Arhivă : Interviuri Înapoi

Compozitoarea Dana Probst despre Festivalul 'Țintea muzicală'

Publicat: joi, 18 Iulie 2013 , ora 15.17
Ajuns la a cincea ediție, "Țintea muzicală" își propune să alăture două genuri aparent foarte deosebite, muzica clasică contemporană și muzica veche, medievală.Despre ediția 2013, un interviu cu una dintre directoarele festivalului, compozitoarea Dana Probst.


Cum va fi structurată această ediție a festivalului
"Țintea Muzicală", în ceea ce privește programul și interpreții invitați?

Cea de-a cincea ediție a Festivalului "Țintea Muzicală", care are loc între 18-21 iulie, se desfășoară pe parcursul a patru zile. Prima zi, deschiderea, are loc la Ploiești, în Biserica Romano-Catolică "Christos, Rege", iar în acest concert va evolua sextetul vocal "București", sub conducerea lui Emanuel Pecingină, alături de care apar Maria Magdalena Probst, violoncel și Otto Probst, pian-orgă.

În program avem două prime-audiții, lucrarea Adinei Dumitrescu, Jollietement și lucrarea lui Dan Dediu, O Magnum Misterium; publicul va putea asculta însă și mai multe piese din Codexul Montpellier, care este o culegere de lucrări polifonice vocale din secolul XIII și care conține în total 340 de piese. Din aceste 340 de lucrări scurte, noi am ales în jur de 50, pe care în parte le-am aranjat pentru diverse combinații de voci sau voci cu instrumente sau numai instrumente.

Vineri și sâmbătă, concertele se desfășoară la Țintea în casa Teodorescu, casa tatălui nostru, pe care noi am amenajat-o; anul acesta inaugurăm podul în care noi am reușit să amenajăm un fel de sală de concert mai specială.

Concertele din 19 și 20 iulie 2013 conțin și piese cu life electronics, respectiv lucrarea lui Sebastian Dumitrescu și lucrarea lui Dieter Kaufmann. Vineri, 19 iulie, înainte de concert, la ora 16.00 are loc un workshop de compoziție moderat de Ruxandra Arzoiu, la care vor participa compozitorii George Balint, Nicolae Brânduș, Jean-Pascal Chaigne, invitat al festivalului, Adina Dumitrescu, Dieter Kaufmann, Sebastian Dumitrescu și Dana Cristina Probst. În concertul de vineri seară, de la ora 19.00 vor fi ascultate patru prime audiții din nou. După cum știm, festivalul "Țintea Muzicală" invită la fiecare ediție 7-8 compozitori să scrie lucrări în funcție de tematica ediției. Având în vedere că anul acesta tema este VOCEA, toate lucrările sunt cu voce, două voci în combinație cu instrumentele pe care le avem în ediția respectivă. Anul acesta, harpă celtică, iarăși e o premieră și violoncel sau pian, pian electric, orgă.

Pe lângă cele patru prime audiții semnate de Dieter Kaufmann, Jean-Pascal Chaigne, Sebastian Dumitrescu și Dana Cristina Probst se vor asculta din nou alte piese din Codex Montpellier, de data aceasta interpretate de trei cântărețe, cu și fără instrumente. Cântărețele sunt Carolina Iulia Astanei, mezzosoprană, care locuiește în Austria de ani buni, Irina Ungureanu, din nou soprană, care locuiește de mulți ani în Elveția și Cristina Radu, pe care publicul din România o cunoaște foarte bine de la Teatrul Liric din Brașov. Pe lângă cele trei cântărețe evoluează Roxana Moișanu, harpă celtică, Mladen Spasinovici, violoncel și din nou Maria Magdalena Probst, violoncel și Otto Probst, pian-orgă. De partea electronică se ocupă Sebastian Dumitrescu.

Sâmbătă, 20 iulie 2013, tot la Țintea, la ora 11.00 un concert în care combinăm cumva din programele de joi și vineri, respectiv îi vom asculta din nou pe cei șase membri ai Sextetului "București", care sunt soprana Anna Mirescu, soprana Ana Maria Szekely, mezzosoprana Teodora Jarowski, tenorul și dirijorul Emanuel Pecingină, tenorul Florian Costea și baritonul Radu Isăcescu. Ei vor evolua cu cele două lucrări care joi s-au aflat în primă audiție de Dan Dediu și Adina Dumitrescu, cu piese din Codex, din nou parte din ce s-a ascultat joi și alte câteva noi și la care se adaugă lucrări ale lui Nicolae Brânduș, pentru soprană, mezzosoprană, harpă celtică și violoncel în primă audiție la Țintea.

Festivalul se încheie duminică 21 iulie, la București, la ora 19.00, la Muzeul Țăranului, în sala Irina Nicolau. Programul va fi ceva mai lung și mai complex. Parțial, programul de vineri, cu primele audiții de vineri, cu lucrările lui Kaufmann, Pascal Chaigne, Dumitrescu, Probst, la care se adaugă Brânduș Codex Montpellier, dar în încheiere va putea viziona și asculta o lucrare mai amplă a lui Dieter Kaufmann, compozitor austriac, pentru video și dans, plus electronică, intitulată "Klang. Raum. Frau symphonie pour un femme seule", care a fost prezentată în primă audiție cu mulți ani în urmă la Paris. A fost chiar o comandă a unui teatru francez și pe care Dieter Kaufmann a preferat-o în ultimii ani în multe alte țări, după cum vedem, mai târziu a venit în Austria. Interpreții sunt Sapia Nedwed - dans și Ulrich Kaufmann - regie și video.

Înainte de acest ultim punct, care este spectacolul lui Dieter Kaufmann, acesta va face o mică prezentare a felului în care și-a conceput lucrarea, prezentare pe care o va face în limba franceză. Ne-am gândit că publicului român îi este accesibilă limba aceasta, limbă pe care noi o vom folosi și în workshop-ul de vineri.


Aș vrea să vă mai întreb de ce ați ales să numiți această ediție a festivalului Jocuri cu voci?

A fost o idee a surorii mele, Adina Dumitrescu, împreună cu care conduc festivalul. Ea iubește vocea foarte mult și în plus, vocea în muzica contemporană ajunge mai greu, pătrunde mai greu. Cu ocazia asta am stimulat cântăreți și grupuri vocale să se apropie de partituri de muzică contemporană, să se lupte cu ele, să spunem așa. În al doilea rând, pentru că am vrut să combinăm muzica creată acum cu muzică mai veche, în speță muzica secolului XIII, eminamente vocală, muzica pe care o prezentăm a Codexului Montpellier, care a fost scrisă pentru voci și care a fost interpretată la vremea aceea numai de către voci de bărbați. Noi ne-am îndepărtat bineînțeles și am adus acel context mai aproape de noi.


Interviu realizat de Larisa Clempuș