Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Vladimir Jurowski

Publicat: vineri, 6 Februarie 2015 , ora 13.56

Cunoscutul dirijor conduce în 7 februarie 2015 premiera londoneză a Simfoniei a III-a de George Enescu, la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Londra. Despre acest eveniment dar și despre următoarea participare în cadrul Festivalului Internațional ,George Enescu', a vorbit pentru postul nostru dirijorul Vladimir Jurowski.

Maestre Jurowski, premiera celei de-a treia simfonii a lui George Enescu pe o scenă londoneză este un moment extrem de important pentru cultura muzicală românească. Orchestra Filarmonicii din Londra, dirijată de dumneavoastră în celebra sală Royal Festival Hall. Ce înseamnă pentru dumneavoastră faptul că dezvăluiți publicului londonez o muzică destul de puțin cunoscută ?

Înca de cand am învățat partitura Simfoniei a III a de Enescu m-am întrebat de ce această lucrare nu este interpretata mai des. Sigur, unul dintre motive este acela că aparatul orchestral este foarte mare. Există un cor numeros dar și un cor de copii. Totodată, partitura are o serie de probleme care solicită virtuozitatea tehnică a instrumentiștilor. Este un fel de munte Everest din acest punct de vedere, iar ca să urci acest munte trebuie să dispui de un grup de muzicieni bine pregătiți și dispuși să se aventureze în acest univers sonor. Dar, de când am dirijat această lucrare la Festivalul Enescu din București am simțit că acum este momentul ca publicul londonez să asculte această simfonie. Încercăm să abordăm creații ale unor compozitori care nu au avut șansa de a fi interpretați, muzicieni extraordinari, dar compozitori neglijați din anumite motive. Unul dintre cei mai importanți din acest punct de vedere este George Enescu, un violonist celebru și un dirijor remarcabil dar un compozitor puțin cunoscut în vremurile sale. Cu această lucrare prezentată la Londra sper să reușesc să aduc muzica lui Enescu în prim-planul vieții muzicale europene.

Ce anume solicită unui dirijor această partitură scrisă de George Enescu ? Tehnica dirijorală, imaginația sau expresivitatea ?

Aș spune că toate. Partitura este extraordinară. Este o lucrare monumentală, care durează aproape o oră și, cu toate că este scrisă pentru orchestră foarte mare, are nenumărate detalii în orchestrație. Găsești numeroase indicații de interpretare pentru anumite pasaje. Același lucru îl mai întâlnești doar în muzica lui Mahler sau în alte lucrări ce aparțin compozitorilor de secol XX. În ceea ce privește detaliile, Enescu este uimitor, unic. Totodată, este o lucrare dramatică, ce necesită din partea unui dirijor nu doar maturitate emoțională dar și tehnică foarte bună. Mai cred că este o lucrare filosofică, pentru că este compusă la sfârșitul Primului Război Mondial și sunt aspecte care fac referire la teroare, angoasă. Într-un fel, în această simfonie Enescu încearcă să rezolve aceste probleme găsind refugiul în natură, folosind vocile pure ale copiilor sau instrumente pe care le-aș numi non-muzicale, cum ar fi clopotele de biserică, folosite în partea a III-a împreună cu orga, creînd astfel o atmosferă cu adevărat mistică. Singurul compozitor cu care l-aș compara pe Enescu în ceea ce privește această simfonie este Mahler, mai precis cea de-a treia simfonie din creația sa.

În anul 2017 veți deschide Festivalul "George Enescu" cu opera Oedip. Ați ales să dirijați această operă sau vi s-a făcut această propunere ?

Oedip este o lucrare foarte cunoscută pe care întotdeauna mi-am dorit să o dirijez. Mi-a fost prezentată de directorul Festivalului "George Enescu", Mihai Constantinescu, și am realizat că este o lucrare pe care cu adevărat îmi doresc să o dirijez. Mă bucur enorm că am șansa să realizez un lucru pe care mi l-am dorit foarte mult.

Oedip, un subiect fascinant ales de Enescu pentru singura sa operă. Cum găsiți simbioza dintre tragedia lui Sofocle și muzica lui Enescu ?

Nu este un caz unic în secolul al XX-lea. Este o tendință generală ca muzicienii de după Wagner să caute inspirație în tragediile antice. Primul a fost desigur Berlioz cu "Troienii". Dar apoi sunt mulți alți compozitori în secolul al XX-lea: Stravinsky cu "Persefona" si "Oedipus Rex", Carl Orff cu "Antigona" și mulți alții. Este o combinație naturală între tragedia greacă și muzica lui George Enescu, un compozitor de geniu.

Alexandru Mija