Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Roger Wright, directorul Festivalului BBC Proms 2010

Publicat: luni, 19 Iulie 2010 , ora 14.17

The World's Greatest Classical Music Festival - astfel este anunțată ediția 2010 a celebrului festival britanic, iar sensul celebrării, spiritul festiv și desfășurările grandioase de forțe muzicale anunțate în programele concertelor ne fac să așteptăm cu nerăbdare la Radio România Muzical suita transmisiunilor directe de la Royal Albert Hall și de la Cadogan Hall din Londra.

Director al manifestării pentru cel de-al treilea an consecutiv, Roger Wright răspunde provocării de a coordona echipa BBC în organizarea celor 89 de evenimente programate în perioada 16 iulie-11 septembrie. De la proiectare la punerea în pagină a ultimului detaliu, atenți la promovare și vizibilitate internațională, utilizând ultimele tehnologii care le stau la dispoziție și cele mai diverse platforme de difuzare, toți cei implicați contribuie cu creativitate, mândrie și profesionalism la succesul festivalului, conștienți de prețioasa tradiție moștenită. Concertele-promenadă inițiate de Henry Wood se bucură de o imensă popularitate în rândul britanicilor, iar nouă ne oferă acel plăcut sentiment că facem parte dintr-o audiență globală, conectată în plan internațional prin muzică.

Ediția 2010 a Festivalului BBC Proms se deschide cu un omagiu adus compozitorului austriac Gustav Mahler la 150 de ani de la naștere, iar primul concertul este susținut - pe linia unei lungi tradiții - de formațiile considerate inima festivalului - Corul și Orchestra Simfonică BBC sub bagheta dirijorul principal Jiri Belohlavek. La realizarea Simfoniei a VIII-a "a celor 1000" participă, desigur, o pleiadă de soliști renumiți.

Roger Wright - cel căruia în revine dificila sarcină de a compune complicatul puzzle de evenimente artistice al festivalului a acceptat invitația noastră de a realiza împreună avanpremiera actualei ediții, într-o oră rezervată la Radio România Muzical înaintea primei transmisiuni directe.

Interviu cu Roger Wright - Directorul Festivalului BBC Proms

Domnule Roger Wright, în numele postului Radio România Muzical și în numele tuturor iubitorilor muzicii din România care se vor bucura de minunatele concerte oferite anul acesta vă mulțumesc pentru prezența la microfon, ne bucurăm să vă avem alături în calitate de ghid în labirintul plin de surprize și provocări al programului BBC Proms, ajutându-ne să descoperim adevăratul spirit al festivalului. Într-o măsură mai mare decât alte ediții, cea actuală aduce un omagiu fondatorului Henry Wood.

Este adevărat, se poate remarca un efort susținut în cadrul ediției 2010 de a pune în lumină personalitatea lui Henry Wood, cel care a inițiat concertele-promenadă în anul 1895. A rămas de altfel cel mai prolific dirijor din istoria festivalului și un fervent susținător al muzicii clasice, motive întemeiate pentru a-i onora memoria chiar dacă anul acesta nu marchează vreo aniversare particulară. Sunt încântat că iubitorii muzicii clasice din România sunt alături de noi. Ei vor avea ocazia să asculte un număr important de concerte și să pătrundă spiritul festivalului.

Henry Wood - un simbol pentru toate ideile valoroase care răzbat din trecut, o personalitate atât de mult respectată, iubită și prețuită, chiar și în zilele noastre. În același timp, înnoirile constante în umbra trecutului reprezintă și ele o contribuție esențială la spiritul acestui festival.

La fel de important este și sensul inovației pe care Henry Wood l-a impus încă din primele programe ale Festivalului Proms. Primul deziderat a fost acela de a aduce muzica clasică de calitate în atenția unui public cât mai numeros, iar al doilea - sensul inovației, pentru care el însuși a găsit un termen: acela de "noutăți". Și nu se referea doar la muzica nouă, ci deopotrivă la muzica mai puțin familiară marelui public. Și vreau să cred că acest spirit al aventurii, ca și ambiția unui festival popular, de anvergură, s-au păstrat la modul absolut până în zilele noastre. Una dintre ideile care au avut ecou în rândul publicului nostru a fost reconstituirea unui program din anul 1910, mai exact a ultimului concert al ediției. Am decis pur și simplu să ne întoarcem în timp cu 100 de ani, să vedem care a fost conținutul muzical al acelui program și să-l punem din nou pe afiș, pentru a oferi ascultătorului contemporan o dimensiune istorică. Pe de altă parte așteptăm cu nerăbdare primele audiții sau lucrările comandate de BBC compozitorilor contemporani și căutăm modalități noi de a prezenta concertele. Toate acestea sunt aspecte legate intrinsec de spiritul acestui festival, cu o istorie de un secol.

Lucrări care se potrivesc sălii de concert - o marcă a programului de anul acesta.

Putem observa cu ușurință cum desfășurările masive de forțe muzicale au cucerit Royal Albert Hall, ca o reînviere a glorioaselor timpuri post-händeliene când oratoriile erau prezentate cu sute, chiar mii de interpreți la Palatul de Cristal.

Celebrarea muzicii lui Mahler aduce de la început această dimensiune. Simfonia a VIII-a a fost programată în concertul de deschidere din două motive: se împlinesc 100 de ani de la prima audiție mondială și 80 de ani de când Henry Wood a prezentat-o publicului britanic în cadrul festivalului Proms. Este o lucrare generoasă, perfectă pentru acustica sălii Royal Albert Hall, iar Orchestra Simfonică și Corul BBC - formațiile care au fost implicate în concertul din 1930 - se vor reuni sub bagheta dirijorului principal Jiűí Bìlohlávek pentru a lansa ediția 2010 într-un stil grandios...Lucrări care se potrivesc sălii de concert - o altă marcă a programului de anul acesta. Publicul apreciază spectacolele de dimensiuni ample prezentate la Royal Albert Hall, motiv pentru care am pregătit cel mai grandios debut al activităților muzicale, cu Simfonia a VIII-a de Mahler, urmată de întregul spectacol Maeștrii cântăreți din Nurenberg de Wagner cu Bryn Terfel în rolul lui Hans Sachs, apoi Simon Boccanegra de Verdi cu Placido Domingo în rolul principal. Așadar, acesta este weekendul de deschidere - vineri - sâmbătă - duminică - cu lucrări de dimensiuni uriașe, conferind sensul unei inaugurări festive a noii ediții a festivalului.

Ziua Specială Bach și ciclul Beethoven

Strălucire, spirit festiv și aniversări la Royal Albert Hall - această sală de concerte extraordinară, care - cred eu - reprezintă un loc de inspirație prin ea însăși pentru directorul festivalului, atunci când compune o stagiune.

Ce este important pentru noi toți, cei implicați în planificarea unei stagiuni, este efortul de a crea un spirit al festivalului și în același timp efortul de a articula stagiunea, care se desfășoară pe durata a două luni. Este planificat cel puțin un concert în fiecare seară, dar există și zile în care acesta se suprapune cu concerte de prânz sau nocturne, așadar agenda este foarte, foarte densă. Ne-am străduit să oferim mai mult decât un concert în fiecare zi, există zile speciale și de asemenea weekend-uri speciale. Și putem spune că anul acesta am articulat în mod diferit programul. Unul dintre exemple îl reprezintă Ziua Bach, o zi care va începe cu integrala Concertelor Brandenburgice în viziunea lui Sir John Elliot Gardiner și a formației sale English Baroque Soloists. Apoi am rezervat Royal Albert Hall pentru un recital de orgă în cursul după-amiezei, care va fi susținut pe magnificul instrument proaspăt restaurat. Seara târziu vom oferi transcripții ale lucrărilor interpretate pe parcursul zilei, transcripții realizate pentru ample forțe orchestrale de către Henry Wood sau de către contemporani britanici de-ai săi. Va fi din nou un concert impunător, care va încheia Ziua Bach într-un mod festiv. Zilele speciale sunt repere foarte importante ale programului pe parcursul celor două luni de desfășurare a festivalului și o alternativă interesantă la tradiționalele serii de concerte.

Ne-ați vorbit despre ziua specială consacrată lui Johannn Sebastian Bach, însă Beethoven este și el celebrat într-o serie de concerte.

Una dintre realizările ultimilor ani a fost aceea a multor festivaluri - de a pune în lumină nu doar compozitorii, dar și artiștii. Iar aceasta este o altă modalitate de a unifica anumite evenimente muzicale pe parcursul verii. În edițiile trecute l-am invitat pe Stephen Hough pentru integrala concertelor de Ceaikovski, am fost prezenți artiști care au susținut concerte simfonice la Royal Albert Hall dar și recitaluri camerale la Cadgan Hall, sau alții care au interpretat în matinee și deopotrivă în concerte nocturne. Anul acesta avem norocul să-l avem alături de noi pe Paul Lewis, un tânăr și minunat pianist britanic și un fin cunoscător al stilului beethovenian care va interpreta toate cele cinci concerte pentru pian. Și ar fi pentru prima dată în istoria Promsului când ciclul complet al acestor lucrări concertante este prezentat în cadrul unei singure ediții. Iar acesta este doar unul dintre exemplele în care un artist apare în mai multe concerte.

Personalități muzicale importante își asumă o participare activă

Domnule Roger Right, ați subliniat faptul că interpreții reprezintă o parte importantă a acestui joc, uneori un element unificator în programul festivalului BBC Proms. Puteți menționa și alte nume sonore, personalități carismatice, care își fac apariția în fiecare an și care au harul de a transforma concertele în adevărate spectacole?

Pe parcursul celor două luni de desfășurare ale festivalului apar în prim-plan personalități extrem de apreciate în lumea muzicală. Valeri Gergiev se numără printre aceștia, ne bucurăm să-l întâmpinăm din nou pe Placido Domingo sau pe Bryn Terfel. Simon Rattle oferă două concerte în compania orchestrei sale - Filarmonica din Berlin - dar dirijează și Orchestra The Age of Enlightinment. Cel de-al doilea act al operei Tristan și Isolda de Richard Wagner va fi interpretat pe instrumente istorice - promisiunea unei seri muzicale incitante și pline de revelații. Sir Eliot Gardiner participă nu doar la Ziua Bach, el va dirija de asemenea Orchestra Filamonicii Cehe, dar și Vecerniile de Claudio Monteverdi, preluând patru concerte de-a lungul verii. Sunt personalități muzicale importante pentru noi și ne bucurăm să vedem cum își asumă o participare activă.

Și desigur, actorii principali ai acestui minunat joc muzical al cărui arbitru sunteți rămân formațiile BBC - inima vie a festivalului BBC Proms.

Formațiile BBC sunt considerate ansamblurile în rezidență ale festivalului și ar fi imposibil să planificăm manifestarea la modul la care o facem acum fără implicarea orchestrelor și a corurilor BBC. Orchestra Simfonică BBC este privită ca orchestra - gazdă a festivalului, ei revenindu-i misiunea de a susține cele două concerte extrem de importante - Prima și Ultima Noapte la Proms, dar și multe alte concerte pe percursul festivalului. Mai mult decât atât, formațiile BBC au rolul extrem de important de a prezenta muzica nouă și lucrările special comandate de BBC, pe care le putem programa astfel cu mult timp înainte. Apreciem calificarea lor în interpretarea acestui tip de repertoriu, pe care o putem prezenta astfel la standarde foarte înalte.

O respirație proaspătă a muzicii contemporane la Proms

Misiunea festivalului - aceea de a crea un public nu doar pentru muzica clasică, dar în egală măsură pentru muzica contemporană. Ce este important de subliniat anul acesta în legătură cu lucrările comandate de festival și primele audiții?

Înainte de toate remarcăm o respirație proaspătă a muzicii contemporane la Proms, atunci când ne uităm la seria compozitorilor prezenți și la noile lucrări semnate de ei. Sunt nume extrem de diverse, care aduc o varietate de stiluri, reprezentativă pentru scena contemporană. În Marea Britanie muzica nouă este puternic încurajată. Traversăm probabil cea mai favorabilă perioadă din întreaga noastră istorie muzicală. Remarcăm atât de multe nume prezente la festival și nu sunt doar compozitori britanici, dar și importanți compozitori internaționali care se regăsesc în această listă. Și cred că este una dintre misiunile festivalului, perpetuată de-a lungul timpului, de a familiariza publicul cu opusuri noi, programându-le împreună cu lucrări familiare. Spre exemplu, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Koln dirijată de Semyon Bychkov propune o primă audiție de Gunther Schuller. Vor exista probabil în audiență persoane care vor veni pentru Concertul pentru vioară și orchestră de Mendelssohn sau pentru Simfonia Alpilor de Richard Strauss și care nu cunosc deloc muzica lui Gunther Schuller, dar concertul reprezintă pentru ei o bună ocazie de a asculta o lucrare nouă în contextul altor lucrări familiare. Această strategie de programare a fost inițiată chiar de Henry Wood și este una dintre cheile succesului, păstrată de noi pe linia tradiției.

Modalități de a atrage un public nou

Festivalul BBC Proms în ochii publicului - este probabil cea mai importantă perspectivă și sunt convinsă că există constant preocuparea de a atrage noi ascultători, utilizând tehnologiile moderne, diferite platforme, interactivitatea, care sunt noutățile în această direcție?

Cred că există de fapt două modalități de a atrage un public nou pentru festival. Prima dintre ele este, așa cum am discutat, programarea, iar în plus față de concertele de muzică clasică - inima festivalului BBC Proms - avem și alte genuri. Două seri dedicate musical-ului, prima cuplului Rodgers - Hammerstein, iar cea de-a doua lui Stephen Sondheim la 80 de ani de la naștere. Și știm din ocazii trecute că acest tip de concerte, precum cel al lui Jamie Cullum - un concert nocturn de jazz - vor aduce un public nou la Proms, un public care s-ar putea să vină pentru prima dată, să nu cunoască Royal Albert Hall, dar va fi incitat și încântat de musical și de concertele de jazz oferite în acest progam mixt. Nu am omis nici genul world-music, suntem încântați să îl avem invitat pe Ilham al-Madfai din Irak care va colabora cu Khyam Allami, discipolul său și beneficiarul programului BBC World Routes Academy, pentru a prezenta muzică irakiană. Această integrare a muzicilor extraeuropene în agenda festivalului reprezintă o parte importantă a programărilor-satelit din jurul principalelor evenimente clasice.

O altă modalitate de a câștiga mai multă audiență este promovarea prin intermediul radioului, televiziunii și interactivității. Și putem spune că avem un număr foarte mare de concerte televizate anul acesta, în jur de 30 de evenimente vor putea fi urmărite pe posturi de televiziune în Marea Britanie, altele vor putea fi urmărite și în străinătate. Iar aici - pe segmentul media - contribuția BBC este esențială, încă de la preluarea din 1927 a festivalului. A fost momentul care a marcat începutul unui proces continuu de inovare în utilizarea noilor tehnologii pentru atragerea audienței. Referindu-ne la interactivitate, va exista o oportunitate pentru operatori de a obține un cometariu despre acțiunile dirijorilor - o cameră fiind focalizată în permanență pe pupitrul dirijoral. Interpreții vor avea și ei ocazia să povestească experiențele lor din timpul concertelor ….Vor exista tot soiul de comentarii în jurul evenimentului, care vor creiona pentru ascultători un context cât mai complet.

Și probabil internetul câștigă tot mai multe avantaje, devenind una dintre platformele de comunicare cu iubitorii muzicii.

Absolut. Primim tot felul de mesaje, întrebări la care răspundem prin intermediul blog-urilor, putem propune proiecte noi, cum ar fi recenta lansare a întregii baze de date a festivalului, pe care am pus-o gratuit la dispoziția publicului. Fiecare se poate bucura de istoria Promsului, folosind motorul de căutare pe care îl dorește, după artiști sau compozitori, orchestră, ansamblu sau o anumită lucrare și o poate face pentru fiecare dintre concerte care au avut loc până acum la Proms, din 1895. Așadar, în fiecare an căutăm modalități noi de a prezenta publicului brendul festivalului.

Referindu-ne la audiență, în aceste momente dificile în care ne confruntăm cu criza financiară ați reușit să mențineți biletele concertelor-promenadă la un preț redus, oferind practic tuturor șansa unei muzici excelente. A fost dificil să păstrați această regulă de aur a lui Henry Wood?

Este extraordinar de important faptul că am menținut prețul biletelor scăzut. Un alt aspect care ține de tradiția Promsului este obligația de a acoperi miile de locuri din sălile de concerte și iată motivul principal pentru care am păstrat prețul biletului la 5 lire sterline. Care este partea esențială a mesajului? Muzica noastră este accesibilă pentru toată lumea, la un preț foarte scăzut. Cum este de presupus, nu este ușor să menținem bugetul sub control, însă posibil datorită suportului oferit de BBC. Contribuția organizației la acest festival este de aprox. 6 milioane de lire sterline, o realitate care ne permite nu doar să angajăm contracte cu cei mai prestigioși artiști, dar să și oferim prestația lor contra unei sume incredibile.

Unul dintre cele mai bune job-uri în lumea muzicii clasice.

Domnul Roger Wright - o ultimă invitație în finalul interviului nostru, de a descrie experiența ultimilor ani în caliate de director al festivalului. În cadrul dialogului anterior pe aceeași temă, înregistrat cu doi ani în urmă, descriați misiunea dumneavoastră de a compune acest peisaj colorat de evenimente muzicale ca pe un puzzle foarte complicat. Mai păstrați această perspectivă?

Este desigur un puzzle complicat, dar în același timp este cel mai vesel și mai agreabil dintre câte ar putea fi imaginate, este un adevărat privilegiu acela de a te afla în această poziție, de păstrător al tezaurului. Sunt conștient de tradiția și moștenirea festivalului și de faptul că la un moment dat voi încredința cheile castelului Proms unui succesor. Consider de datoria mea să păstrez această moștenire cu respect, la fel și tradiția, în lumea în care trăim astăzi. Și de aceea am convingerea că legătura dintre festival și difuzor este atât de importantă: reprezintă una dintre modalitățile în care poți transmite mesajul festivalului unui public cât mai numeros.

Da, festivalul BBC Proms rămâne pentru mine un puzzle complicat și le sunt recunoscător colegilor mei care fac posibile programarea și organizarea concertelor. Privesc această misiune ca pe unul dintre cele mai bune job-uri în lumea muzicii clasice.

Roger Wright a studiat la Chetham's School of Music (Manchester), obținând diploma muzicală la Universitatea din Londra. După absolvirea studiilor superioare a devenit Directorul Centrului Britanic de Documentare Muzicală, gestionând cea mai mare colecție de muzică contemporană din Marea Britanie.

A colaborat cu Orchestra Simfonică BBC și cu Orchestra din Cleveland în calitate de producător și consilier artistic (1989 - 1992), fiind numit apoi Producător Executiv și Vice-președinte al companiei de înregistrări de muzică clasică Deutsche Grammophon (DG).

Începând din martie 1997 a ocupat poziții de conducere în cadrul postului BBC Radio 3, devenind în același timp directorul Festivalului BBC Proms, din octombrie 2007.

Coordonează activitatea a patru dintre formațiile BBC (Orchestra de Concert BBC, Orchestra Filarmonică BBC, Orchestra Simfonică BBC și BBC Singers). A primit premiul Asociației Britanice a Orchestrelor în 2005, pentru contribuții deosebite aduse vieții de concert.
Interviu realizat de Alina Velea