Arhivă : Interviuri Înapoi

José Carreras revine în București, în compania Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 25 Mai 2012 , ora 14.41

Tenorul spaniol a acordat un interviu în exclusivitate pentru Radio România.


Ați cântat cu Orchestra Națională Radio acum ceva vreme, în Italia, la Lucca; suntem onorați să vă avem din nou înapoi, maestre Carreras.

Este minunat să revin; mă bucur să am ocazia de a cânta cu această orchestră excelentă - am multe amintiri plăcute de atunci - sunt deja 38 de ani, incredibil câtă vreme a trecut! Este o plăcere să fiu din nou în România, să pot cânta pentru oamenii de aici și să fiu însoțit de o orchestră atât de bună.


Cred că sunt foarte puține locurile unde nu ați fost, maestre Carreras; care este diferența de stare între a merge undeva și a reveni undeva?

Ambele situații sunt o provocare; dacă te întorci într-o sală unde ai mai cântat, trebuie să faci față revenirii, iar dacă ai de cântat înaintea unui public nou, trebuie să-l captezi. Așa că pășim dintr-o provocare în alta! Publicul este cel care reflectă - mai mult sau mai puțin - mentalitatea, cultura țării respective. Unul din lucrurile frumoase în profesia mea - sunt multe cele frumoase, dar cu adevărat extraordinar este faptul că poți cânta pentru oameni atât de diferiți din punct de vedere cultural, etnic; este ceea ce consider eu privilegiul de a fi artist.


Care este secretul muzicii de operă? Și pe care vă rugăm să-l spuneți acum tuturor, maestre Carreras....

Mi-aș dori să găsesc cuvintele potrivite pentru a-l explica! Opera este, cred, fundamental legată de afectivitate: trebuie să fii sensibil pentru a putea cânta această muzică. Mai este, de asemenea, legată de pasiunile umane: trebuie să fii conștient că în operă sunt descrise toate sentimentele - de la dragoste la ură, de la tandrețe la violență sau la temperamentele eroice ale luptătorilor pentru libertate. Opera este un compendium al sentimentelor și emoțiilor omenești, de aceea vorbește ea atât de direct inimii.


Ați amintit dragostea, ura, eroismul, se apoate adăuga și comedia - nu este obositor, maestre Carreras, să "fii" atâtea pe scenă, și cu atâta intensitate?

Dimpotrivă, este minunat, la fel cum este minunat să poți fi o parte din așa ceva. Chiar și după ani descoperi întotdeauna lucruri noi. Pe măsură ce ne schimbăm ca oameni, ne schimbăm și din punctul de vedere al laturii artistice. Devii mai matur și probabil că te maturizezi și ca interpret, iar muzica pe care o faci cunoaște noi expresii, noi perspective. Nu este deloc obositor, dimpotrivă, regreți că într-o zi, mai devreme sau mai târziu, se va termina.


Acest verb nu vi se aplică, maestre Jose Carreras! Vorbiți-ne și despre diferențele dintre a cânta pe un podium de concert și a face un rol pe o scenă lirică.

Mi-am început cariera pe scenă, interpretând un rol. Când faci parte dintr-o operă și îl joci pe Werther, sau pe Don Carlo, sau pe Andrea Chenier, de la prima notă cântată, de la primul pas făcut în sala operei și până la ultimul ești mereu același personaj, chiar dacă acest personaj trece prin diferite situații teatrale și bineînțeles muzicale. Într-un concert, fiecare piesă înseamnă o poveste nouă de spus - poate fi o arie de operă, un cântec, și trebuie să fii mereu altul, să te adaptezi fiecărei stări. Dar îmi plac ambele la fel de mult. Aș spune că într-un concert artistul arată multitudinea de chipuri pe care le poate lua, devenind mereu altcineva în fața publicului.


Ultima mea întrebare, maestre Carreras - v-o adresez cu tristețe pentru că este ultima. Ce numiți dumneavoastră a fi muzica?

Este prea dificil de găsit un răspuns! Una e ce înseamnă muzica pentru mine, alta - semnificația pe care i-o poate acorda altcineva. Cred că viața ar fi tristă și plictisitoare fără muzică.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin