Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul de Muzică Balcanică 'Dimitrie Cantemir' de la Veneția

Publicat: luni, 13 Februarie 2012 , ora 10.34
Interviu cu Monica Manuela Joița, director adjunct al Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din orașul italian

Între 10 și 13 februarie 2012 se desfășoară la Veneția, simultan cu tradiționalul Carnaval venețian, și Festivalul de Muzică Balcanică "Dimitrie Cantemir", eveniment în cadrul căruia concertează patru formații cu contribuții importante pe terenul operei muzicale a Domnitorului român. Despre ansamblurile invitate, în general despre implicarea Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția dar și a Teatrului La Fenice în concretizarea acestui proiect am vorbit cu doamna Monica Manuela Joița, directorul adjunct al IRCCU din Veneția.


Festivalul de Muzică Balcanică "Dimitrie Cantemir" se constituie într-o parte integrantă a Carnavalului de la Veneția. Care sunt punctele sale de referință?

Pentru început, trebuie să vă spun că nu este pentru prima dată când Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția organizează participarea României la Carnavalul de la Veneția. Aș reaminti că în anul 2008, am obținut ca România să aibă statutul de țară invitată de onoare la ediția din acel an a carnavalului, așa încât avem, cred, o experiență, o expertiză suficientă pentru a organiza și de această dată un eveniment de proporții, de mare succes la public, mai ales că anul acesta, la ediția carnavalului, mai înregistrăm o premieră pentru România. Tot în organizarea institutului de la Veneția, este vorba despre prima participare a României la Carnavalul Internațional al Copiilor, pregătit de Fundația Bienalei de Artă de la Veneția. Dacă revenim însă la festivalul pe care l-ați amintit, acesta va fi constituit dintr-o serie de patru concerte. Sigur că, acest generic de muzică balcanică poate să surprindă puțin, pentru că, și aici în Italia, acest concept de balcanic are, poate, o conotație negativă, dar noi am dorit să subliniem - și sperăm să reușim prin concertele propuse de noi - bogăția culturală a tradițiilor din zona balcanică. În acest scop, ni s-a părut grăitor că în ultimii ani a revenit în forță în muzicologia europeană numele lui Dimitrie Cantemir, legat de Cartea științei muzicii pe care principele român a scris-o în timpul șederii sale la Constantinopol. Numele acestei mari personalități a culturii noastre dă numele Festivalului de muzică balcanică și, în plus, este un liant care leagă programele celor patru formații. Așadar, toate cele patru formații vor avea în programul lor, ca bază de program, piese pe care le reinterpretează din Cartea științei muzicii a lui Cantemir.


Cu siguranță că un punct important de reper al festivalului este concertul susținut de Jordi Savall și Hesperion XXI. Vorbiți-ne însă și despre celelalte formații invitate în festival. Cum ați colaborat cu ele?

Colaborarea cu toate cele patru formații a decurs excelent pe toate planurile. Sigur, ne-a bucurat mai ales deschiderea conducerii și staff-ului Teatrului La Fenice față de propunerea noastră. Aș spune că este o onoare pentru noi să colaborăm cu un teatru atât de prestigios, noi fiind practic, în trei ani, la a treia colaborare.

Revenind la invitații noștri, sigur că ne-am oprit întâi la Jordi Savall, pentru că el este un colaborator de lungă durată al Institutului Cultural Român; vă amintiți cu siguranță de concertul pe care l-a susținut pe 7 decembrie 2011 pe scena Ateneului Român - programul de acolo este în mare parte cel pe care-l va susține la Veneția. Noi am considerat că Jordi Savall merită recunoscut oficial pentru munca sa plină de dăruire, de a scoate la lumină tradițiile muzicii autentice și din zona noastră de Europă, astfel încât, la inițiativa institutului nostru, în deschiderea concertului pe care-l va susține, Jordi Savall va fi decorat cu distincția pe care i-a conferit-o în noiembrie, anul trecut, președintele României.

În legătură cu celelalte trei formații, este vorba despre Formația Bezmîrî din Turcia, fondată în 1996, tocmai pentru a reinterpreta anumite piese, cele mai multe instrumentale, din Cartea științei muzicii a lui Cantemir, apoi este o formație care, din păcate, este mai puțin cunoscută în România, poate chiar deloc. Noi am descoperit-o abia anul trecut - este Formația Maragî, fondată aici, în Veneția, tot în urmă cu puțin timp, în 2008. Am avut plăcerea să primim o vizită a conducătorului acestei formații anul trecut, și așa am luat și noi cunoștință de activitatea meritorie a acestui ansamblu care, iată, chiar aici, în orașul nostru, cunoștea foarte bine Cartea științei muzicii a lui Cantemir și ca atare și programul de La Fenice va conține prioritar aceste piese.

Nu în ultimul rând, este vorba despre Grupul Anton Pann, binecunoscut publicului român. Grupul Anton Pann va închide în mod semnificativ Festivalul de Muzică Balcanică și, desigur, și colaborarea cu membrii acestui grup a decurs excelent.

Sperăm ca această îngemănare pe scena Teatrului La Fenice între stilul, să zicem, lui Jordi Savall - spaniol sefard și stilul de interpretare venețian al Formației Maragî, stilul de interpretare turcesc-otoman al Formației Bezmîrî și stilul român al Grupului Anton Pann să aibă un foarte mare ecou în sufletele și în conștiințele publicului prezent în sălile Teatrului La Fenice, pentru că noi am ales în mod special acest moment al carnavalului, unde publicul este format nu numai din venețieni, ci și din turiști, care vor să participe la cel mai faimos eveniment al Veneției, așa încât publicul acesta variat, din multiplele părți ale lumii va lua contact si sperăm să plece cu impresii culturale deosebite de la Festivalul de Muzică Balcanică.

Interviu realizat de Ioana Marghita