Arhivă : Interviuri Înapoi

Concursul Regina Elisabeta de la Bruxelles, ediția 2015

Publicat: joi, 7 Mai 2015 , ora 15.11
În perioada 4-30 mai 2015 are loc la Bruxelles Concursul Regina Elisabeta, aflat sub înaltul patronaj al Majestății Sale Regina Matilda a Belgiei. Dedicat anul acesta violoniștilor, a început de altfel prin a fi o competiție gândită de Eugène Ysaÿe pentru acești instrumentiști. Numit la Bruxelles capelmaestru al Curții în 1912, în timpul domniei Regelui Albert I și al soției sale Regina Elisabeta, mare iubitoare de muzică, violonistul belgian și-a dorit să creeze un concurs special pentru tinerii virtuozi: cu un program extrem de vast, care să includă muzica contemporană și care să pună în evidență maturitatea tehnică și artistică a candidaților. Scopul concursului - de a-i lansa pe muzicieni în carieră.

În 2015, mai multe nume românești în Concursul Regina Elisabeta, în diverse ipostaze: din juriul evenimentului face parte violonista Mihaela Martin, iar unul din candidați este George Tudorache, născut în 1987, discipol al maestrului Ștefan Gheorghiu și absolvent al Conservatorului din Paris, în prezent unul din cei doi concertmaiștri ai Orchestrei Filarmonice Regale din Liège. George Tudorache va evolua sâmbătă, 9 mai 2015, iar în programul său de recital figurează Impromptu concertant pentru vioară și pian de George Enescu. Numele compozitorului nostru se regăsește încă odată în ediția din acest an a Concursului Regina Elisabeta - violonista coreeană Um Danbi a ales pentru recital Sonata a III-a "în caracter popular românesc". 

Și-a făcut timp pentru un interviu pentru Radio România Muzical secretarul general al Concursului Regina Elisabeta, Michel-Etienne Van Neste. A explicat pentru început care este rolul său în cadrul competiției, în această calitate, nu înainte de vă a adresa câteva cuvinte dumneavoastră, ascultătorilor (și cititorilor) noștri:


Aș dori mai întâi să salut cu căldură publicul Radio România Muzical. În țara dumneavoastră există o tradiție solidă a muzicii clasice și pentru noi în Belgia este foarte important să menținem o legătură cu toți cei interesați de concursul nostru - salutări cordiale așadar, din partea tuturor prietenilor dumneavoastră muzicieni și ai organizatorilor Concursului Regina Elisabeta.

Dețin postul de secretar general al manifestării din anul 2000, lucrez pentru concurs însă deja din 1988 și am văzut foarte mulți muzicieni români extraordinari - Liviu Prunaru și mulți, mulți alții. Mă ocup de partea managerială a concursului alături de o echipă de 7 colegi. Eu personal nu am studii muzicale de nivel universitar - am învățat muzica în cadrul unei academii și cânt la pian, dar nu am urmat și Conservatorul din Bruxelles. Sunt responsabil deci de management, de coordonarea generală, de susținerea unor contacte care ne-ar putea ajuta să invităm personalități să fie membri în juriu, de asigurarea unei bune informații adresate candidaților și, odată numele laureaților anunțate, de a contribui la promovarea carierelor acestora.


Concursul Regina Elisabeta este dedicat în fiecare an unui instrument anume. De ce această structură, de a dori o concentrare asupra unui singur instrument, și nu prezența mai multora?

Orașul Bruxelles are aproximativ 1 milion de locuitori, și dacă trebuie să ținem cont că vorbim deja de un număr frumos de persoane, de potențial public, acesta nu este totuși un public "infinit". Trebuie deci să ne asigurăm că putem oferi candidaților cele mai bune condiții de a fi ascultați, adică un public numeros în sălile de concert. Avem șansa de a ne bucura de public - deja aici, la Sala Flagey, unde facem acest interviu, extrem de multe locuri sunt ocupate încă de la prima etapă, iar în etapa finală și pentru concertele laureaților, găzduite de complexul Bozar, avem un public de mai mult de 2200 de persoane. Aceasta fără a menționa difuzările media, despre care vom vorbi puțin mai târziu.

