Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violonistul Vadim Repin

Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2013 , ora 10.43

"….. nu cred că fără aceste parteneriate aș fi putut fi un muzician complet. Acestea sunt binecuvântate pentru orice artist, sunt ca apa, ca sensul Divinității. Pentru mine acestea reprezintă cea mai importantă parte a vieții și sunt foarte recunoscător." - Vadim Repin


"It was not a robotic cadenza, but a work of personal energy, emotion, vying with the large orchestra, exploding with rhythmic sforzandi. We were breathless, Mr. Repin seemed perfectly cool. More than a tour de force, this was a celebration of violin playing itself." - New York Times (Nu a fost o cadență robotică ci un travaliu plin de energie, de viață împreună cu o amplă orchestră, explodând ritmic în Sforzandi. Am fost cu respirația tăiată, d-l Repin fiind perfect. Mai mult decât un tur de forță, a fost o sărbătoare a viorii însăși.)


D-le Vadim Repin, vă mulțumim că ați acceptat să ne acordați acest interviu. În septembrie, pentru a câta oară veți fi la București?

Am fost deja de trei ori și aștept cu nerăbdare următoarea dată, cea cu numărul 4.


Vă veți afla pe Scena Sălii Palatului în compania unor prieteni, membrii Orchestrei Naționale a Rusiei și a dirijorului Mihail Pletnev. Ați mai colaborat cu acești muzicieni?

Da, sigur. Mihail Pletnev, este o mare personalitate muzicală a timpului nostru, compozitor, pianist și dirijor. Preocupările sale sunt numeroase. Am colaborat cu el în calitate de pianist și am realizat înregistrarea pentru Deutsche Grammophon cu opusuri de Serghei Taneev, un Cvintet și un trio. Consider aceste înregistrări unele dintre cele mai bune. Am fost împreună în diferite turnee de concerte, el în calitate de dirijor. Orchestra Națională Rusă este cea mai bună orchestră din Moscova și mă bucur să cânt cu acest ansamblu. Unul dintre ultimele mele concerte înainte de vacanță a fost la Paris cu această Orchestră. Aștept cu nerăbdare să fiu din nou în compania colegilor mei și bunilor mei prieteni.


În Festivalul Internațional George Enescu, aveți în program lucrări semnate de Serghei Prokofiev și Piotr Ilici Ceaikovski. A fost alegerea dumneavoastră?

Da, sigur. Sunt foarte bucuros că voi interpreta Concertul nr.2 de Prokofiev. În viață ai diverse perioade în care favorizezi anumite concerte. Acum mă simt fericit să pot interpreta Concertul de Prokofiev. Am spus organizatorilor, dacă nu este nimeni să cânte acest opus în Festival, aș dori să-l interpretez eu. Anul viitor va fi cu siguranță un alt opus, dar acum acesta este favoritul meu. Vă mărturisesc că mâine voi interpreta Lalo, săptămâna viitoare Sibelius și Bruch și apoi la Londra, James McMillan. Dar în București nu am interpretat Concertul de Prokofiev și va fi o bună ocazie s-o fac.


Se spune că prima dumneavoastră limbă a fost muzica. Este adevărat?

Vorbind poetic, se poate spune astfel. Pentru fiecare copil, prima limbă este aceea a viselor, poate fi muzica, poate fi mișcarea. Când aveam doar trei ani, povestește mama mea, am cerut jucării muzicale, instrumente muzicale de plastic. Ceva ce făcea muzică, zgomot, ceva tonuri. Acesta a fost motivul pentru care am ajuns la Școala de muzică.


Aveți cuvinte preferate în această limbă?

Printre scopurile mele este să lărgesc vocabularul și să încerc să am cât mai multe fraze, propoziții posibile. Acesta este țelul meu.


Și ați reușit în atingerea țelului, oferind publicului o paletă foarte bogată de propoziții, fraze. D-le Repin, ce înseamnă pentru dvs. un Concert?

Un Concert înseamnă ceva ce am practicat de când aveam 5 ani și jumătate, fiind pe scenă și simțind această minunată atmosferă. Cineva te ascultă, iar la final cineva te aplaudă. Este un fapt incredibil. Orchestra a considerat o zi specială. Gândindu-te la ce va fi, este normal să fii un pic emoționat. Oferi publicului oportunitatea de a audia o singură dată Concertul pe care ți-l dorești a fi cât se poate de bun. Totul în acea zi gravitează în jurul Concertului pe care-l vei susține. La sfârșit, atunci când îți închei misiunea, când te simți ușurat de greutatea actului artistic, este un moment special. De aceea, când mă aflu în Sala de concert și când există un fluid,ceva precum o acumulare electrică, acesta este rezultatul pregătirii tale înainte de Concert și bucuria de a-ți întâlni publicul.


Ce vă face fericit în modul în care publicul participă la performanța dvs.?

