Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Ilan Volkov

Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2013 , ora 10.31

"Fiecare interpret trebuie să trateze publicul ca pe un partener, ca pe un grup foarte inteligent de oameni. Important este să creezi atmosfera de bucurie și accesibilitate, nu foarte serioasă și prea academică."


D-le Ilan Volkov ne bucurăm să vă avem ca oaspete al Festivalului Internațional George Enescu. Vă veți afla la pupitrul unui ansamblu neconvențional, Hyperion International. De câți ani colaborați cu acest ansamblu?

Colaborez cu Ana Maria Avram și cu Iancu Dumitrescu de ceva timp, iar acum doi ani i-am invitat pentru prima oară în Israel. Împreună am ales zece muzicieni foarte buni și am realizat un proiect artistic care s-a bucurat de succes. În cadrul acelui prim concert am fost interpret și nu dirijor și după acel concert, Iancu Dumitrescu și Ana Maria Avram au organizat un turneu pentru același grup împreună cu muzicieni români și alții stabiliți în diferite țări. Și acum este cea de-a III-a etapă a acestui proiect. De data aceasta, la București, voi dirija concertul, iar piesele incluse în program vor fi semnate de câțiva membrii ai Ansamblului și desigur de Iancu Dumitrescu și Ana Maria Avram. În fond acest concert reprezintă continuarea unui proiect care a debutat cu ceva timp în urmă. Am colaborat și în cadrul Festivalului organizat de mine la Glasgow, intitulat TECTONICS. Acesta este un mod de colaborare continuă într-o manieră foarte bună.


Publicul, melomanii vă cunosc abordând atât muzica clasică, cât și pe cea contemporană. Care vă sunt câteva dintre proiecte?

Cele mai multe din concertele mele au un repertoriu clasic, romantic și cu lucrări de la începutul secol XX. Sunt director muzical al Orchestrei Simfonice din Islanda de doi ani, dirijor invitat al Orchestrei Simfonice BBC Scoția, cu care am lucrat peste zece ani și liber profesionist, invitat în Europa și America. Aceste proiecte reprezintă o mare parte a activității mele. Latura muzicii noi s-a dezvoltat însă demult, am realizat foarte multe prime audiții încă de la debutul meu. În ultima perioadă mă ocup mai intens de muzica nouă, datorită Festivalului TECTONICS din Israel, Islanda și Scoția și anul viitor îmi propun și alte centre. Este un Festival Internațional nomad, în cadrul căruia coordonez activitatea artistică și dirijez. Este un proiect interesant pe care continui să-l dezvolt.


În afară de un cunoscut dirijor dar și instrumentist… Care este instrumentul dumneavoastră preferat?

Când eram copil am studiat pianul, vioara și compoziția. Acum cânt câteodată la vioară sau chitară electrică. Am un grup cu un alt violonist și un baterist, pe care l-am denumit MINDS. Este un grup care practică muzica improvizatorică, nu repetăm niciodată și uneori colaborăm și cu alți interpreți. Acest grup a fost înființat cu 2-3 ani în urmă. Cred că important este să simți că publicul este curios la ceea ce realizezi, deschis și dornic să primească ceva la care nu se așteaptă. Atunci când urci pe scenă, simți atmosfera care este uneori foarte prezentă, publicul este foarte atent, deschis să primească informații și nu vine cu prea multe idei preconcepute. Trebuie să vă spun că în ultimii 4-5 ani am fost implicat în proiecte deosebite în Islanda, Scoția și în foarte multe alte țări precum și în Israel. Fiecare trebuie să trateze publicul ca pe un partener, ca pe un grup foarte inteligent de oameni, nu trebuie să-l denigrezi, să-l acuzi că nu te va înțelege. Important este să creezi atmosfera de bucurie și accesibilitate, nu foarte serioasă și prea academică. Acesta este lucrul cel mai important în colaborarea cu muzicienii, deoarece ei au o aură diferită pe scenă și uneori este mai relaxant și mai deschis ceea ce ajută publicul să fie mai aproape de muzică și mult mai interesat în ceea ce aude, deschizi larg ușile sălii de concert și oamenilor care nu sunt interpreți și nu colaborează cu orchestra. Pe de altă parte construiești un auditoriu mare care nu merge des în sălile de concert. Aceste două lucruri sunt importante și în afară de acestea dacă interpretezi o piesă cunoscută de Schubert, o realizezi într-o manieră neobișnuită, dorești să cucerești publicul care trebuie să înțeleagă ceea ce faci și care nu vine ca la un supermarket, să primească ceea ce știe încă dinainte, ca și cum ar cumpăra lapte. Aceasta nu are nimic de a face cu arta, dar a devenit așa datorită interpretului, tehnologizării și multor altor motive. Cred că este posibil să rupi această obișnuință a minții. Programul este o parte importantă în ceea ce fac eu în domeniul muzicii clasice. Este esențială punerea în context a fiecărei lucrări, să fie un program fascinant și interesant, posibil de realizat. Trebuie gândit la acest lucru în mod profund și constant.


