Arhivă : Interviuri Înapoi

Dirijorul Cristian Oroșanu la Opera Națională din Bordeaux

Publicat: marți, 5 Octombrie 2010 , ora 11.50

Dirijorul Cristian Oroșanu s-a aflat recent la pupitrul Operei Naționale din Bordeaux, într-o nouă punere în scenă a operei Carmen de Georges Bizet. Realizat în co-producție cu Teatrul de Stat din Nürnberg, spectacolul a avut șase reprezentații, între 24 septembrie și 5 octombrie 2010. Din distribuție au făcut parte soliști precum Janja Vuletic / Géraldine Chauvet (Carmen), Gilles Ragon (Don José), Michael Chioldi, înlocuit după cea de-a treia reprezentație cu Paul Gay (Escamillo) sau Alketa Cela (Micaela).

Mai multe detalii am aflat dintr-un interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu:


Ce ne puteți spune despre spectacolul Carmen de la Opera din Bordeaux? Cum ați descrie montarea lui Laurent Laffargue?

Montarea este destul de surprinzătoare, foarte multă lume o consideră șocantă. Pentru mine nu este atât de șocantă, deoarece am mai lucrat cu regizori din Franța, de exemplu la Aix en Provence acum câțiva ani, unde am montat Traviata pe autostradă. Montarea lui Laurent Laffargue este foarte modernă și apelează la unele clișee care surprind un public de provincie cum este cel de la Bordeaux. Acțiunea nu se petrece în Spania, ci la frontiera dintre America și Mexic, iar atmosfera este un pic fierbinte, ca să folosesc un cuvânt potrivit.


Nu este pentru prima dată în cariera dumneavoastră când dirijați Carmen. Se deosebește o versiune franceză a operei lui Bizet față de una românească?

Da, de fapt versiunea pe care am dirijat-o în România este cea cu recitativele lui Ernest Giraud, scrise după moartea compozitorului. La Bordeaux este montată versiunea originală, cu texte vorbite între părțile muzicale, o versiune frecvent montată în Franța.


Cum ați colaborat cu soliștii și ansamblul orchestral?

Este pentru a treia oară când colaborez cu această orchestră, ne înțelegem foarte bine și ne apreciem reciproc. Premiera spectacolului a fost una controversată datorită regiei, cu păreri pro și contra, publicul de la Bordeaux fiind unul destul de vivace. Au fost și aplauze și fluierături, o premieră nu numai pentru Carmen, dar și pentru cariera mea, pentru că nu m-am întâlnit până acum cu o astfel de situație, foarte interesantă de altfel.


Care sunt angajamentele dumneavoastră următoare?

Voi dirija în perioada următoare două concerte în cadrul Seratelor muzicale în București de la Ateneul Român, precum și trei concerte la Filarmonica din Iași.

Interviu de Andreea Chiselev