În poziția mea, teama și dorința este ca interpretarea să fie bună. Nu este suficient să ai alături de tine muzicieni deosebiți, dar și un public deschis. Este o comuniune, cred. Pentru mine, cel mai important este atunci când simt interesul publicului. Poate fi și doar în aer, poate fi o privire întipărită pe o figură, poate fi temperatura din aer. Foarte multe lucruri pe care doar le simt. Aceste lucruri te fac să te deschizi mult și să fi pregătit pentru a susține Concertul. Publicul este foarte important, comportamentul lui, modul în care ascultă interpretarea ta. Uneori poți auzi chiar și zborul unei muște, deoarece încărcătura electrică este atât de intensă și simți că oamenii așteaptă ceva special de la tine și atunci ești pregătit să le oferi totul. Creezi ceva special, ce este unic. Nu este niciodată la fel. De aceea niciodată nu poți ști cum va fi diseară. Artistul încearcă să creeze încă de la prima notă, de fiecare dată există o altă finalitate. Întotdeauna sper pentru cea mai bună versiune.


D-le Repin v-ați aflat în compania unor mari baghete ale secolului, unor mari personalități. V-au influențat modul de a privi muzica, stilul interpretativ?

Aceasta este viața însăși într-un fel, școala însăși. Și nu cred că fără aceste parteneriate aș fi putut fi un muzician complet. Acestea sunt binecuvântate pentru orice artist, sunt ca apa, ca sensul Divinității. Pentru mine acestea reprezintă cea mai importantă parte a vieții și sunt foarte recunoscător.


În domeniul muzicii de cameră, colaborați cu importanți muzicieni care vă sunt și prieteni buni. Care vă este repertoriul în domeniul muzicii de cameră?

Câteodată particip la un Festival, câteodată este un recital pe care dorim să-l dedicăm unui eveniment sau unul de binefacere. De fiecare dată, repertoriul este diferit. Uneori este alegerea mea, alteori este alegerea prietenilor mei. În general preferințele mele se-ndreaptă către romantism, de care mă simt foarte legat și către secolul XX. Întotdeauna doresc să cânt, să învăț. Atunci când te preocupi de muzica de cameră este întotdeauna mai mult de o persoană. Există minimum două dorințe care trebuie să se potrivească.


D-le Repin, în afara muzicii, ce vă face să vă simțiți liber?

Viața însăși. Nu fac nimic special față de alți oameni, deși sunt o persoană mai complicată. Încerc să mă bucur de viață din toate unghiurile, să am vacanțe, să-mi petrec timpul cu familia, îmi place să schiez, îmi plac avioanele, să mă uit la filme, să citesc. Îmi place să joc șah. Îmi place să fac multe lucruri și am nevoie de timp pentru toate acestea. Problema este să găsesc timpul potrivit. Când trebuie să-ți planifici viața pentru 3-4 ani în avans, îți trebuie experiență s-o faci. Ego-ul meu relevă această experiență de a privi mult înainte și încep să simt ceea ce doresc să fac cu adevărat.


Revenind la carieră, d-le Repin, care este povestea viorii pe care cântați în acest moment?

Este un noroc pentru violoniști și pentru violonceliști, pentru tineri mai ales care nu-și pot permite un instrument bun să obțină unul deosebit. Depinde de talentul tău ca oameni importanți să te poată ajuta să obții un instrument frumos. Am fost chiar norocos ca toată viața să pot cânta pe instrumente foarte bune. Este absolut uimitor atunci când analizez cât de dificil este pentru tinerii artiști să aibă instrumente deosebite. Mulți îmi cer ajutorul pentru aceasta. Vorbind despre instrument, fiecare are personalitatea lui cu care trebuie să te împrietenești. Cea mai recentă vioară a mea este un Guarneri foarte bun. Într-un fel, instrumentul îți este partener, îți face sugestii, adesea. Acesta este secretul marilor instrumente.


În finalul interviului nostru d-le Repin, ați dori să adresați câteva cuvinte publicului din România?

Aștept cu nerăbdare să vin la București. Nu ajung în fiecare an aici doar la fiecare 2-3 ani, dar trebuie să vă spun că-mi lipsesc prietenii și aștept să revin. Urez tuturor o vară frumoasă și vacanțe norocoase și toată lumea să fie fericită și atunci când ne vom întâlni, sper să fie interesați și vom crea ceva deosebit în Sala de concert.


CV Vadim Repin

Născut - Novosibirsk, Western Siberia, 31 august 1971
Studii - profesor Zakhar Bron
- 1985 a debutat la Tokyo, München, Berlin, Helsinki; Carnegie Hall - New-York
Căsătorit cu Svetlana Zakharova
A colaborat - Simon Rattle, Valery Gergiev, Mariss Jansons, Yehudi Menuhin, James Levine, Kurt Masur, Edo de Waart, Esa-Pekka Salonen, Mstislav Rostropovich, Riccardo Muti.

Interviu realizat de Irina Hasnaș