Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu tenorul român Lucian Krasznec la Düsseldorf

Publicat: luni, 5 Mai 2014 , ora 12.50

Lucian Krasznec s-a născut la Bocșa- Reșița. După absolvirea Facultății din Wuerzburg în 2006 a primit o bursă de perfecționare de la Internationalen Richard Wagner Gesekkschaft. Între anii 2008-2011 a fost solist la Staastheater Darmstadt, după care devine solist la Dormund (Theater-Dormund).

În aprilie 2014, tenorul Lucian Krasznec a fost invitat să cânte Missa nr.3 de Bruckner.

După cele trei concerte am realizat un scurt interviu cu românul Lucian Krasznec la Tonhalle - Duesseldorf.


În 1867/68 Anton Bruckner compunea Missa nr. 3 în fa minor. Ați fost invitat ca solist pentru cele trei concerte (11, 13, 14 aprilie) la Tonhalle - Düsseldorf. Domnule Krasznec, ce ne puteți spune despre această muzică?

Missa nr. 3 este o muzică foarte expresivă, cu o putere imensă dacă luăm în considerație complexitatea orchestrei și intensitatea corului. Muzica trăiește prin diferențele extreme de sonorități ca și prin multitudinea de stări emoționale care trece de la orchestră, la cor și soliști.


Lucrarea aceasta nu este foarte cunoscută, ce v-a impresionat mai mult - textul, muzica sau combinația dintre cele două?

Părerea mea este că lucrarea este destul de cunoscută, însă cunoașterea partiturii este adesea un indiciu pentru a înțelege muzica. Bruckner a reușit în această lucrare să mă convingă de credința lui profundă. Ca și solist am avut privilegiul să stau în fața violoncelelor care au avut de cântat tema acestei rugăciuni. Trebuie să vă mărturisesc că "mi s-a făcut pielea de găină": ce frumoasă și sensibilă este această muzică!


Pe scenă s-au aflat într-adevăr o orchestră somptuoasă, un cor mare și bineînțeles cei patru soliști. Cum v-ați simțit ca "micro-aparat" alături de orchestra și corul filarmonicii din Düsseldorf sub conducerea tânărului dirijor Constantin Trinks?

Atât cele trei concerte, cât și repetițiile la Düsseldorf mi-au făcut o mare plăcere. M-am simțit foarte bine să cânt alături de o orchestră foarte precisă, iar pentru cor am un mare respect, deoarece au dat dovadă nu numai de o rezistență extraordinară (concentrare și condiție fizică) gândindu-ne că au fost trei concerte unul după altul, dar și pentru interpretarea acestei partituri complexe scrise în exclusivitate pentru cor.

Pe domnul Constantin Trincks îl cunosc din timpul când am fost angajat la Staatstheater Darmstadt și îl consider nu numai un muzician de excepție, dar și un dirijor foarte bun. A fost o plăcere să lucrăm din nou împreună.


Domnule Krasznec, am să vă pun o întrebare referitor la cea mai lungă și impunătoare parte din această Missă - "Credo" unde tema începe la unison pentru cor și orchestră, o temă tensionată care se desfășoară în întreaga parte și unde apare la soliști cu textul "et in spiritum sanctum" ( și Duhului Sfânt). Ce a însemnat această "zonă" solistică pentru dvs.?

Trebuie să vă mărturisesc că  această parte a treia, "Credo", mi-a răsunat în cap mult timp după încheierea ultimului concert.  Am murmurat-o și am cântat-o în continuare câteva zile descoperind că aici Bruckner a demonstrat cât a putut el de bine puterea pentru credință și pentru rugăciune. Pentru mine, în următorul text "et incarnatus est ..." se simte o plutire. O muzică ce începe din <nimic> plutind supranatural prin pasajele tenorului ducând mesajul mai departe. Ca să aduc această senzație extraordinară trebuia să fiu atent la dozarea respirației pentru o frazare cât mai frumoasă. Această "zonă" a fost pentru mine momentul unde am putut să-mi dezvălui emoția cu adevărat.


Toate cele trei concerte (11, 13, 14 aprilie) au fost la înălțime, cu lungi aplauze. Publicul a plecat din sala de concert impresionat de această muzică monumentală. Cu ce gânduri și sentimente v-ați întors "acasă" la Dormund?

Am fost fericit că mesajul minunat al muzicii a ajuns în inimile publicului și că noi, toți interpreții de pe scenă, am reușit să ne prezentăm la înălțime!


Domnule Krasznec, sunteți în primul rând cântăreț de operă, absolvent al Facultății de Muzică (Hochschule für Musik)din Würzburg, ce planuri de viitor aveți în această direcție?

Doresc să adaug repertoriului meu muzică franceză și rusească. Următoarele roluri pe care le am deja de făcut sunt Alfredo în Traviata și Don Ottavio din Don Giovanni.


Vă simțiți atras de operă mai mult decât de muzica vocal-simfonică?

Până acum am cântat mai mult operă și operetă, dar acest concert cu Missa nr. 3 de A. Bruckner mi-a deschis gustul pentru genul de muzică vocală.


Vă mulțumesc mult pentru acest interviu și vă doresc mult succes în realizarea planurilor dumneavoastră.

Și eu vă mulțumesc mult la rândul meu și vă doresc toate cele bune în continuare la Düsseldorf!

28 aprilie 2014

Interviu realizat de Corina Kiss