Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul de Muzică Veche de la București - ediția a opta

Publicat: luni, 2 Decembrie 2013 , ora 15.33

Luni, 2 decembrie 2013, începe Festivalul de Muzică Veche de la București. Despre evenimentele celei de-a opta ediții ne vorbește Laurențiu Constantin, director al agenției "Medieval Praxis", producătoare a acestui eveniment, într-un dialog cu Lucian Haralambie:


Prin ce se individualizează Festivalul de Muzică Veche București în scena muzicală bucureșteană și românească
?

Prin aceea că nu ne ocupăm de lucruri vechi, ci aș spune mai degrabă de noutatea muzicii vechi. Este o noutate în foarte mare măsură la noi. Pe scenele de concert din Europa apuseană, genurile muzicii vechi sunt prezente în mult mai mare măsură decât genuri muzicale precum romantismul sau clasicismul. Asta ne face să considerăm că muzica veche reprezintă viitorul. De multe ori în istorie, trecutul sau întoarcerea la el și la valorile unui anume trecut a reprezentat viitorul, așa credem și noi că înseamnă muzica veche în București, pe de-o parte. Pe de altă parte, un festival de muzică veche la București aici, aproape de porțile Orientului și ale Levantului, e musai că are o specificitate și are diferențieri majore față de ceea ce înseamnă lucrul acesta în vestul Europei, unde în general vorbim de muzică barocă și muzică renascentistă. Acestea sunt genurile preponderente în festivalurile de muzică veche. Festivalul se află anul acesta la a VIII-a ediție. Putem spune fără orgoliu, ci doar cu acuratețe că alături de alte eforturi și festivalul nostru a pus Bucureștiul pe harta europeană a muzicii vechi. De-a lungul acestor opt ani au venit în București și au concertat pe scena festivalului nostru artiști de prim rang din Europa și din lume, chiar dacă nu ne permitem luxurianța pe care și-o permite Festivalul Enescu, și anume să invităm o mare orchestră, aducem formații camerale sau o orchestră de mai mici dimensiuni, care păstrează totuși același nivel.


Pentru că am ajuns la artiștii Festivalului de Muzică Veche București… Cum a apărut colaborarea cu jazz-man-ul Harry Tavitian?

Este o deschidere pe care o facem odată cu această ediție a festivalului nostru. În primele șapte ediții putem spune că am avut un festival foarte purist, în care am predicat muzica veche așa cum considerăm noi că trebuie ea făcută și așa cum se face și în vestul Europei, și anume o muzică în care autenticitatea este virtutea principală. Acum ne deschidem și spre alte arte. Harry este un mai vechi prieten al nostru, este un artist desăvârșit și e, ceea ce se cheamă în lumea lui, un show-man, dincolo de muzica pe care o face. Este, și am avut ocazia să aflăm în ultimii doi ani mai ales, aceasta este și o conștiință publică foarte puternică, care se manifestă foarte puternic în spațiul public. Nu e vorba doar de concertul de jazz al lui Harry, e vorba și de vernisajul unei expoziții "Grădina suspendată" care, de asemenea, marchează deschiderea spre alte arte. Este vorba de o expoziție post-factum a pictorului și graficianului Virgiliu Parghel și arată intenția noastră ca în viitor, mai ales din ediția anului 2014, să deschidem festivalul și spre alte arte: dans, arte vizuale, alte genuri muzicale ce nu aparțin strict muzicii pe care o numim veche.


Cum a apărut această colaborare cu Conservatorul din Bruxelles?

Colaborarea cu Conservatorul Regal din Bruxelles pe de-o parte și cu Fundația El Gardellino pe de altă parte și cu Departamentul pentru Învățământ al Guvernului flamand din Belgia a apărut acum doi ani ca urmare a unor discuții ceva mai vechi și se referă la ceea ce numim astăzi formarea continuă a adulților. E vorba întâi de toate de Programul Il Maestro e Lo Scolare, care este un program de pregătire dedicat tinerilor muzicieni profesioniști, care acum se specializează în practica interpretativă a muzicii baroce - mai ales de instrument, dar și vocal. E vorba de tineri care, în general, au făcut muzică veche în țară, au studiat în străinătate și au ales să se întoarcă acasă și să continue să facă muzică veche, iar acest program Il Maestro e Lo Scolare răspunde nevoilor de educație continuă. Este un program care ilustrează ceea ce considerăm noi că trebuie să fie o stare de normalitate și acoperă un gol în privința educației acestor muzicieni. Pe de altă parte, e vorba de zona pedagogică. Avem tineri muzicieni care instrument de muzică veche, în majoritate profesori ai Școlii de muzică veche București, iar aceștia petrec în decursul unui an universitar două-trei stagii de pregătire la Bruxelles și în țară, cu profesori ai Conservatorului Regal din Bruxelles, unde studiază chestiuni pedagogice, tehnică interpretativă de instrument, muzică de cameră, lucrează în orchestre precum e Orchestra Conservatorului Regal din Bruxelles sau împreună cu Orchestra Il Gardellino. Este o mare șansă când ai în jur de 30 de ani să cânți alături de muzicieni extraordinari precum este flautistul Jan de Winne sau oboistul Marcel Ponseele sau clavecinistul Ketil Haugsand. De multe ori, șansa de a petrece o săptămână lucrând zi de zi într-o orchestră, iar apoi masterclass și studiu individual cu aceștia poate însemna mai mult decât un an sau doi de studiat într-o facultate oarecare.

Vă așteptăm cu mult drag la concertele festivalului nostru, mai ales la cele din mijlocul, din nucleul tare al festivalului și anume, în 3, 4 și 5 decembrie, de la ora 7 seara, la Arcub.