteodată colegii nu se simt bine și cântă foarte răgușit sau din gât și dacă aș fi luat această legătură… ar fi trebuit să am o muncă și mai mare. Așa că eu mi-am creat un fel de proiector cu care cânt ca și cum aș cânta în fața unui microfon de televiziune.


Ați considerat o datorie de onoare să împărtășiți tainele muzicii tinerelor generații, de la catedra de canto a unei dintre cele mai prestigioase universități, Mozarteum din Salzburg. Cât timp ați predat la Salzburg?

Am predat la Salzburg din 1992 până acum o lună și, nu știu… să vedem acum dacă noul rector o să mai admită ca cei bătrâni să mai stea acolo și să mai dea lecții. Dar, până acum, sunt mulțumită pentru că, de fapt, în Mozarteum sunt din 1986 - 6 ani am dat lecții la Innsbruch, tot în cadrul Morzarteum-ului, într-un alt departament. Așa că am fost din 1986 până anul acest angajată în Mozarteum.


Dacă ați fi solicitată să predați și la una dintre universitățile de muzică din țară, ați fi tentată?

Acum? Nu m-am gândit la lucrul acesta, dar să știți că dacă-mi spuneți de două ori o să-mi placă!


Am numărat 32 de absolvenți, printre care și Mirela Bunoaica - dumneavoastră o să ne spuneți și alte nume - o soprană care astăzi își croiește drum într-un teatru important din spațiul german, Opera din Stuttgart, un teatru în care ați cântat și dumneavoastră.

Da. Am cântat și la Stuttgart, am cântat în mai multe opere importante din Germania, iar studenții mei sunt acum într-un iureș de a cuceri Germania. Mirela cântă în Stuttgart. Mai am pe Laura Nicorescu, care cântă peste tot și a cântat și la București...a cântat o Traviată foarte frumoasă și face o carieră internațională. Radu Cojocaru - care este angajat pe proiecte. Irina Marinaș - care este angajată de câțiva ani în Koblenz și unde cântă un repertoriu foarte important, adică numai roluri principale și cu mult succes. Antonia Rușenescu - care și ea este în Anglia și cântă pe proiecte. Mai am câțiva studenți foarte importanți, care eu îi numesc cu cei români împreună, armata mea:

Bernhard Berchtold, tenor, care cântă peste tot, care este deja de mulți ani pe piață și acum începe să cânte și Wagner; Andrè Schuen care face și el o carieră internațională; David Steffens, care și el este coleg cu Mirela Bunoaica la Stuttgart; Sophie Mitterhuber, care este soprană la Innsbruch, cântă cu o tehnică superbă și cu un joc nemaipomenit.


Și probabil că acestor nume li se vor mai adăuga și altele…

Și să mă ierte ceilalți, dacă am uitat pe vreunul din ei acum, pentru că sunt foarte emoționată.


Care este, în opinia dumneavoastră, cea mai frumoasă voce din peisajul liric actual?

Anna Netrebko este extraordinară și pot să spun că mi-a plăcut de la început. Dezvoltarea ei este foarte inteligentă, este o femeie cu toate calitățile ...cât de greu este să ajungi pe locul pe care ea îl are în momentul acesta. Ea este o cântăreață excepțională, o femeie frumoasă, cu temperament și inteligență… După aceea, Elina Garanca și Ildiko Raimondi… și mai sunt câteva care acum, în momentul e față, nu mi le amintesc, dar cred că opera va mai trăi încă mulți ani.


Ce trebuie să facă un cântăreț ca să-și păstreze sănătatea vocală într-o carieră cât mai lungă?

Asta este o întrebare foarte diversă, pentru că fiecare din noi are în caracterul lui diferite părți puternice și părți mai slabe. Iar părțile puternice ne duc înainte și ne ajută să facem o carieră, iar părțile slabe sunt un fel de capcane, care exact când nu avem nevoie de ele ni se pun în față. Eu când dau lecții și când văd cu cine am de-a face, pentru fiecare student am cu totul alt sfat a-i da. În primul rând, să creadă în el însuși. În al doilea rând, să iubească ceea ce face. Am întâlnit oameni care cu adevărat cântau și voiau să devină cântăreți, dar nu-și iubeau vocea, aveau tot timpul ceva de criticat.


Deci, să-și iubească vocea, în primul rând.

Da. E foarte important. Și, în al treilea rând, este să accepte culoarea și cantitatea vocii. Este foarte teoretic, dar cu adevărat eu am fost surprinsă de aceste lucruri, pentru că nu știam de ce un student nu-și dă drumul la voce. Și spunea, dar eu nu vreau să țip. Și i-am zis dar nu trebuie să țipi, trebuie doar să lași vocea să iasă. Deci, sunt oameni care au un caracter ...de mimoză și dacă ei cântă cu adevărat, cu tot ce iese din aparatul vocal, se sperie. Și atunci, trebuie să ai atâta putere să-ți transporți în spiritul tău puterea vocii tale… trebuie să ai și o putere de caracter.


În final, un gând ascultătorilor Radio România Muzical.

Vreau să vă salut pe toți și să vă spun că vă iubesc, chiar dacă nu vă cunosc pe fiecare personal. Vă iubesc pentru că îmi iubesc meseria și pentru că sunt româncă și dumneavoastră iubiți opera și sunteți români, deci de ce nu v-aș iubi. Așa că… pe curând.


Interviu realizat de Jeanine Costache