Credem că este mai bine să ne concentrăm toate eforturile asupra unui singur instrument: putem organiza bine lucrurile, alternând instrumentele oferim varietate publicului, ne putem ocupa de o pregătire mai bună a fiecărei ediții. Este vorba întotdeauna de ascultători diferiți, pentru că fiecare instrument atrage un alt tip de public sau de agenții de concerte. Am constatat de asemenea că dacă au loc simultan mai multe secțiuni, adesea unele instrumente sunt defavorizate: am putut asista la Concursul Ceaikovski ca și la alte competiții și am observat, de exemplu, că secțiunea pian umple sălile, cea de vioară are săli aproape pline, iar pentru la violonceliști și cântăreți sala este goală. Oferind publicului nostru câte un singur instrument în cadrul ciclului de patru ani - vioară, pian, violoncel, canto - avem siguranța unor ascultători pentru fiecare ediție, și deci pentru toți candidații.


Ce ne puteți spune despre pianiștii acompaniatori oficiali ai Concursului?

Alegem pianiștii pe care îi putem la dispoziția candidaților din rândurile interpreților de renume. Pentru ediția vioară am fost în mod special foarte exigenți, întrucât repertoriul pentru vioară și pian este la rândul său foarte dificil - sonatele sunt un gen complex de muzică, de altfel adesea ele sunt sonate pentru pian și vioară! Dorim să le oferim violoniștilor un acompaniament de o calitate foarte bună și de aceea suntem foarte atenți. În cadrul concursului nostru pianiștii trebuie realmente să-și susțină partenerii: este foarte important ca ei să fie nu doar muzicieni excelenți, ci să aibă și aptitudinea psihologică de a le oferi un sprijin tinerilor instrumentiști și de a-i stimula.


Unele momente ale Concursului Regina Elisabeta sunt transmise la radio, la televizor și pe internet. Colaborarea între această competiție și diferitele mass-media audiovizuale din Belgia este deja o tradiție?

Concursul a avut șansa de a fi susținut de instituțiile radio din Belgia din 1937 - radioul a fost prezent cele două ediții, 1937 și 1938, de dinainte de război, dar și la cele de după război, când Concursul Eugène Ysaÿe a devenit Concursul Regina Elisabeta. Au existat de asemenea de la începuturi reportaje ample realizate de televiziune. Acestea se datorează fără îndoială înaltului nivel al participanților și prestigiului juriului dar și popularității Reginei Elisabeta. Soția lui Albert I s-a născut într-o familie bavareză foarte cultivată, fiind apropiată de Eugène Ysaÿe, de Albert Einstein, de teologul și filosoful Albert Schweizer, personalități care au contribuit la răspândirea influenței acestui concurs. Începând din anii 1950 am beneficiat deci prezența radioului și a televiziunii, iar din 1976 televiziunea a devenit un partener dedicat, difuzând reportaje de la prima etapă și transmițând în direct toate momentele finalei. Din 2001 suntem prezenți pe internet prin transmisii live streaming on demand ale semifinalei, ceea ce este foarte important pentru recunoașterea candidaților în întreaga lume și pentru aducerea lor în atenția unor instituții profesioniste care îi pot angaja mai târziu - ca și, bineînțeles, în atenția mass-media. De asemenea, de câțiva ani oferim și podcast-ul primei etape. Toate secțiunile publice ale concursului sunt deci oferite ascultătorilor atât la radio cât și în sistem podcast pe site-ul concursului sau streaming live on demand.


Concursul Regina Elisabeta este deschis celor care vor să-l urmărească în sala de concert. Care este interesul ascultătorilor pentru acest eveniment muzical?

În afara preselecției, care se face la mijlocul lunii februarie pe baza unei înregistrări DVD, toate etapele sunt deschise publicului. Încă de la prima etapă avem parte de un număr extrem de mare de melomani, proveniți din toate categoriile de vârstă sau sociale. La secțiunile de la ora 15,00 ale concursului vin persoane care au mai mult timp la dispoziție, fiind de aceea ceva mai în vârstă, dar seara acest public se diversifică, iar media de vârstă este mult scăzută. De când Sala Flagey găzduiește prima etapă și semifinala, adică din 2012, publicul nostru s-a lărgit și mai mult și întinerește în permanență. Aceasta nu înseamnă că nu respectăm în continuare așa cum se cuvine persoanele vârstnice, pentru care a asculta puțină muzică este foarte important din punct de vedere social, afectiv, cognitiv, și pe care le primim fie aici, la Sala Flagey, fie la Bozar, cât putem mai bine, inclusiv în termeni de infrastructură. Cât privește publicului tânăr foarte numeros, îi oferim și acestuia condiții bune de participare, cum ar fi intrare liberă la Flagey pentru cei sub 26 de ani și bilete last minute, foarte ieftine, la Bozar.


Maria Monica Bojin