Arhivă : Interviuri Înapoi

Duo Kitharsis - pe scena Sălii Radio în concertul laureaților Concursului 'Drumul spre celebritate'

Publicat: miercuri, 6 Mai 2015 , ora 11.14
În virtutea unei tradiții de mai multe stagiuni, în fiecare primăvară la Sala Radio, publicul este invitat să îi cunoască pe tinerii muzicieni români care vor scrie mai departe istoria scenelor noastre muzicale. Alături de Orchestra de Cameră Radio, condusă de Cristian Brâncuși, sunt invitați să evolueze astăzi, 6 mai 2015, în postură solistică laureații celei de-a V-a ediții a Concursului "Drumul spre celebritate" - pianistul Iulian Ochescu, fagotisul Mihai Boboiescu și duo Kitharsis, alcătuit din chitariștii Alexandra Petrișor și Dragoș Horghidan. Programul concertului transmis în direct de Radio România Muzical, începând cu ora 19:00, este alcătuit din lucrări de Robert Schumann, Carl Maria von Weber și Mario Castelnuovo-Tedesco.

Despre colaborarea cu ansamblul dirijat de Cristian Brâncuși, membrii ansamblului Duo Kitharsis au declarat:

Dragoș Horghidan: Concertul pentru două chitare și orchestră op. 201 de Mario Castelnuovo-Tedesco nu a mai fost cântat în România, deci va fi o premieră națională, deși el a fost compus în anul 1962. Noi, din ce am experimentat, credem că va fi bine. Dirijorul este receptiv, orchestra de asemenea, în special pentru că e o noutate pentru România.

Alexandra Petrișor: E o onoare pentru noi să cântăm cu Orchestra Radio, fiind și prima experiență de genul acesta și mai ales pentru că este o orchestră radio… Oamenii au fost foarte primitori cu noi.

Dragoș Horghidan: Orchestrele din România au mai cântat concerte de chitară - Aranjuez de Joaquin Rodrigo, Concertul Madrigal, tot pentru două chitare.. nu știu dacă s-a mai cântat Concertul Andaluz pentru patru chitare, dar noi, românii, suntem familiarizați cu concertele pentru chitară și orchestră. Nu e ceva inedit. Dar concertul acesta, în special, de Tedesco, pentru două chitare și orchestră nu a mai fost cântat din ce am aflat noi. Sperăm să fie adevărat.


În cazul vostru, pregătirea pentru o competiție e un pic mai dificilă la prima vedere, pentru că vorbim de un ansamblu, nu de un singur interpret. Cum ați simțit voi toată această experiență a Concursului "Drumul spre celebritate"?

Alexandra Petrișor: În primul rând as fost o coincidență foarte frumoasă faptul că într-o zi eram pe Facebook și am văzut promovarea concursului - asta se întâmpla anul trecut - și am avut revelația să participăm, să ne înscriem și apoi am început pregătirea. Înainte de aceasta am mai participat la alte câteva competiții unde am avut rezultate, deci nu a fost o surpriză neapărat, iar pregătirea a fost cât ase poate de normală - studiu de dimineață până seara.

Dragoș Horghidan: Aș completa cu faptul că, pentru noi, 2014 chiar a fost un an plin de competiții. Studenți fiind la Strassbourg, eram studenți în cadrul unui ciclu de studii care se numește "Cycle de specialization en duo de quitar". Practic, studiam doar chitara și ne-a permis să studiem în fiecare zi foarte multe ore, fără nici o altă responsabilitate. Și-atunci, ca să materializăm orele de studiu în ceva concret am decis să mergem la competiții. Lucrul acesta ar certifica orele de muncă și calitatea studiului. Am completat clar cu mersul la competiții și în anul 2014 chiar am participat la 7 competiții, din care la 5 am reușit să obținem premii satisfăcătoare, printre care se numără și "Drumul spre celebritate". Premiile de la "Drumul spre celebritate" au fost chiar cele mai consistente.

Alexandra Petrișor: Cele mai utile și cele mai bune pentru un interpret, în sensul că am avut un turneu vara trecută - Muzica în palatele din România - la Castelul Peleș, la Palatul Mogoșoaia și la Palatul Marincu din Calafat și am simțit că, într-adevăr, "Drumul spre celebritate" oferă șanse foarte mari tinerilor interpreți.

Dragoș Horghidan: Plus șansa aceasta de a cânta cu orchestra, lucru care e foarte dificil în România pentru un chitarist, pentru că în România încă au întâietate - nu o zic în nume de rău, e chiar foarte bine asta - școala de pian și școala de vioară. Fiind o școală mult mai veche, aceste instrumente au întâietate și automat sunt respectate. Pentru ei este natural să cânte cu orchestra, în schimb chitara mai are încă de recuperat teritoriu în domeniul acesta. E puțin mai dificil să obții finanțare pentru a organiza un festival de chitară, e dificil să aduci interpreți de mare…

Alexandra Petrișor: Cu toate acestea, în România avem foarte multe festivaluri de chitară clasică și datorită oamenilor care s-au implicat în organizarea acestor festivaluri am reușit să ascultăm nume mari din istoria chitarei clasice, nume pe care în Franța n-am fi avut ocazia să le ascultăm, pentru că nu există festival de chitară clasică în Strassboug, de exemplu. Asta spune multe despre nivelul chitarei clasice din România.

Dragoș Horghidan: Am dori să precizăm că în urma competițiilor la care am participat, toate premiile s-au consolidat în înregistrarea unui CD. Aportul și l-a adus și premiul oferit de "Drumul spre celebritate", în valoare de 500 de euro, și a avut o mare contribuție pentru înregistrarea CD-ului, care sperăm să iasă luna aceasta.

Alexandra Petrișor: Undeva săptămâna viitoare am înțeles că vom primi câteva exemplare din CD.


În încheiere, am să vă rog să adresați un mesaj publicului - cum ar trebui să privească el acest concert?

Dragoș Horghidan: În primul rând, cred că Tedesco a scris acest concert pentru publicul larg, nu doar pentru cunoscători, nu pentru experți, cum există de multe ori această prejudecată. Nu mă duc la un concert simfonic pentru că nu înțeleg muzica sau pentru că nu am studiat sau pentru că e ceva prea abstract. Tocmai pentru simplul fapt că l-a scris pentru două chitare - un instrument foarte popular. Orice copil pe care-l întrebi ce instrument ar vrea să studieze, primul lucru dacă se gândește… un pian sau o chitară. Deci, pentru simplul fapt că l-a scris pentru chitară e deschis maselor, tuturor iubitorilor de orice fel de muzică și tare mult ne-ar bucura să știm că toată România încape în Sala Radio.

Alexandra Petrișor: Țin să spun că Tedesco a scris acest concert după o vizită în Mexic, fiind foarte încântat de cultura și de tradiția Mexicului. A scris acest concert omagiind cumva muzica mexicană; chiar partea a treia din concert se numește Rondo Mexicano și are influențe din muzica mariacilor - fiesta, voie bună și bucurie.

Dragoș Horghidan: Veselie pentru toată lumea!


Interviu realizat de Lucian Haralambie