Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu pianistul Evgheni Kissin

Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2013 , ora 10.39

"Pentru mine nu contează dacă muzica pe care o interpretez este cunoscută sau nu, atâta timp cât o îndrăgesc și doresc s-o cânt." - Evgheni Kissin


"Există numeroși virtuozi, însă puțini reușesc să scoată la iveală sensurile profunde ale unei opere muzicale, așa cum face Evgheni Kissin", a declarat intendentul Festpielhaus, Andreas Molich-Zebhauser.

"Pianistul rus Evgheni Kissin, unul dintre ultimii muzicieni talentați descoperiți de Karajan, a uimit Occidentul încă din adolescență, în perioada imediat următoare prăbușirii Uniunii Sovietice."


D-le Evgheni Kissin veți fi pentru a doua oară la București în cadrul Festivalului Internațional George Enescu. Veniți cu două programe: un recital solo și unul împreună cu prietenii dumneavoastră violonista Silvia Marcovici și violoncelistul Alexander Kniazev. Dominanta programelor este Franz Schubert. De ce Schubert?

Fără o rațiune specială. Întotdeauna aleg pentru programele mele lucrările pe care le iubesc și pe care doresc să le interpretez. Repertoriul meu este foarte vast. Include opusuri aparținând diferitelor stiluri, diferitelor epoci și desigur foarte mulți compozitori. Chiar și așa cineva ar putea spune că accentul îl pun pe muzica romantică, în adevăratul sens al cuvântului. Stagiunea viitoare voi realiza o integrală Schubert. Atât pentru recitalul solo, cât și pentru cel cameral, aceasta a fost alegerea. Poate unele lucrări, în viața muzicianului, precum și în aceea a celorlalți oameni pot părea mai învăluite în mister decât sunt efectiv. Celor din afară le poate părea astfel, dar cu certitudine anumite lucruri pe care le facem și le alegem au o rațiune specială sau nu. Poate vă dezamăgesc prin răspuns dar compozitorii pe care îi interpretez la Festival sunt o întâmplare.


Urmărindu-vă cariera, înregistrările, constatăm o marea varietate și diversitate repertorială, stiluri și genuri contrastante dar toate aflate parcă sub semnul unei intense poetici.

Așa după cum am spus, este adevărat, romantismul este un domeniu care mă preocupă: Schubert, Skriabin, Rachmaninov chiar și Beethoven din perioada târzie.


Ați cercetat și ați dorit să includeți în repertoriul dumneavoastră și opusuri mai puțin cunoscute?

Pentru mine nu contează dacă muzica pe care o interpretez este cunoscută sau nu, atâta timp cât o îndrăgesc și doresc s-o cânt. Cineva ar trebui să parcurgă repertoriul meu și să vadă dacă lucrările sunt sau nu cunoscute. Pe de altă parte depinde și despre ce epocă vorbim. De exemplu, nici muzica lui Skriabin nu este foarte cunoscută în anumite regiuni ale lumii. Mai puțin cunoscut este și Nikolai Medtner.


La începutul carierei dumneavoastră, d-le Evgheni Kissin, l-ați întâlnit pe Herbert von Karajan. Cum a fost să vă aflați în dialog cu un mare muzician, o legendă?

