Arhivă : Interviuri Înapoi

Prima ediție a Concursului Internațional de Dirijat Operă 'Black Sea'

Publicat: marți, 2 Iunie 2015 , ora 13.37
Timp de o săptămână, dirijori din 12 țări au concurat, la Constanța, pentru unul dintre premiile celei dintâi ediții a Concursului Internațional de Dirijat Operă "Black Sea". Doar 5 dintre ei au urcat duminică, 31 mai, pe scena Teatrului Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" în gala competiției. Câștigător a fost desemnat Daniel Gil de Tejada (Spania), locul al II-lea a fost ocupat de Dmitry Banaev (Rusia), iar Pierre Walter (Franța) a completat podiumul. Despre prima ediție a Concursului Internațional de Dirijat Operă "Black Sea" ne-a vorbit soprana Daniela Vlădescu, directorul general al Teatrului Național "Oleg Danovski", unul dintre membrii juriului.


Săptămâna trecută, la Teatrul Național de Operă și Balet din Constanța s-a desfășurat Black Sea Opera Conducting Competition. Cum a apărut această inițiativă?

Am avut trei ani la rând un concurs de dirijat simfonic, prima ediție având 10 participanți, ajungâng la a treia ediție la 25 de participanți. Mulți și-au dorit să dirijeze nu numai simfonic, ci și operă. Pentru ei este o posibilitate extraordinară de a experimenta colaborarea cu o orchestră. Este foarte greu pentru un dirijor la început de carieră să primească acest gir, această încredere de a dirija o orchestră profesionistă. Așa că, de la prima ediție, de data aceasta, a concursului de dirijat operă internațional, ne-am lovit cu o afluență mare de candidați. Au fost 25, din care am putut alege doar 19 din cauza timpului și a imposibilității orchestrei de a lucra atât de mult într-o singură săptămână. Am avut participanți din întreaga lume, foarte bine pregătiți. A fost foarte grea competiția și foarte greu să ajungi la a alege un învingător, pentru că nivelul a fost destul de ridicat. Având asemenea succes, vom avea de data aceasta două concursuri pe an, unul în luna mai de dirijat operă și unul în luna septembrie de dirijat simfonic.


Ce a contat în alegerea câștigătorilor?

În primul rând a contat foarte mult dialogul cu solișii, pentru că știm foarte bine că vocea umană este un instrument foarte sensibil și foarte personalizat și atunci fiecare artist și fiecare voce are nevoie de un tratament adaptat personalității. Apoi, bineînțeles că a fost foarte importantă și colaborarea cu orchestra. Ea este un organism foarte complex și este foarte greu s-o coordonezi fiind la început de carieră.


Interviu realizat de Cosmina Popescu