Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Națională de Tineret a Franței la Sinaia și București

Publicat: marți, 26 August 2014 , ora 13.41

Orchestra Națională de Tineret a Franței încheie seria de 25 de concerte cuprinse în ediția din acest an a Festivalului Internațional "Enescu și muzica lumii" cu o dublă apariție la Sinaia și București.

Orchestra Națională de Tineret a Franței, unul dintre cele mai bine cotate ansambluri de gen din Europa, va susține două concerte cu două programe diferite pe 26 august la Sala Casinoului din Sinaia și pe 27 august în București, la Ateneul Român, în cadrul concertelor de închidere ale festivalurilor internaționale "Enescu și muzica lumii" și Vara Magică. Despre cele două manifestări ne-a vorbit dirijorul Denis Russell Davies.


Veți susține două concerte în România - primul la Sinaia, apoi pe scena Ateneului Român din București. Cum ați primit invitația de a participa la acest festival - "Enescu și muzica lumii"?

Invitația a venit în urma colaborării cu Orchestra Română de Tineret. Reprezentații ansamblului au discutat cu directorul Pierre Barrois despre participarea la acest festival. Am acceptat cu bucurie; cunosc România; am fost aici în 1974 cu Orchestra de Cameră St. Paul. Pe atunci departamentul de stat american susținea astfel de proiecte culturale dincolo de granițele țării. Am avut mai multe concerte în România atunci; a fost o experiență minunată.


Cum vedeți un astfel de festival în climatul muzical actual?

Respect cultura muzicală românească. Foarte mulți muzicieni de aici, extrem de talentați, ocupă posturi importante în orchestrele din vestul Europei; multe dintre ansamblurile pe care le-am condus aveau români în componență, fiecare dintre ei foarte apreciat. Cum spuneam, cunosc această cultură și sper, prin această prezență să învăț și mai mult.


Din 2008 dirijați Orchestra Națională de Tineret a Franței. Din experiența dumneavoastră, se poate vorbi despre o anume identitate în cazul unei orchestre de tineret față oricare alt ansamblu?

Dacă ne referim strict la vârsta membrilor orchestrei, cred că tinerii muzicieni vin cu un entuziasm incredibil. Astăzi ei sunt extrem de talentați. Pot face orice din punct de vedere tehnic. Nu au însă un repertoriu vast și o dată cu acesta vine și experiența. Aici intervin eu - cunosc repertoriul, și am experiența interpretărilor anterioare; este foarte bun acest dialog. Îmi place să lucrez cu ei și cred că și ei sunt încântați că pot cânta cu cineva care face meseria aceasta de foarte mulți ani.


Cât de importantă este promovarea tinerei generații?

Nu cred neapărat că trebuie să-i promovăm. În general societatea, în orice domeniu, nu doar în muzică, trebuie să se gândească la viitor - ce vor face ei, cum vor munci, cum le putem folosi talentele pentru ca noi toți să progresăm. Cei care înaintăm în vârstă vom fi dependenți de acești tineri, astfel că e în interesul nostru ca ei să evolueze.


În programele prezentate includeți și lucrări contemporane. Care au fost criteriile de selecție a acestora?

E simplu - orice orchestră simfonică, mai ales cele tinere, trebuie să cânte și să învețe despre muzica vremurilor noastre. Muzica nu este un muzeu, ci este un loc în care opusurile vechi și cele noi se găsesc împreună. Aș vrea să mă refer la Richard Strauss - el era și un dirijor foarte bun, nu doar un compozitor talentat. Strauss nu doar că își cânta lucrările dar promova și piesele colegilor săi. Este ceva care nu trebuie pierdut. Îmi place să fac programe cât mai diverse; pentru mine este foarte interesant să am șansa să pot compara și să mă pot bucura de diferențele dintre piese din perioade diferite. Din păcate la Sinaia nu putem cânta lucrarea lui John Adams pentru că sala nu ne-o permite, dar o vom înlocui cu o serenadă de Richard Strauss. O găsim potrivită, mai ales că suntem în anul dedicat marelui compozitor.

Interviu realizat de Lucian Haralambie