În ceea ce privește întâlnirea cu Herbert von Karajan s-a întâmlat astfel: eram în turneu în Elveția și Austria și agentul meu german Hans Dietrich Gore, care l-a organizat, m-a invitat să locuiesc în apartamentul său din Munchen pentru 10 zile, la începutul turneului meu, să mă odihnesc și să vizitez orașul. Era în perioada în care trăiam în spatele cortinei de fier, în Uniunea Sovietică. După ce m-a auzit cântând, agentul meu, care-l cunoștea pe Karajan, i-a oferit câteva dintre înregistrările mele și i-a spus "Acest tânăr se va afla curând la Salzburg și va fi bucuros să vă cânte dacă veți accepta". Karajan și-a arătat interesul și întâlnirea noastră a avut loc la Salzburg, pot să vă spun exact data, era în 19 august 1988, într-o sală mare de repetiții din Festspielhaus. Când am revenit la Salzburg, adesea am repetat în acea sală și de fiecare dată mi-am adus aminte de unul dintre cele mai memorabile evenimente din viața mea. Întâlnirea mea cu Herbert von Karajan a durat o oră, de la 11,30 la 12,30. El a venit însoțit de un grup de persoane, nu știam cine sunt, soția sa a venit cu el, câțiva agenți de la Deutsche Grammophon, un fotograf. Au fost trei rânduri de scaune… Herbert von Karajan, desigur în primul rând. M-am așezat în fața pianului, un Bosendörfer mare care se afla la câțiva metri în fața scaunelor. Am interpretat Chopin - Fantezia în fa minor. Eram desigur foarte nervos dar m-am pregătit bine, am fost inspirat și am cântat bine. După ce am terminat de cântat, s-a lăsat o liniște profundă. M-am uitat la Herbert von Karajan, nu știam ce să fac și deodată mi-a trimis o îmbrățișare prin aer. M-am ridicat și m-am îndreptat către el. Trebuie să menționez ceva, atunci când a venit în sală purta ochelari de soare întunecați. După ce am cântat Fantezia lui Chopin pentru el și m-am dus aproape de el, nu mai avea ochelarii și își ștergea lacrimile cu o batistă. L-am întrebat dacă dorește să interpretez Liszt - Rapsodia a XII-a și mi-a spus să cânt ce doresc. Am cântat Rapsodia și apoi a dorit să vorbească cu mine, față-n față, a venit la mine și ne-am așezat lângă geam și m-a întrebat dacă am în repertoriu Brahms - Concertul nr.2 pentru pian și orchestră, pe care nu-l aveam deoarece eram în vârstă de doar 16 ani. Mi-a cerut să-l învăț deoarece dorea să-l interpretăm împreună. Am mai cântat încă ceva pentru el, începutul Finalului din Concertul nr.2 de Rachmaninov. Karajan mi-a cerut să cânt sfârșitul acestui opus. Am cântat coada și atunci mi-a spus: "Anul viitor vara, aici la Salzburg trebuie să-l interpretăm împreună." Am mai cântat încă ceva dar celelalte persoane prezente s-au apropiat de noi iar soția sa mi-a spus: "Nu l-am văzut niciodată în 30 de ani pe von Karajan atât de emoționat." Acesta este unul dintre cele mai fericite momente din viața mea. O lună mai târziu am primit o invitație de la von Karajan să cântăm împreună cu Filarmonica din Berlin în Concertul de Anul Nou. Herbert von Karajan a schimbat brusc programul și dorea ca eu să cânt Concertul de Ceaikovski. Ne-am întâlnit câteva luni mai târziu la Berlin să cântăm Concertul nr.1 de Ceaikovski. Nu pot spune că a fost o experiență ușoară pentru mine. Ne-am întâlnit doar noi doi înainte de prima repetiție cu orchestra, am stat la pian, înainte să încep să cânt, Karajan mi-a spus "Am câteva documente conform cărora după prima audiție absolută a acestui opus Ceaikovski însuși a zis prea repede. Și acum a continuat Karajan, toată lumea interpretează această lucrare prea repede și nu este muzică dar noi vom face muzică." Am început să cânt și Karajan m-a oprit tot timpul, făcând comentarii în care mă sfătuia să cânt mai rar. Aceste comentarii nu erau legate doar de documente dar poate și de vârsta pe care Karajan o avea. Trebuie să spun faptul că la prima repetiție ne-a luat 50 de minute ca să-l cântăm. Durata obișnuită a acestui concert este de 35 de minute. Muzicienii din orchestră erau nefericiți. La celelalte repetiții l-am rugat pe Karajan să asculte și versiunea mea. Am găsit un compromis la acel moment. L-am convins să grăbească puțin tempoul fiecărei părți în comparație cu prima noastră repetiție și fără doar și poate a fost o experiență fantastică pentru mine să cânt cu un asemenea geniu, să stai lângă el, să faci muzică împreună cu el. Desigur orchestra suna cum alta nu am auzit.

Dacă nu ar fi fost el ca dirijor, concertul ar fi fost oribil cu asemenea tempo-uri. Cu aceste mișcări mai lente și cu personalitatea lui miraculoasă a reușit să impresioneze muzicienii și publicul care-și amintea după ani de acea seară. Când am cântat cu Kurt Sanderling, acesta mi-a spus că singura interpretare a primului Concert de Ceaikovski care i-a plăcut a fost a noastră cu Karajan.

