Arhivă : Interviuri Înapoi

Octavian Nemescu la 70 de ani

Publicat: miercuri, 31 Martie 2010 , ora 15.26

Compozitorul și profesorul Octavian Nemescu a împlinit pe data de 29 martie 2010 vârsta de 70 de ani. Un concert aniversar dedicat acestui eveniment a avut loc marți, 30 martie 2010, în Sala de Operă a Universității Naționale de Muzică. Despre lucrările din program, dar și despre direcții urmărite în creația sa componistică, puteți citi în continuare.


La mulți ani, Maestre Octavian Nemescu! Cu ce gânduri ați pășit în această zi aniversară?

Aș vrea să termin toate gândurile artistice pe care le-am început, lucrez la ciclul celor 24 de ore, adică muzicile pentru 24 de ore. Mai am câteva de realizat și apoi cred că termin un ciclu din lucrarea mea care abordează această problemă.


Care sunt direcțiile principale ale creației dumneavoastră?

Mi-am dorit să realizez o muzică universală, care să depășească limitele limbajului, limitele spațiale și temporale. Însăși direcția arhetipală pe care m-am antrenat încă din tinerețe alături de alți colegi ai mei, cum ar fi Corneliu Dan Georgescu sau Ștefan Niculescu, însemna de fapt căutarea acestui limbaj universal. Acesta ar fi un prim deziderat, de a sparge limitele limbajului unei epoci și ale unui spațiu geografic.

Apoi, tot legat de ideea aceasta, mi-am dorit să găsesc un fel de muzică ce reprezintă așa numitul metastilism, a unui stil deasupra stilurilor, care comentează alte stiluri.

Și, în sfârșit, poate în ultima vreme am fost preocupat de existența și repunerea în discuție și în practica muzicală a unei muzici inițiatice, în ideea de regăsire a unor origini, a unor principii care au stat la baza tuturor muzicilor, încă din perioada arhaică. Am constatat în ultima vreme că de fapt toate culturile arhaice aveau la bază ideea de inițiere. Deci nu o idee democratică, faptul că toți oamenii sunt egali, ci că sunt unii care cunosc anumite secrete ale Universului.

Acești inițiați erau foarte respectați în epoca respectivă. Pericolul epocii moderne, care începe de la Revoluția Franceză, este tocmai această egalizare, această atitudine antielitistă, adică oamenii care cunosc niște lucruri, sufletele mai elevate, sunt în pericol de a fi striviți de masă. Mitul rinocerizării - Eugen Ionescu a pus într-o operă artistică această problemă: masa care strivește elita. Problema mea, probabil și a altora, nu mulți la număr, este să găsim acest limbaj elevat și să nu lăsăm arta să coboare în zona kitsch-ului, a prostului gust - marele pericol al democratizării la ora actuală.


Ce ne puteți spune despre concertul aniversar din data de 30 martie 2010?

Conține trei lucrări, este o inițiativă a domnului Liviu Dănceanu și ansamblului Archaeus, a doamnei Doina Rotaru și a domnului Rector al Universității de Muzică, Dan Dediu, cărora le sunt recunoscător. Trei lucrări care abordează problemele despre care am discutat anterior. Una se numește Beitsonorum, este o muzică pentru ora 6 dimineața, a doua se numește Trison și pune în discuție ideea Trinității Divine, o lucrare scrisă în 1987, când eram la Lyon. Acest oraș a fost locul în care Nostradamus a făcut tot felul de profeții și muzica este încărcată de ideile acestea profetice, apocaliptice. A treia piesă este Finalis septima - este vorba de obsesia pe care am avut-o, mai ales într-o vreme, pentru descoperirea arhetipului începutului și sfârșitului de timp. În concretizare muzicală - incipitul și finalisul. Este vorba de 7 cadențe finale în dialog cu atemporalitatea, cu infinitul, cu veșnicia.

Interviu realizat de Andreea Chiselev