Arhivă : Interviuri Înapoi

Cvartetul Voces lansează integrala live a cvartetelor de Beethoven

Publicat: joi, 12 Ianuarie 2012 , ora 13.13

Unul dintre cele mai apreciate ansambluri camerale din România, Cvartetul Voces, marchează încă o realizare de excepție în palmaresul său. Pe 12 ianuarie, cei patru membri ai cvartetului au lansat la Iasi, în sala Eduard Caudella a Casei Balș, înregistrările cu prima integrală live a cvartetelor de Beethoven.

Dan Prelipcean, violoncelistul formației, ne-a vorbit despre acest eveniment și despre planurile de viitor ale renumitului ansamblu.


Ce au special aceste înregistrări?

Calitatea excepțională a imprimării realizată de ingineri de sunet de la Bayerischer Rundfunk. Pe de o parte și, iertați-mi lipsa de modestie, calitatea interpretării. Trebuie să avem în vedere că această integrală Beethoven a survenit după alte apariții - cel puțin 15 la număr - ale integralei lui Beethoven și cred că momentul acela, din 1998, a fost unul de referință în care toți cei patru componenți ai Cvartetului Voces au simțit împreună, într-un monolit al formei instrumentale și al gândirii și simțirii muzicale, așa încât redarea live consider că este la cote interpretative cu totul și cu totul deosebite. Iertați-mi lipsa de modestie, subliniez încă o dată.


Cum a pornit inițiativa concertelor susținute în Sala Toscana a Palatului rezidențial din Würzburg, Germania?

Inițiativa - mă bucur că mă întrebați aceasta - este una privată. Este o formă de mecenat susținută de niște personalități din lumea medicală, melomani însă, datorită unor relații private ale noastre, o prietenie care ne leagă de aceste două persoane - este vorba despre prof.univ. Franz Gren, directorul Clinicii de oftalmologie din Würzburg, și prof.dr. Klaus Stoica, directorul Departamentului de neurologie al Universității din Würzburg, amândoi melomani deosebiți, desăvârșiți, ambii mânuitori ai viorii și violei. Și din această inițiativă, cunoscându-ne de mult timp, au decurs concerte și la un moment dat a venit ideea imprimării. Beneficiind și de aportul celor două persoane amintite, cu o influență în Universitatea din Würzburg, universitate care patronează manifestările ce au loc în cadrul Sălii Toscana, am putut avea sala. Integrala Beethoven era în mâna, în mintea și în sufletul nostru și așa a pornit o serie de concerte care dăinuie din 1998 - deci, iată, anul acesta se vor împlini 14 ani de colaborare. Fiecare an a adus un alt repertoriu. Atunci când noi împlineam 25 de ani de existență am prezentat în opt zile (21-28 martie) integrala Beethoven, cele șase recitaluri în opt zile. Și aceasta este o performanță. Anii următori au adus pe scena Sălii Toscana muzică clasică de Haydn, Mozart, ulterior muzică romantică și cu invitați. În felul acesta, ca să spun o glumă, n-am fost atenți și au trecut 13 ani și s-au realizat 45 de compact-discuri. Dar, dacă vom mai transpune, la Electrecord, sau la o altă casă alte discuri, selecții din această uriașă serie de 45, este o chestiune de viitor și nu în ultimul rând, de finanțare.


Deși lansate sub egida Electrecord, înregistrările au fost făcute de ingineri de sunet din Germania. Cine a asigurat partea tehnică a imprimărilor?

Partea tehnică a imprimărilor este asigurată de cele două persoane - sponsorii noștri din Germania, și cu masterul benzii am venit la Casa de discuri Electrecord. Colaborarea noastră cu această casă de discuri românească este veche; îi aduc mulțumiri directorului Casei de discuri Electrecord, doamna Cornelia Andreescu, care, plină de solicitudine, a facilitat producerea acestui disc, acestei casete CD care conține 9 discuri pe care sunt gravate cele 17 cvartete de Beethoven, alături de o cărticică ce conține explicații despre cvartetele beethoveniene și o scurtă trecere în revistă a activității Cvartetului Voces.


Ce vestește 2012 pentru activitatea Cvartetului Voces?

2012 este anul premergător împlinirii a patru decenii de activitate. În 2013, Cvartetul Voces, după cum am spus, împlinește 40 de ani de activitate; o cifră de invidiat, sau chiar record în lume. Puține ansambluri se pot lăuda cu asemenea longevitate. Și nu dorim neapărat să finalizăm activitatea noastră, sub nici o formă! Dar ca țel suprem, cred că acest an aniversar, el coincide și cu ediția de anul viitor al Festivalului George Enescu, în cadrul căruia vom fi sărbătoriți, trebuie să cuprindă, cel puțin asta este dorința noastră, una din monumentalele lucrări pentru cvartet ale lui Johann Sebastian Bach și anume Arta fugii.

Interviu realizat de Janina Bădici