Dirijorul rus Yuri Temirkanov, după ce a ascultat înregistrarea noastră, transmisă în toată Europa, la Televiziune, o zi după concert, a spus "că praful a fost șters de pe o frumoasă și veche pictură și toată lumea o poate admira în toată splendoarea. "Câteva luni mai târziu m-am întâlnit la Salzburg cu Herbert von Karajan și am lucrat împreună pentru Festivalul de Paște. Am reinterpretat Concertul de Ceaikovski de două ori împreună cu Filarmonica din Berlin. În vară Herbert von Karajan a murit și m-au invitat la Salzburg să particip la un Concert în memoria lui. Acestea au fost primele mele călătorii la Salzburg, oraș care mi-a devenit unul dintre preferate. L-am întâlnit pe Karajan de două ori la Salzburg iar a treia oară am cântat în memoria lui și am cerut să fiu condus la mormântul său pentru a-i aduce flori. De atunci, Salzburgul pentru mine este legat de aceste frumoase și de neuitat amintiri despre Karajan. Și acum când mă întorc la Salzburg și cânt acolo soția lui Karajan vine la concertele mele. Când am fost ultima oară, cu câteva luni în urmă la Festivalul de Paște, ea a venit și a fost prima care s-a ridicat în picioare după ce am terminat recitalul.


Această minunată întâlnire mă determină să vă denumesc prinț într-un regat al muzicii.

Mulțumesc și vă mărturisesc că în acest regat al muzicii sunt mulți prinți precum și regi și regine.


Veți fi pentru a doua oară în București la Festivalul George Enescu. Ați interpretat, vreodată, o piesă semnată Enescu?

Nu încă. O voi face cu siguranță în viitor. După cum am spus, repertoriul meu este foarte vast și în mod constant încerc să-l îmbogățesc în diferite direcții. Includ piese semnate de diferiți compozitori și m-am gândit să includ și piese de Enescu. Repertoriul pianistic este atât de bogat. Sper să trăiesc suficient să cânt tot ceea ce aș dori la nivelul meu. Mi-ar lua mult timp să pregătesc piese semnate de George Enescu și aș dori să le cânt mai întâi în România.


În încheierea interviului nostru d-le Kissin ați dori să adresați câteva cuvinte publicului din România?

Nu pot să spun decât: Sunt fericit să revin în România pentru o perioadă mai lungă decât precedentele. Sper să pot vizita Bucureștiul. Aștept cu nerăbdare să vă revăd pe toți la concertele mele și mulțumesc că veți veni. Voi încerca să fac totul foarte bine să nu vă dezamăgesc. Locuiesc de mult timp la Paris. Multora le place bucătăria franceză. Restaurantul meu favorit la Paris este unul românesc, îmi place mâncarea și atmosfera de acolo și întotdeauna îmi invit prietenii acolo, parizieni sau nu. Mulți nu cunosc restaurantul, dar eu îl îndrăgesc.


CV Evgheni Kissin -pianist rus, stabilit în Marea Britanie

Născut - 10.10.1971 la Moscova
Studiile de pian la Academia de Muzică Gnessin din Moscova. Acolo a fost elevul Annei Pavlovna Kantor.
- la vârsta de 10 ani Kissin a debutat cu Orchestra Simfonică Ulianovsk
Kissin face regulat turnee de recitaluri în Europa, America și Asia. A cântat cu toate marile orchestre ale lumii cu dirijori ca Vladimir Ashkenazy, Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Sir Colin Davis, Valery Gergiev, Carlo Maria Giulini, Mariss Jansons, Herbert von Karajan, James Levine, Sir Andrew Davis, Lorin Maazel, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Sir Georg Solti, Evgheni Svetlanov sau Iuri Temirkanov. Kissin a cântat și muzică de cameră alături de Martha Argerich, Gidon Kremer, James Levine, Alexander Knyazev, Mischa Maisky, Thomas Quasthoff, Isaac Stern și alții
Din anul 2002 deține cetățenia britanică.
În 2007 Kissin a devenit Patronul Onorific al companiei profesioniste de operă de cameră City Opera of Vancouver, condusă de dirijorul Charles Barber.

Interviu realizat de Irina Hasnaș