Interviuri Înapoi

Tradiție și noutate la Festivalul Tinere Talente de la Râmnicu Vâlcea, 14-15 mai 2023

Publicat: vineri, 19 Mai 2023 , ora 10.55
Un dialog cu Petruț Constantinescu, managerul Filarmonicii "Ion Dumitrescu"


Domnule director Petruț Constantinescu, folosindu-vă magia personală, ca să zic așa, ați reușit să mobilizați cele mai importante firme din Vâlcea, să le convingeți să susțină Festivalul "Tinere Talente" ajuns la ediția 43. La concertul din seara trecută, seara de 14 mai, am remarcat și pe scenă foarte multe afișe publicitare care demonstrau acest lucru. Dar eu aș vrea să vă întreb acum, cu ce calități trebuie să fie înzestrat un manager de succes?

Da... pentru prima dată în istoria acestui festival, pe scenă am avut un număr impresionant de susținători, prezenți și prin aceste rollup-uri, un mijloc de marketing foarte elegant și civilizat. Dar principalul susținător rămâne totuși Primăria din Râmnicu-Vâlcea care asigură practic întregul buget al acestui festival. Partenerii noștri inimoși, eu nu agreez foarte tare termenul de sponsor, ne-au susținut și ne susțin în complementaritate cu ordonatorul nostru de credite, practic este o simbioză care începe să se contureze și în orașele mai mici.


Practic, această ediție a festivalului, cu numărul 43, a fost un cadou pe care l-ați oferit publicului vâlcean, mai ales că intrarea a fost în totalitate liberă... un lucru cu totul remarcabil!

Este adevărat, dar totuși de mulți ani, Primăria Municipiului Râmnicu-Vâlcea și-a asumat acest festival și ne ajută, iar partenerii noștri inimoși de care vă vorbeam, vin să completeze nevoile inerente ale unei instituții de cultură. Și până la urmă toate aceste suțineri vin să ajute valorile prezente pe scena festivalului.

Să știți că nu dețin în mod special o rețetă magică, pot doar să vă spun că educația de care am beneficiat din familie, profesorii de excepție pe care i-am avut, și știința dobândită care cu anii se așează, sunt de fapt rețeta la care făceați referire. Toate aceste lucruri n-ar fi fost însă posibile fără niște ajutoare de nădejde care înțeleg fenomenul muzical, este vorda de înțelegere. Și aș vrea să fac o scurtă paranteză, probabil cea mai mare realizare din ultimii ani ai acestei instituții este apariția, începând cu data de 10 mai, pe scena Filarmonicii "Ion Dumitrescu", a noului pian de concert Petrof Mistral. Este unicul pian Petrof Mistral din România în acest moment, mi-aș dori din suflet să aud că și la alte instituții va fi posibilă achiziționarea unui asemenea instrument.

Toate aceste lucruri nu ar fi fost posibile fără înțelegerea autorităților, în cazul de față a domnului primar Mircia Gutău, care a semnat această achiziție. Este un pas fabulos pentru orașul nostru, mi-aș permite să spun că pianul nostru este cel mai scump obiect de patrimoniu pe care îl deține orașul, pentru că, așa cum se știe, lucrările de artă aparțin patrimoniului muzeal și nu celui orășenesc și atunci, de fapt, acest obiect de artă și cultură, poate fi considerat o emblemă a orașului, așa cum și Instituția Filarmonicii este o emblemă.

Am reușit să coagulăm toate aceste forțe și pentru că tinerii care vin pe această scenă sunt din ce în ce mai motivați. Avem și în acest an noutăți, ne dorim ca în fiecare an să venim cu ceva nou, cu lucruri care să îi motiveze cât mai mult pe tinerii participanți.


Cum ați structurat cele două zile ale Festivalului, 14 și 15 mai? Și tocmai aș vrea să delimitați care sunt elementele devenite deja tradiție și care sunt noutățile?

Tradiția acestui festival este ca prima zi, să fie ziua recitalurilor și în matineul primei zile, elevii Liceului de Artă din Râmnicu Vâlcea să fie gazde, să deschidă acest festival, pentru că liceul este de asemenea un partener al nostru. Ne-am dorit foarte mult să colorăm și să venim cu lucruri din ce în ce mai bune și mai frumoase, de aceea anul acesta am scos din seara de recitaluri partea lirică, în sensul că în gală, pe data de 15 mai, după evoluția celor doi soliști -avem doua concerte, unul pentru pian și orchestră, în mod traditional pianul nu lipsește din gală, apoi un concert pentru vioară și orchestră- așadar după evoluția soliștilor, clasa de canto a doamnei profesor universitar Georgeta Stoleriu, de la Universitatea Națională de Muzică din București, vine în gală și cântă cu acompaniament de orchestră, asta ca un element de noutate pentru că, până anul trecut, acest lucru se petrecea cu acompaniament de pian.

Revenind la prima seară, a recitalurilor, Fundația "Remember Enescu" administrată cu eleganță de doamna profesor Mihaela Tomescu, a venit din nou cu elevi foarte buni și am putea să considerăm și acest lucru tot o tradiție.

