Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu - Ion Bogdan Ștefănescu și 'Flautul de aur'

Publicat: miercuri, 25 Aprilie 2012 , ora 13.53

Pregătiți, la finalul lunii aprilie, un turneu intitulat "Flautul de aur". Cum a pornit ideea acestui proiect și la ce v-ați gândit când ați ales acest titlu?

Ideea proiectului a fost a mea - m-am gândit că, așa cum și colegii și prietenii mei au avut turnee naționale în care prezentau o anumită marcă de pian sau anumite viori, ar fi cazul să intre în elita acestor instrumente și instrumentul pe care eu îl dețin: un flaut de aur, marca Muramatsu, cea mai importantă și faimoasă marcă de flaute din lume. Am considerat că o asociere cu excepționalul pianist Horia Mihail - prietenul și colegul meu de studii din America - ar fi oportună, el având deja experiența acestor tipuri de turnee naționale.


Care este perioada și itinerarul pe care-l veți parcurge în acest turneu?

Turneul se va desfășura între 25 aprilie și 7 mai. Vom merge în centrele culturale importante ale țării - Brașov, Sibiu, Timișoara și, bineînțeles, București - dar, un lucru inedit pentru noi este că vom cânta și la Caracal, unde am descoperit un teatru excepțional, refăcut de curând și intrat în circuitul teatrelor naționale, o bijuterie arhitectonică. La Caracal sunt, iată, oameni inimoși, Mecena aș putea spune, care și-au dorit acest recital pentru că publicul este obișnuit deja cu trupele de teatru, dar muzică clasică nu au avut până acum în orașul lor, și s-au bucurat foarte mult de această ocazie.


Care este programul pe care îl veți interpreta și cum a fost acesta ales?

Tot eu am ales și programul și m-am gândit la impactul pe care ar trebui să-l aibă, pentru că publicul nostru este în general conservator și refractar la anumite propuneri. Flautul este un instrument solistic și cu o carieră solistică fulminantă în secolul XX, dar mai puțin prezent în sălile noastre de concert. M-am gândit că o alegere a programului care să plece din zona barocului ar fi binevenită, deoarece știu sigur că lumea iubește foarte mult zona aceasta din istoria muzicii. Spre exemplu, un recital pe care l-am avut la Mogoșoaia, cu integrala sonatelor de Händel, a adus sute de oameni. Așadar, împreună cu Horia Mihail, vom pleca de la Bach, cu o sonată care are întotdeauna impact la public - foarte frumoasă și foarte bine proporționată, apoi Mozart, cu o sonată inedită dintr-un ciclu de șase sonate pe care acesta le-a scris la vârsta de 8 ani, pentru flaut și clavecin, și vom încheia partea întâi cu Sonatina de Dvoűák, dedicată viorii, dar care se aude foarte bine și la flaut - o muzică foarte lejeră, întotdeauna cu mare impact la public.

Apoi, în partea a doua, urmează niște piese standard pentru repertoriul flautistic - Sonata de Poulenc, plină de umor și de sensibilitate, în același timp, pe care sunt sigur că publicul o va aprecia în mod deosebit. O sonată inedită pentru peisajul muzical românesc este cea a lui Otar Taktakishvili; ea există în repertoriul marilor flautiști, însă la noi, cred că sunt singurul care a cântat-o. Este o partitură excepțional de bine scrisă, dar care duce cu gândul mai degrabă la o muzică de film, cu accente foarte spectaculoase atât din partea pianistului, dar și a flautistului - deci, și aceasta va fi un punct de atracție. Încheiem într-o zonă oarecum lejeră, cu o lucrare scrisă totuși cu mare știință, a unui compozitor englez renumit la momentul actual pe toate meridianele lumii - Mike Mower. Lucrarea se numește Sonata latino și cuprinde preluări de idei muzicale din lumea jazzului și a muzicii latino-americane. Se vor întâlni rumbe, sambe, o complicație sonoră și ritmică pe care cred că noi o vom rezolva și care va ridica atmosfera pentru public.

Interviu realizat de Andreea Chiselev