Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violonistul Frank Peter Zimmermann

Publicat: vineri, 4 Ianuarie 2013 , ora 9.21

În august 2011 am fost invitată să particip la Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg - Germania, una dintre cele mai interesante astfel de manifestări la care am participat. Moritzburg se află în fosta Republică Democrată Germană, lângă Dresda. Este creația violoncelistului Jan Vogler, care astfel, la începutul anilor `90, a considerat că-și poate ajuta țara, abia ieșită, ca și România, din comunism. La Moritzburg, se strâng în fiecare an muzicienii selectați de Jan Vogler. Stau împreună la hotel, într-un decor idilic, o pădure de pe domeniul castelului Moritzburg, studiază lucrări de muzică de cameră și le cântă în recital.

A fost un prilej și pentru un jurnalist ca mine să cunoască într-un mediu total lipsit de orice constrângeri ale oficialului artiștii invitați. Printre ei, violonistul Frank Peter Zimmermann, deja, pentru mine, o legendă contemporană a violonisticii. Am stat de vorbă cu el chiar în camera lui de hotel - nu cred că în altă împrejurare aș fi putut avea un dialog atât de relaxat cu un artist atât de mare al timpurilor noastre. Frank Peter Zimmermann este unul dintre cei mai importanți violoniști ai prezentului și, probabil, cel mai mare violonist din Germania zilelor noastre. A început studiul viorii la 5 ani și la 10 ani susținea primul său concert. Din 1983, de când avea 18 ani, susține o intensă carieră concertistică - a cântat practic cu toate marile orchestre și dirijori ai ultimilor 30 de ani.

Desigur, dialogul nostru a pornit de la festivalul care ne-a prilejuit întâlnirea.


Frank Peter Zimmermann, un oaspete al Festivalului de la Moritzburg. Sunte
ți aici pentru prima dată?

Da, sunt prima oară aici. Știam desigur festivalul de mulți, mulți ani; Jan Vogler îmi este prieten, ne cunoaștem de la începutul anilor `90. Nu am reușit să vin până acum la Festivalul de la Moritzburg, dar acum că sunt aici deja de trei zile, pot spune că îmi place foarte mult, am apreciat foarte mult fiecare minut aici, în special pe cei cu care fac muzică aici, să-mi petrec timpul cu ei a fost special. Împrejurimile sunt extraordinare - castelul, natura te fac să fii liniștit și foarte concentrat pe muzică. Cântăm o muzică foarte frumoasă - Brahms, Beethoven și este mereu o sarcină plăcută să interpretezi o muzică de un nivel atât de înalt. Cu parteneri pe măsură, atingi momente când simți că ești în paradis.


Cunoașteți și alte astfel de festivaluri în Germania?

Nu știu ce să spun, vedeți, eu sunt cunoscut ca un muzician singuratic, în cea mai mare parte a timpului cânt cu orchestre, foarte rar cânt muzică de cameră în felul acesta. Am propriul meu trio și desigur avem recitaluri împreună. Aici am vrut să cântăm sextetul de Brahms - nu am mai cântat vreodată un sextet în viața mea. Am învățat partitura și nu am vrut să-l cântăm o unică dată, de aceea, în urmă cu un an, l-am rugat pe Jan Vogler să ne includă în programul festivalului de la Moritzburg. Până acum, nu am mai cântat niciodată într-un festival de muzică de cameră. Probabil pentru că sunt cunoscut ca un muzician care nu prea socializează.


Am citit într-un articol mai vechi dintr-o revistă franceză că da, sunteți mai curând un solist în concerte cu orchestra și mai puțin un partener în muzica de cameră...

Este doar o chestiune de timp, nu consider că muzica de cameră vine pe locul doi.


Aveți un trio...

Da, trioul este într-adevăr pasiunea mea. Ne întâlnim de cel puțin două ori pe an, pentru a cânta în turnee. Și fac asta doar dacă îmi plac persoanele cu care trebuie să cânt, dacă sunt prietenii mei, pentru că altfel nu pot face acest tip de muzică ce este atât de intimă. Este o chestiune atât de delicată să cânți Mozart sau Beethoven într-o formație atât de mică. De aceea nu apar prea des în repertoriul de muzică de cameră. Asta nu înseamnă că n-aș considera muzica de cameră un fel de încununare a întregii muzici clasice, fără a renunța însă să cânt concertele lui Beethoven și Brahms. Ascult mult cvartete de coarde, nu ca acela în care am cântat și eu, ci cvartete de coarde profesioniste -aceste audiții îți împlinesc viața.


Puteți să-i descrieți pe ceilalți doi parteneri din Trio Zimmermann?

E o poveste ciudată. Amândoi sunt elevi ai unor muzicieni cu care obișnuiam să cânt mult. Violoncelistul Christian Poltera a fost elevul lui Heinrich Schiff, cu care am cântat multe concerte și al cărui prieten vechi sunt. Violistul Antoine Tamestit este elevul lui Tabea Zimmermann. Întotdeauna am avut acest vis de a înființa un trio de coarde.


De ce un trio și nu un cvartet?

Pentru că un cvartet cere atât de mult timp, este atât de expus și sunt atât de multe cvartete de coarde incredibile. Ar fi trebuit să opresc tot, mai ales cariera solistică, ceea ce nu am vrut. Vreau să am mai multe concerte pe an și în plus, nu vreau să concurez acele cvartete cu o experiență de 20-30 ani. Desigur, folosindu-mă de numele meu, aș fi putut să obțin contracte avantajoase și pentru ipoteticul meu cvartet, dar sunt conștient că nu aș putea atinge nivelul acelor cvartete cu tradiție, care cântă împreună de atâta timp. Desigur, a cânta într-un cvartet este cel mai mare lucru pe care îl poți face. Însă nu e de ratat nici experiența unui trio de coarde. Îmi aduc aminte că atunci când eram mic, cântam multe trio-uri de coarde cu tatăl meu și colegii lui - tatăl meu era violoncelist - și de aceea, trio-ul de coarde mi-a rămas foarte apropiat. Mi-aduc aminte că prin 2005 am cântat primul concert cu Antoine Tamestit, Simfonia concertantă de Mozart la Liege, în Belgia și l-am întrebat spontan după aceea dacă vrea să cânte muzică de cameră cu mine și el mi-a spus - "în cvartet"? "Nu", i-am răspuns eu, "într-un trio. Ai vreun violoncelist pe care poți să mi-l recomanzi?" Și el mi-a spus de Christian Poltera. Era ciudat într-un fel, amândoi erau elevi ai unor muzicieni cu care cântasem de atâtea ori și poate de aceea ne și potrivim atât de bine.


CV-ul dumneavoastră este impresionant, oricine poate vedea ce carieră extraordinară faceți. Care considerați că sunt cele mai importante experiențe care v-au adus la nivelul acesta de carieră?

Ah, asta este foarte dificil. Am fost norocos că am întâlnit câțiva artiști mari care m-au ajutat foarte mult. Am fost norocos că la începutul carierei mele l-am întâlnit pe Lorin Maazel de exemplu. Deși nu am cântat niciodată cu el, și Sergiu Celibidache a avut o foarte mare influență asupra mea. Eram încă prea tânăr să-l înțeleg pe deplin, dar cred că el a văzut în mine acele capacități pe care eu încă nu mi le cunoșteam și el a crezut că mă poate forma după modelul lui. Însă atunci, ca și acum de altfel, eram foarte încăpățânat și nu m-am descurcat prea bine cu o personalitate atât de mare, un om foarte mare și important. Celibidache a fost unul dintre marii mei idoli, cu cât îmbătrânesc, cu atât apreciez mai mult experiența de a fi fost în preajma lui. Mi-aduc aminte de o sesiune de studiu de patru ore cu Concertul de Brahms și la sfârșit nu mai știam dacă trebuie să cânt la vioară cu mâna stângă sau cu mâna dreaptă. Celibidache m-a învățat multe, mai ales dintre lucrurile pe care le fac astăzi. Am colaborat și cu alți dirijori mari: Daniel Barenboim, de exemplu, care este de altfel și un mare pianist. De asemenea, am avut noroc ca mi-am început cariera în anii `80, în care lucrurile nu se petreceau atât de repede și de comercial cum se întâmplă astăzi. Acum, câteodată, lucrurile care se întâmplă în jurul muzicii sunt mai importante decât muzica și muzicienii înșiși și asta este un pic trist. Sunt vremuri grele când văd oameni tineri de care mi-e milă, gândindu-mă la ce au de înfruntat. Eu, de exemplu, nu mai am un contract de înregistrare acum. Am respins încă de acum 15 ani un contract cu o companie care îmi cerea să fac proiecte crossover. Am spus atunci nu, dar am fost norocos pentru că deja înregistrasem cea mai importantă parte a repertoriului pentru vioară. Poate că acum l-aș fi abordat altfel și l-aș fi interpretat într-o manieră mai convingătoare, dar nu aș lupta niciodată pentru o înregistrare. Înregistrarea este un lucru care se întâmplă, dacă merge, o fac, dacă nu, nu. Cred că cel mai important lucru este acesta acum pentru mine. Dar eu îmi permit să spun lucrurile astea, pentru că am făcut deja ce trebuia la 45 ani, dar când ai 20-25 ani ai de înfruntat multe probleme de tipul acesta, pentru că din păcate, în acest business se dorește doar să vinzi, ca și cum ar fi vorba despre biscuiți.