În afara muzicii ce altceva vă face să vă simțiți liber, fericit?

Cercetând natura, întotdeauna îți eliberezi spiritul, te face să simți că alte lucruri sunt mai puțin importante. Copiii mei reprezintă o componentă deosebită care te eliberează de orice ego personal, deoarece trebuie să te gândești la ei. Bucuria lor, învățatul unor lucruri, să devii copil alături de ei. Aceste două lucruri sunt cruciale acum pentru mine. A face numai muzică nu este cea mai bună idee. Încerc să-mi fac viața cât mai diversă, ceea ce nu totdeauna este ușor să realizezi, dar este important pentru mine. A călători mii de mile departe de familie nu este cel mai bine. Mă bucur să întâlnesc oameni noi, compozitori, muzicieni dar nici aici nu trebuie exagerat. Trebuie să-ți găsești adevărata lume.


Ce înseamnă pentru dumneavoastră participarea la Festivalul Internațional George Enescu?

Înseamnă mult pentru mine. Am participat la Festival doar ca meloman, partenera mea Maya Dunietz a cântat în Ansamblul Hyperion International. Este un Festival uluitor cu nume internaționale de prestigiu. Este plăcut să fiu într-un rol mai mic, într-un mic concert, dar acesta va avea 5-6 prime audiții. Mulți dintre compozitori se vor afla pe scenă, sunt prietenii mei cu care lucrez de peste 7-8 ani. Este un lucru special să fiu invitat la un asemenea Festival, să colaborez cu acești prieteni. Iancu Dumitrescu și Ana Maria Avram au fost întotdeauna foarte generoși și ospitalieri. Sunt interesat de scena muzicală românească de compozitorii pionieri precum .Ștefan Niculescu, Anatol Vieru și alții. Sper să pot aduna mai multe partituri și să-mi continui cercetările asupra muzicii simfonice și de cameră românești.


În finalul interviului nostru, ați dori d-le Ilan Volkov să adresați publicului din România câteva cuvinte?

Sunt foarte fericit să revin la Festivalul Internațional George Enescu, să dirijez. Este un proiect fascinant să reunești muzicieni din Israel care să cânte pentru publicul din România, muzicieni foarte dedicați lucrului pe care-l fac. Voi fi o experiență foarte intensă și interesantă. Aștept cu nerăbdare concertul.


CV Ilan Volkov

Născut-8 septembrie 1976, Tel Aviv, Israel.
Părinții - tatăl -  Alezander Volkov - pianist de origine ucrainiană, mama - Shulamit Volkov - profesor de istorie la Universitatea dinTel Aviv, de origine germană.
Studii - Academia RUBIN din Ieruasalim sub îndrumarea lui Mendi Rodan, Royal Academy of Music din Londra.
În prezent, dirijor principal al Orchestrei Simfonice a Islandei - ianuarie 2011.
Se află într-o relație cu interpreta Maya Dunietz cu care are doi copii.

Interviu realizat de Irina Hasnaș