Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu organistul Pavel Kohout

Publicat: joi, 18 Octombrie 2012 , ora 9.15

Invitatul special al Orchestrei de Cameră Radio la concertul de deschidere a stagiunii 2012-2013 a fost organistul ceh Pavel Kohout. Acesta este deținătorul mai multor premii la cele mai importante concursuri internaționale. De asemenea, Pavel Kohout are o bogată și constantă prezență artistică în recitaluri și concerte în întreaga Europă dar și Rusia, Hong Kong, Singapore, Israel, Siria, Japonia, Australia, Noua Zeenlandă, SUA, abordând un repertoriu variat ce cuprinde creații din epoca barocului până la cele ale compozitorilor contemporani.

În preajma concertului, domnia sa a avut amabilitatea să ne acorde un scurt interviu:


Pavel Kohout, de ce orga?

Orga este specială. Am studiat și pianul dar consider că acest instrument este mult mai complex. Se cântă în biserică, dar și în săli de concerte. Vorbim de o sonoritate puternică. Deși este un singur instrument, poți suplini o întreagă orchestră.


Ce loc credeți că ocupă muzica pentru orgă în climatul muzical actual?

Depinde foarte mult din ce punct de vedere discutăm. Dacă privim orga ca pe un instrument prezent în biserică sau un instrument solist în sala de concert. Sunt țări în care doar una dintre situații are întâietate, dar la nivel european pot spune că există un echilibru.


Cum ați descrie această orgă, cea mai mare și mai recent renovată din țară, cea din sala Mihail Jora?

Am cântat și pe orga din Biserica Neagră de la Brașov acum câțiva ani. Am cântat și în Cluj și Timișoara. Îmi place sunetul instrumentului de aici. Este o orgă de mari dimensiuni, cum ați menționat renovată de puțin timp. Dialogul cu Orchestra de Cameră se realizează foarte bine.


De ce ați ales să ne prezentați această lucrare, Concertul nr. 2 în Do major pentru orgă și orchestră de cameră semnat Franz Brixi?

Sunt multe concerte foarte bune pentru orgă. Din păcate nu sunt cântate atât de des. Comparându-l cu cele de Bach sau Handel, concertului de Brixi nu-i lipsește niciuna din calitățile celor menționate anterior. Aș putea spune că se aseamănă ca scriitură și lui Mozart. Este păcat că un compozitor ca Brixi nu este atât de cunoscut. În Cehia este cântat foarte des. La fel și în Germania. Cred că ar trebui să existe o mai bună promovare pentru acest tip de lucrări.


Cum ați descrie colaborarea cu dirijorul Dejan Savic și cu Orchestra de Cameră Radio?

Dirijorul este foarte mulțumit de echilibrul realizat între orgă și orchestră. Sunt de părere că este o colaborare foarte bună.

Interviu realizat de Lucian Haralambie