Aș vrea să vorbim despre un alt român despre care ați amintit într-un interviu mai vechi: Enescu. Spuneați despre el că nu mai există profesori ca el și nici violoniști ca Enescu și Heifetz, pe care puteai să-i recunoști imediat.

Enescu a fost una dintre cele mai mari personalități ale muzicii și un muzician foarte profund. Orice cânta, punea acolo o parte din sufletul lui. L-am ascultat deseori - desigur, discurile erau înregistrate când el era deja bătrân, dar este o mostră emoționantă a unei tradiții. Este vorba despre înregistrări cu sonatele de Bach, cu poemul de Chausson, cu sonata Kreutzer de Beethoven, desigur, Sonata a III-a în caracter popular românesc, propria lui creație. Eu însumi nu am cântat-o niciodată, nu îndrăznesc - ca și în cazul concertului de Korngold, interpretat de Heifetz. Este păcat că astăzi nu mai avem personalități ca Enescu, Heifetz sau Kreisler, că nu putem vorbi cu ei ca să ne spună părerea lor despre viață și muzică - cred că ar fi fost o experiență memorabilă.


Toată lumea vă vede și vă admiră pe scenă. Ce este însă dincolo de scenă, ce stă în spatele succesului dumneavoastră?

Cu trecerea timpului, îmi este din ce în ce mai greu. Îmi aduc aminte de un interviu pe care David Oistrah l-a acordat la Viena, pentru o televiziune, când avea 60 de ani. A fost întrebat: "Câte ore studiați?" Și el a răspuns: "La 20 de ani studiam 2 ore, la 40 de ani, 4 ore, iar acum, la 60 de ani, nici nu mai număr de câte ore am nevoie să studiez pentru a fi competitiv." Cred că are dreptate. Cu cât trece timpul, cu atât simt și eu nevoia să studiez mai mult, să mă întorc la lucrurile esențiale, primare din mine. Sunt fericit că am o viață de familie foarte stabilă și profundă - fără suportul soției mele nu cred că aș fi ajuns atât de departe. Familia este fundamentul existenței mele. Am și doi copii: băiatul cel mare, Serghei, are 20 de ani și cântă la vioară - cântă de altfel cu mine la Moritzburg.

Deci, muncesc, și muncesc din ce în ce mai mult pentru a fi în formă. În general, repertoriul meu este același - învăț puține piese noi, însă studiez mult piesele vechi, chiar și pe acelea pe care le-am cântat de 100 de ori, cum este Concertul de Beethoven. Revăd mereu aceste lucrări pe care le-am cântat deseori ca și cum nu le-aș fi interpretat niciodată, căutând puncte de vedere proaspete. Cred că acesta este principalul lucru de făcut pentru un muzician care înaintează în vârstă. Dacă mă uit la Enescu, Heifetz, Oistrah, Milstein, la cei care și-au început cariera foarte devreme, dar au rezistat în carieră până la 60-70 de ani, aceasta au făcut ei.

Acesta este cel mai greu lucru. Să te menții în formă, să ai mereu o viziune proaspătă, să alegi judicios repertoriul - să nu repeți, de exemplu, de prea multe ori o lucrare muzicală. Eu sunt norocos că pot să-mi aleg concertele pe care vreau să le cânt și oamenii cu care vreau să cânt - ceea ce este un lux, pentru că nu mă confrunt cu lucruri neprevăzute. Presiunea de a fi pe scenă și de a rezista la un nivel înalt este mult mai mare decât a celor care de-abia își încep cariera.


Să vorbim despre libertate și puterea a alege - lucruri pe care le iubiți, așa cum afirmați într-un interviu mai vechi.

Libertatea și liniștea - acestea sunt două posesiuni de lux cu care mă mândresc. Le am și aici la Moritzburg - deschizi geamul și auzi liniștea. Și desigur, libertatea. Singura constrângere este planificarea concertelor cu 2-3 ani înainte și câteodată să spui și ce vei cânta. Câteodată chiar îmi zic: "Cum aș putea să știu ce voi cânta peste doi ani?" Aș prefera să pot decide cu o lună înainte, ceea ce ar fi mult mai practic. Dar aceasta este singura mică, zic, constrângere. Dar altfel… Pot să merg oriunde, pot să sugerez diverse lucruri, lucrez cu orchestre și pianiști pe care îi plac. Și în viața privată, faptul că poți merge oriunde și te poți relaxa, este neprețuit. De aceea, mă gândesc la artiștii care au trăit în comunism, în special cei din Rusia stalinistă, la ce au avut îndurat. Noi trăim în timpuri mult mai norocoase.

Interviu realizat de Cristina Comandașu