Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Manfred Honeck

Publicat: joi, 12 Septembrie 2013 , ora 11.05


Manfred Honeck, dirijați un program de muzică rusă. Aveți o legătură mai specială cu acest tip de repertoriu?

Este vorba chiar de o legătură foarte puternică - îmi place foarte mult această muzică. În opinia mea Rusia a dat o serie de compozitori extraordinar de valoroasă. Ceea ce mă face pe mine s-o iubesc este capacitatea ei de a naște emoții, găsesc în ea ceva ce răspunde interiorului meu. Îmi este aproape bineînțeles și muzica austriacă - de fapt, îmi sunt aproape acele creații cu care simt că mă armonizez.


Primul concert pentru pian de Ceaikovski este interpretat incredibil de des. Ați descoperit, poate, motivul pentru care el este atât de popular?

Mi se pare că Piotr Ilici Ceaikovski a înțeles că un compozitor trebuie să se întâlnească, spiritual vorbind, cu inimile oamenilor. Era un maestru în a produce reacții intense în sufletele ascultătorilor, și Concertul nr. 1 pentru pian este încă de la primele sunete o demonstrație a acestei arte. Melodiile au mult din motivele muzicii tradiționale, o a treia cauză care face acest concert atât de atrăgător este virtuozitatea pe care o cere de la interpret - cât despre sonoritatea rafinată de care este capabil pianul, Ceaikovski o pune în prim plan și o exploatează la maxim.


Manfred Honeck, o știți deja pe Yuja Wang, pianista cu care colaborați și în această seară la București. Ce vă place la interpretarea ei?

Am susținut într-adevăr câteva concerte cu ea - cred că este una din cele mai importante descoperiri muzicale din ultimii ani. Tehnica sa este fenomenală, iar simțul ei muzical este pur și simplu o sursă de inspirație. Yuja Wang nu este doar o pianistă care poate cânta rapid și în forță, așa cum de altfel este și foarte modern, ea poate realiza culori - acest lucru îl prețuiesc în mod deosebit la ea.


Cum este cazul cu multe din lucrările lui Șostakovici, Simfonia a 5-a are un conținut ideatic ambiguu: o putem privi ca pe o muzică veselă sau ca pe o reprezentare codificată a vieții poporului rus în timpul Uniunii Sovietice. Ce credeți dumneavoastră, Manfred Honeck, despre Simfonia-a 5-a de Șostakovici?

Are o dimensiune politică și o poveste politică - nu trebuie să uităm motivul pentru care a fost compusă. Știm că primele patru simfonii au însemnat pentru Șostakovici siguranța că își găsise, în muzică, spațiul unde putea să se exprime liber. Lucrurile s-au schimbat, această stare de fapt a luat sfârșit atunci când Șostakovici fost învinovățit că scrie nu pentru, ci împotriva poporului rus, iar Simfonia a 5-a este un fel de răspuns adus acestei acuzații. Ne este foarte clar că aici găsim mesaje ascunse, critice la adresa sistemului, chiar și atunci când ne bucurăm de frumusețea absolută a muzicii. De exemplu, în partea a 3-a, prin acele solo-uri de oboi, de flaut, de fagot, avem cumva sentimentul că ne aflăm la o comemorare a artiștilor din Uniunea Sovietică deportați în Siberia și dispăruți. Șostakovici a scăpat de exil pentru că a dus în mod deliberat o viață retrasă și a avut o atitudine smerită. În această simfonie minunată se pot percepe caracterul tragic, lupta pe care și-a asumat-o compozitorul, mesajele secrete. Un alt exemplu de echivoc în Simfonia a 5-a de Șostakovici se găsește în ultimele măsuri, care sună așa, foarte triumfal. Ele au fost interpretate de partid ca fiind expresia triumfului poporului sovietic, dar cei care au ascultat cu atenție, melomani sau artiști, au înțeles că prin repetarea timp de aproape două minute a acestor opt note Șostakovici a vrut să exprime caracterul primitiv al societății. În fine, mai există un alt aspect al simfoniei - ea este și un omagiu stilului componistic al lui Gustav Mahler, care l-a influențat în mod aparte pe Șostakovici. Aceasta se simte foarte bine la începutul părților a doua și a treia, care amintesc de prima simfonie a lui Mahler sau de Adagietto-ul din Simfonia a 5-a. Șostakovici își manifestă aici respectul și admirația pentru limbajul sonor și pentru gândirea muzicală mahleriene.


Manfred Honeck, interpretați Simfonia a 5-a de Șostakovici cu Orchestra Simfonică din Pittsburgh, al cărei director muzical sunteți. Cum construiește un dirijor o relație bună între el și orchestra sa?

Unul din lucrurile cele mai importante este desigur profesionalismul; ceea ce face ca lucrurile să se închege este talentul, iar dacă ar trebui să mai adaug un al treilea punct, acesta ar fi buna înțelegere, prietenia dintre muzicieni. Asta ar însemna o colaborare de succes, iar pentru mine personal cel mai important este să existe o foarte bună comunicare muzicală. Orchestra Simfonică din Pittsburgh este un organism sonor incredibil. Instrumentiștilor le place să repete mult și cu seriozitate, nu se complac niciodată într-o poziție mediocră ci, dimpotrivă, se mențin întoteauna la standardele calității de vârf pe care și-au impus-o. Muzicienii se așteaptă întoteauna ca dirijorul pe care-l au în față să le dea totul, din punct de vedere profesional, și dau la rândul lor totul.


