Arhivă : Interviuri Înapoi

Lucian Ban și Mat Maneri - recital susținut la Hot Jazz Summit 2013

Publicat: vineri, 17 Mai 2013 , ora 12.47

Pe scena Teatrului "Toma Caragiu", locul unde se desfășoară zilele acestea Festivalul de jazz ploieștean, a urcat, vineri, 16 mai, pianistul Lucian Ban. Acesta, împreună cu violistul Mat Maneri au prezentat fragmente din cel mai recent material discografic al lor, Transylvanian Concert.


Trei ani de la precedenta apariție pe această scenă. Ce s-a schimbat de atunci
?

Cred că noi toți ne-am schimbat, după cum se vede și după proiectul cu care am venit și cred, ca și voi și publicul România, cu siguranță s-a schimbat.


Cum este revenirea la acest public?

Întotdeauna iubesc să cânt la Ploiești. E unul dintre cele mai bune publicuri de jazz. E meritul lui Lucian care l-a construit în timp și a clubului de jazz și a întregii echipe de aici, de fapt.


Câteva cuvinte despre acest proiect preluat de ECM.

E un proiect foarte special, în primul rând pentru că nu e un proiect foarte comun, pian și violă în jazz nu e cel mai comun lucru. Doi la mână e un material care combină atât jazz-ul, cât și muzica contemporană și e o provocare atât pentru noi, cât și pentru public. Eu am venit aici cu grupul de jazz mai tradițional, Tuba Project, cu Sam Nielson, am vrut să prezint și așa ceva și mi-e în primul rând un proiect drag, pentru că, o dată, că e scos de ECM Records, care dintr-o dată ridică prestigiul, enorm, deja se vorbește de Transilvania, nu știu ce, cu chestia asta presa. Doi la mână, pentru că am înregistrat foarte aproape de locul în care am crescut. Povestea este așa. Noi eram în turneu cu un proiect legat de film, în festivalurile de filme, legat de Tarkovski. Acel amic de-al meu, un regizor din Târgu Mureș, mi-a spus: nu vrei să vii să faci un concert la Târgu Mureș? I-am zis, sigur, cu cea mai mare plăcere. Ne-am întâlnit la New York și am ajuns în iunie, la Cluj unde era TIFF - Transilvania International Film Festival și m-a sunat, hai să-l facem. Știu că am condus și când am intrat în sala aceea imensă, e una dintre cele mai bune săli din România. Ea a fost condusă de aceeași echipă de arhitecți maghiari, care au lucrat la Opera din Viena. A fost construită în 1904, Târgu Mureș era în într-un boom economic, primarul cred că vroia să facă ceva pentru oraș și au făcut un lucru foarte bun. Vitraliile Palatului Culturii au fost la expoziția mondială din '34 din Chicago. În timpul războiului a fost, mi s-a spus, am aflat și eu, au fost ascunse de nu știu ce profesor local în demisol. Clădirea are în sine o istorie particulară, are o acustică foarte bună. Filarmonica e găzduită în aceeași sală, ei aveau un pian de concert și am ajuns acolo, într-un oraș care n-a fost expus la jazz, cred că au fost vreo 300 de oameni, 400 și cumva toate s-au întâlnit în seara aceea. Noi eram într-o formă bună, publicul, acustica, lor le-a plăcut, i-am ținut foarte bine și a ieșit acest materiale foarte bun, care din fericire a fost înregistrat. Am știut că e un concert bun, l-am trimis la câteva case de discuri, primii care au răspuns au fost celebrii ECM. Am crezut că o să ne propună un studio și fiindcă ei sunt foarte particulari cu sunetul, ei sunt celebri pentru asta și de fapt nu, vrem acea înregistrare. Aveam alt titlu în cap noi, iar Manfred ne-a spus nu, am prefera Transylvanian Concert. Asta-i povestea.


Viitoare prezențe pe scenele românești?

Suntem acum într-un turneu mare, o să mai cântăm la Cluj, sâmbătă și duminică la Galați, după care plecăm în Anglia, Londra, Durbuy, Newcastle, după care o să revenim în Austria, în Germania, după care în America, pe coasta de est și după care pe coasta de vest. În România, nu știu deocamdată când să venim, totdeauna revin cu plăcere.

Interviu realizat de Lucian Haralambie