Arhivă : Interviuri Înapoi

'Mica serenadă de seară' - la Sala Radio

Publicat: vineri, 22 Mai 2015 , ora 11.39

Orchestra Națională Radio invită publicul vineri, 22 mai 2015, de la ora 19.00, în Studioul Mihail Jora, la o seară dedicată serenadei. Derulată sub bagheta dirijorului David Crescenzi, serata de la Sala Radio se va deschide cu una dintre serenadele lui Wolfgang Amadeus Mozart - nr. 10 în Si bemol major. Programul va fi completat de selecțiuni din opere semnate de același compozitor clasic, dar și de Gioachino Rossini și Pietro Mascagni. Concertul este realizat cu participarea tenorilor Lucian Corchiș, Andrei Lazăr și a baritonului Iordache Basalic. Despre concert ne-a vorbit dirijorul David Crescenzi.


Sunteți pentru a doua oară în această stagiune la pupitrul Orchestrei Naționale Radio. Cât de important este pentru orchestră și pentru publicul de la Sala Radio să participe și la astfel de programe, cu muzică de operă?

E important din două puncte de vedere. În primul rând pentru că avem acest subiect - serenada - am și numit concertul "Mica serenadă de seară" și am considerat că este o bună ocazie de a pune în valoare suflătorii ansamblului. Vor cânta Serenada nr. 10 de Mozart - o lucrare foarte cunoscută, dificilă și de dimensiuni considerabile - vorbim de aproape o oră de muzică. Fiecare dintre cei 13 de pe scenă va fi solist. Pentru public este important pentru că astfel îi pot descoperi pe suflătorii Orchestrei Naționale Radio. În al doilea rând, după pauză, ne abatem puțin de la accepțiunea generală a unei seri de operă în concert. Da, cântăm uvertura operei "Bărbierul din Sevilla", dar nu și aria lui Figaro, ci serenada tenorului din primul act. La fel și în cazul operei "Cavalleria rusticană". Publicul cunoaște intermezzo-ul, dar noi propunem Preludiul - o muzică romantică - și, din nou, serenada tenorului. E un program nou pentru mine, trebuie să recunosc faptul că este și unul dificil. Este pentru prima oară când dirijez serenada de Mozart, dar mă bucur că am această șansă.


Se vorbește de fiecare dată de public pentru operă și public pentru concertele simfonice. Cum ar trebui să privească publicul de la Sala Radio, unul obișnuit mai degrabă cu programele simfonice, acest tip de concerte?

În ultimii cinci ani în care am dirijat aici am observat că Radioul nu își propune neapărat o competiție cu alte instituții din Capitală, ci mai degrabă să deschidă orizonturile celor care participă la concertele din Studioul Mihail Jora. Prin programele propuse se dorește ca publicul să aibă o idee despre ce înseamnă opera, prin lucrări care se aud mai rar pe scenele românești. Este o metodă foarte bună de a familiariza publicul și de a-l direcționa spre un spectacol de operă integral.

În general publicul se apropie mai greu de operă. Am dirijat la Cairo și acolo la programele simfonice sau de balet sălile erau pline, cu aproape 2000 de oameni. La operă însă erau doar 100 sau 200 de persoane în public. Pentru mine a fost un șoc. Nu a ținut de promovarea manifestărilor, ci mai degrabă de cultură. În România publicul este curios. Vrea să înțeleagă opera și prin concerte cum sunt cele din seria "Celor 3 dive" au șansa să cunoască și această parte a muzicii, nu neapărat să asculte un spectacol întreg. La operă în concert te poți concentra și pe alte aspecte ale muzicii și asta cred că este foarte important.


Cum a decurs colaborarea cu cei trei soliști ai serii?

Ei reprezintă tânăra generație. Îmi amintesc că Lucian Corchiș acum 9 ani, când am dirijat premiera spectacolului "Nunta lui Figaro" la București, cânta un rol secundar. Acum interpretează rolurile principale în opere ca "Elixirul dragostei" sau "Lucia di Lammermoor". A crescut foarte mult, la fel ca toți soliștii români. Nu mai este o surpriză că foarte mulți soliști români cântă pe scene ca Metropolitan, La Scala, Roma sau Berlin.

Invit publicul bucureștean să participe la acest concert. Avem două părți diferite, la fel de interesante, și sper că sala va fi plină.

Interviu realizat de Lucian Haralambie