Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu clavecinista Ana Giurgiu Bondue

Publicat: miercuri, 5 Martie 2014 , ora 10.56
Absolventă a Universității Naționale de Muzică din București la clasa de compoziție, Ana Giurgiu Bondue a urmat cursuri de perfecționare - specialitate clavecin în Franța unde este stabilită. A obținut mai multe premii și burse în România, Germania, Italia și Cehia. Opusurile sale sunt interpretate de diverse ansambluri din Franța, țara de adopție, Germania Italia și România. Ea participă la realizarea unor importante proiecte muzicale internaționale. Ana Giurgiu Bondue este co-director al ansamblului de muzică nouă Une bouteille à la mer din Lille - Franța.


Ana Giurgiu Bondue, mulțumim că ai acceptat să ne acorzi acest interviu.
Clavecinul, între baroc și modern, iată un titlu incitant pentru un recital pe care îl vei susține în această seară la Paris, la Institutul Cultural Român.

Bună ziua, vă mulțumesc. Proiectul conține un program foarte original. A fost început în 2012, pe 5 martie, acum 2014 este deja un al doilea reper și va continua. Ce conține programul: interesant de spus, că sunt lucrări baroce scrise pentru clavecin concertant și o lucrare de Bach care este foarte cunoscută, Concertul în re minor. Va fi cântat într-un stil foarte autentic. Avem o formație mică, deci cum se presupune că se cânta în secolul XVIII. În afară de Bach, programul conține un concertino pentru clavecin și ansamblu, scris de mine în 2012-2013, o sonată de Barriere, compozitor din sec. XVIII, virtuoso, pentru violoncel și bas continuu; o lucrare de Corelli, pentru viori și bas continuu; o compoziție recentă, din 2011, o Toccata pentru clavecin scrisă de mine; o suită de clavecin scrisă de Pierre Alain Braye Weppe, compozitor și profesor de bas continuu și contrapunct la Conservatorul din Vallee de Chevreuse și încă alte mici surprize, o compoziție de exemplu scrisă de Julien Faure, care este flautist și în același timp, clavecinist și compozitor.


Un program într-adevăr incitant, aflat sub genericul Clavecinul, între baroc și modern. Este în acest moment, Ana, un curent printre creatorii secolului al XXI-lea să se reîntoarcă, nu din punct de vedere structural, ci doar din punct de vedere timbral asupra muzicii baroce?

Nu cred că aș putea vorbi de un curent. Ce avem noi în comun în acest proiect, ne-am întâlnite niște creatori, Pierre Alain Braye Weppe, care este compozitor și pasionat de repertoriul baroc, cu mine, care studiez clavecinul de câțiva ani, într-o școală foarte specializată de muzică barocă, cu Julien Faure, care este fost elev al lui Horia Șurianu, compozitor, deci nu știu dacă aș putea vorbi de un curent în general, pentru că pentru mine special, moda nu înseamnă nimic, din nici un punct de vedere. Este vorba de un interes absolut particular și specific, pe care fiecare l-a găsit studiind muzica secolelor trecute, necopiind absolut deloc limbajul, dar fiind inspirat de anumite repere formale de scriitură contrapunctică, dar care pot fi transpuse într-un limbaj actual. Deci, nu cred că se poate vorbi de un curent, ci un interes foarte deosebit, pe care muzicieni care practică deja această muzică la un nivel de interpretare foarte ridicat, pot să aibă și pentru creația contemporană.


Baroc, modern, un proiect care s-a născut în 2012. Cu ce rezultate și care vor mai fi reperele în acest proiect?

2012 a fost începutul creațiilor noastre, a mea, Concertino pentru Carillons et cloches, pentru clavecin și ansamblu și a lui Pierre Alain Braye Weppe, L'éclat et du rire, concert pentru două clavecine și același ansamblu. Pe 5 martie vom prezenta Concertino-ul, Carillons et cloches, pentru un singur clavecin și avem în continuare mai multe propuneri pentur anul viitor și sperăm, inclusiv 2014 pentru a reformula acest proiect și a include L'éclat et du rire, concert pentru două clavecine de Pierre Alain, care este după părerea mea, o piesă absolut remarcabilă a repertoriului actual. Următoarea etapă pentru noi va fi ca acest proiect să fie susținut și prezentat în forma lui completă.


V-ați propus să realizați înregistrări cu acest proiect?

Da, bineînțeles. Totul depinde de o susținere instituțională și de alți factori, însă programul fiind foarte original și sperăm noi interesant pentru un public larg, nu numai un public specializat, interesat de muzică barocă sau specializat în muzică contemporană, credem că poate să aibă o bătaie lungă.


Iar compozitoarea Ana Giurgiu Bondue, ce proiecte mai are?

Să spunem că proiectele nu lipsesc absolut deloc. Tocmai am terminat muzica unui film documentar despre Charlie Chaplin, acum câteva zile. Îmi doresc foarte mult să continui linia creației pentru clavecin și instrumente vechi. Mă pasionează foarte mult această direcție și acum sunt într-o fază în care sunt multe proiecte complet diferite, care vin din film sau din muzică scrisă pentru pian, muzică vocală la care voi reveni pentru o operă pentru copii, în 2015. Cred că sunt multe pe drum.



Irina Hasnaș