Așadar ce calitate apreciați în mod special la Orchestra Simfonică din Pittsburgh?

Membrii săi ar putea fi soliști ai oricăreia dintre cele mai mari orchestre. Sunt de o calitate excepțională și au și o mare energie, pe care o transmit dirijorului. Dacă vreți, e ca și cum te-ai afla la volanului unui Porsche: când apeși pedala de accelerație răspunsul este atât de prompt încât condusul devine o plăcere! Ce vreau să spun este că muzicienii înțeleg imediat orice nuanță a mesajului. Pe lângă asta, ei se ascultă unul pe celălalt atunci când se află împreună pe podium, fac o muzică foarte spontană și, cum spuneam, plină de energie. Aceasta este o calitate foarte specială.


Ați condus foarte mult orchestre, în numeroase săli, pentru ascultători din cei mai diverși. Toți v-au aplaudat. Ce vă bucură pe dumneavoastră, Manfred Honeck, să simțiți sau să vedeți în public?

Pentru un dirijor cel mai important este, desigur, ca în momentul în care se află pe podium să se prezinte impecabil - atunci, în acele clipe, muzica este suverană și el trebuie s-o servească. Capacitatea unui dirijor de a transmite emoție vine din faptul că știe exact ce trebuie să facă din muzică; este nevoie ca el și orchestra să aibă aceeași stare - muzicienii simt dacă dirijorul este sigur pe el, iar când toți cei de pe scenă au acest sentiment al liniștii și încrederii, el se transmite și publicului. Pentru mine important este să știu că vin în întâmpinarea sufletului, a inimii ascultătorilor, și că ei vor spune după aceea: "Astăzi am avut parte de o experiență minunată, am câștigat în câteva minute ceva pentru o viață întreagă". Acesta este țelul meu, este marea noastră dorință atunci când interpretăm muzică.


Ce vă place în concertele live?

Spontaneitatea, această caracteristică a orelor de pe podium. Facem repetiții, sigur, și stabilim atunci anumite lucruri pe care le vom executa în concert, însă există și momente pe care nu le putem anticipa, momente când muzica va suna altfel decât ne-am propus - iar asta este foarte incitant. Concertele live sunt deosebite pentru că sunt irepetabile. Ca un exemplu, într-un turneu cântăm același repertoriu, dar energia noastră și cea pe care o imprimăm lucrărilor este mereu alta. Se poate ca orchestra să fie influențată de condițiile exterioare, sau publicul poate reacționa diferit - fiecare situație cu care ne întâlnim produce efecte extraordinare. Bineînțeles că oricând se poate întâmpla ceva neplăcut, cum ar fi o greșeală tehnică, dar este un risc pe care ni-l asumăm dacă știm că fiind spontani putem face o muzică foarte bună.


Spectacole de operă din Statele Unite ale Americii se transmit astăzi live în cinematografe din Europa, avem sunet high definition, există un software special pentru iPad și iPhone dedicat ascultării muzicii clasice. Sunt aspecte pozitive ale părții tehnice a societății. În acest context, vă temeți de ceva, Manfred Honeck, în privința muzicii clasice?

Pentru ea nu-mi fac griji: este o artă care nu poate fi clonată. Noi interpretăm creațiile unor mari compozitori trecuți în eternitate acum două, sau trei, sau patru sute de ani, ceea ce demonstrează că este o parte foarte importantă a culturii. Cât despre noile descoperiri în domeniul tehnologiei, ele trebuie să se subordoneze omului, și nu invers. Este important ca noi muzicienii trebuie să fim la curent cu aceste invenții, dar trebuie să le punem în slujba noastră - arta să se afle mereu în prim plan, să aibă prioritate. Tehnologia are datoria de a sprijini arta, este excelentă atâta vreme cât îi lasă artei libertatea.


Manfred Honeck, biletele la concertul dumneavoastră s-au epuizat încă din vară - ne bucurăm că ați venit la București cu Orchestra Simfonică din Pittsburgh. Ce semnificație are pentru dumneavoastră prezența în Festivalul Enescu?

Pentru noi este o experiență extraordinară, mai ales pentru că nu am mai cântat niciodată în capitala dumneavoastră. Știm că Festivalul Enescu este cu adevărat un eveniment și că are un nivel foarte înalt și nu putem decât să-i felicităm pe toți cei care au participat într-un fel sau altul la organizarea și derularea sa. Felicitări de asemenea pentru ceea ce faceți pentru melomanii din România ca și pentru țara dumneavoastră, este un lucru foarte frumos. Ne bucurăm și suntem entuziasmați că putem fi parte din Festivalul Enescu și că noi, o orchestră americană, avem posibilitatea să susținem un concert într-o țară europeană importantă.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin