Arhivă : Interviuri Înapoi

John Mayall la București

Publicat: luni, 12 Noiembrie 2012 , ora 13.44

Între a te ocupa în timpul liber cu zugrăvitul ca să strângi bani în dorința disperată de a-ți cumpăra “un John Mayall” în anii '60 și a comanda liniștit un bilet la concertul John Mayall de la București în 2012 este un drum pozitiv inimaginabil. Mulți dintre cei care au umplut în 11 noiembrie 2012 Sala Palatului au simțit acest lucru. Mulți, dar nu toți, și nici măcar cei mai mulți. John Mayall și bluesul au atras un public de absolut toate vârstele – de la copii de câțiva ani la domni și doamne cu o apreciabilă experiență de viață – pentru un spectacol extraordinar: cu vocea, muzicuța și claviatura, cu bluesuri ritmate sau lente, plin de energie, de căldură, cu modestie și dedicare în egală măsură, John Mayall a cântat și a comunicat cu noi prin muzică, prin cuvinte, prin el însuși.

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

Pe cât de dinamic și de scânteietor în concert, pe atât de delicat și moderat în conversația pe care am avut bucuria să o port cu el, întru totul distins și eminamente britanic, John Mayall a spus despre blues:

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

Această muzică este atât de bună pentru că spune povești universal valabile, despre care oamenii simt că sunt înseși poveștile vieților lor: vorbește despre condiția umană, și atunci când cânți despre un astfel de subiect, cei care ascultă vor spune, mai mult decât în alte cazuri, “am făcut și eu asta, am trecut și eu prin asta”. Este vorba de legătură emoțională pe care o creează bluesul.


Se aplică aceasta doar versurilor sau și muzicii?

Ele nu se pot separa una de alta, pentru că amândouă spun povestea. Poți desigur să scrii poezie sau un text pentru un cântec, dar ele nu vor avea atâta putere ca atunci când le îmbini cu muzica. Este drept că muzica are puterea de a naște emoții ea singură, dar când unești muzica și cuvântul se naște ceva cu adevărat unic.


Se știe că blues-ul este o muzică a afro-americanilor din sudul Statelor Unite. Sunt și păreri care argumentează că există în ea influențe din muzica tradițională britanică. Cum comentați această opinie?

Nu aș spune că sunt de găsit astfel de influențe în blues; cred că bluesul este muzica afro-americanilor și că este înscrisă în istoria lor încă de la începuturile perioadei sclavagismului. Nu știm, astăzi, exact cum suna atunci, nici când anume a început să fie cântat bluesul, pentru că nu existau aparate de înregistrat care să o fixeze pe vreun suport audio. Putem însă auzi ce s-a imprimat în anii '20, iar acele înregistrări etnografice arată foarte clar că bluesul  exista deja de multă vreme. Cred așadar că este o muzică a afro-americanilor, care s-a născut din oprimare și sclavie, de acolo a pornit și apoi s-a dezvoltat – nu prea găsesc influențe din muzica europeană.


Cum priviți drumul bluesului de la genul Delta la ce se cântă astăzi?

Bluesul, rock'n'roll-ul au atâta varietate – odată născut și apoi diseminat pe întreg teritoriiul Americii, bluesul a cunoscut foarte multe stiluri, pentru că fiecare stat, fiecare oraș au dat propriul lor sunet, caracteristic. Dar tocmai pentru că bluesul este atât de complex, nu prea poți să separi genurile între ele, pentru că “explozia” acestei muzici s-a petrecut peste tot. Iar jazz-ul și bluesul au fost extraordinar de populare în Europa cu mult înainte de a fi cântate pe scară largă în America, de fapt!


Aș spune că blues-ul și muzica clasică împart această calitate esențială – complexitatea. Dumneavoastră găsiți asemănări între cele două genuri?

Cred ele sunt legate de firul emoției. Dar varietatea și improvizația care individualizează bluesul și jazzul nu se prea găsesc în muzica clasică. Spontaneitatea, crearea muzicii din nimic, atunci și acolo, sunt definitorii pentru blues și jazz.


Este nevoie să-i cunoașteți foarte bine pe colegii de trupă ca să puteți face aceste impresionante momente improvizatorice, pe care de altfel le-am și ascultat?

Da, desigur, pentru că felul de a gândi muzica trebuie să fie acordat pe același ton, ca să spun așa. Uneori este suficientă o secundă de muzică, este suficient să auzi doar câteva note și pornești de acolo în improvizație, aceea este scânteia. Ne preluăm unul altuia liniile melodice și se naște muzica - este vorba de o legătură specială care nu se întâlnește foarte des. Mă simt norocos că am această relație cu colegii mei de formație.


Pe unul din cântecele dumneavoastră, “Medicine Man”, se tăcea, aici în București. Se tăcea și se asculta această muzică fabuloasă. La fel se întâmpla și cu albumul “The Turning Point”, considerat într-adevăr punctul de răscruce în cariera dumneavoastră. De ce această afirmație?

Era cu totul ieșit din comun, neobișnuit. Orchestrația era diferită, acolo nu exista percuție. A fost un experiment care cred că a funcționat, pentru că stilul acesta a fost apoi folosit în piese jazz – dar este adevărat că poți crea ritm cu și din orice, nu doar din tobe.


Puteți da o definiție a bluesului, sau a muzicii?

Nu prea! Pentru că muzica vorbește de la sine, muzica este un fenomen în sine și îți transmite tot ce trebuie din chiar momentul în care ajunge la urechile tale.

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->


Maria Monica Bojin