Dar și președinta festivalului, distinsa doamnă doctor, pianist, muzicolog Ilinca Dumitrescu, a venit în acest an cu o contribuție semnificativă în urma organizării unui concurs național "Ion Dumitrescu". Cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Școala de Muzică nr.4 din București organizează acest concurs anual, în urma căruia, cei mai talentați tineri sunt premiați. Doamna Ilinca Dumitrescu ne-a oferit în acest an, ca președintă a Festivalului "Tinere Talente" dar și a Concursului "Ion Dumitrescu", un recital al celor șase, cei mai buni dintre cei care au câștigat distincții și premii la concurs. Așadar, un alt element de noutate care creează cumva un mediu concurențial, fără ca Festivalul "Tinere Talente" să fie un concurs. Și am avut anul acesta tineri, pe lângă cei din Râmnicu Vâlcea din deschidere, din Pitești, Buzău, Bacău, Iași, București, Brașov, Cluj, sper că i-am enumerat pe toți.

Este de remarcat dorința tinerilor de a urca pe scena celui mai longeviv festival de muzică cultă organizat pentru tineri din România.


Mi-ați transmis așa, printre rânduri, ați atins cumva și dimensiunea educațională a Festivalului "Tinere Talente", o educație pe care o faceți practic de ani de zile, și aș vrea să vă întreb dacă ați văzut și rezultate în timp, dacă ați putut să urmăriți aceste rezultate care apar cu siguranță?

Fără discuție, misiunea instituției filarmonice este patrimonială, civilizatoare și nu în ultimul rând, educațională. Acest lucru înseamnă că noi trebuie să lăsăm ceva în urmă și ca să poți să lași ceva de valoare, de care oamenii să-și amintească dar să și respecte, trebuie să construiești. Sigur că toate aceste construcții se fac cu foarte mare greutate, cu foarte mare efort, și cu încercarea continuă, este o persuasiune de care nu doar managerul are nevoie ci și tinerii participanți, și profesorii. Îmi permit să vă spun că în fiecare an, facem o observație diplomatică către profesorii liceelor de arte, și nu numai către profesorii liceelor de arte, pentru că din pacate, de foarte multe ori, aceștia nu vin la concertele filarmonicii, la teatru, la expoziții și mai cu seamă la Festivalul "Tinere Talente" unde ar trebui să-i însoțească pe elevi, să-i determine să vină în număr cât mai mare, chiar dacă elevul sau eleva lor, nu a fost selectată să participe atunci.

Referindu-mă la partea educațională, noi facem o selecție foarte riguroasă cu aproximativ două luni înainte de festival, și una din condițiile de participare la acest festival, tocmai pentru că totul este liber, totul este, ca să spun așa, pe cheltuiala instituției, singura condiție, bineînțeles în afară de aceea de a fi competitivi, este ca tinerii să participe la concertele filarmonicii. Iată, încet-încet sensibilizăm un nucleu și speranța noastră este ca în fiecare an, la acest nucleu, să se mai adauge câteva persoane.

Toate aceste lucruri se construiesc cu foarte mare greutate și cu eforturi.. Duminică seara, în loc de mall sau de fast food, pentru o oră, o oră și jumătate, trebuie să renunțăm la toate acestea, mai ales că Festivalul "Tinere Talente" este doar o dată pe an, și să venim în sala unei filarmonici, să vedem care sunt cei mai talentați tineri din România în acest moment.


Vreau să subliniez tocmai faptul că filarmonica dumneavoastră, este singura din România care promovează tinerii. Vă ocupați implicit și de viitorul muzicii, de viitorul artei interpretative românești. Deci misiunea este cu niște conotații mult mai profunde. De aceea v-aș întreba dacă publicul înțelege acest lucru, dacă aveți semnale din partea publicului că înțelege misiunea dumneavoastră, că înțelege ce faceți de fapt?

Aș vrea să fiu cât de corect se poate și să vă spun că în ultimii ani, o filarmonică din vecinătatea noastră, prietenii noștri de la Pitești, au și ei un festival pentru tineri, cred că au vreo trei sau patru ani de când fac acest lucru. Este probabil un ecou pornit de la Râmnicu Vâlcea. M-aș bucura să fie așa, chiar îi încurajez. Iar Filarmonica "Ion Dumitrescu" din Râmnicu Vâlcea chiar dacă nu este singura, este în mod cert promotoarea acestui fenomen și încurajează foarte mult adevăratele talente și să știți că publicul este foarte receptiv.

Am avut și am promovat și de-a lungul stagiunilor și continuăm să promovăm foarte mulți tineri. Eu îmi dau seama că suntem apreciați în primul rând prin numărul impresionant de propuneri pe care le primim din partea tinerilor instrumentiști dar și a tinerilor dirijori. Acest lucru provine și din vizibilitatea pe care noi am creat-o iar publicul este un barometru extraordinar pentru că începem să renunțăm la acest tradiționalism de tip habotnic, în sensul că există tributari, pe care desigur nu-i putem acuza, care apreciază doar marile modele, marile valori, mă refer la marii soliști și dirijori care ne vizitează cu regularitate. Dar chiar și aceștia încep să înțeleagă că o condiție ca marea muzică să poată să trăiască, este să le permită acestor tineri să vină și să își etaleze calitățile și măiestria interpretativă și, de ce nu, intelectuală. Mai ales că un muzician adevărat se desăvârșeste atunci când înțelege ceea ce cântă. Și atunci nu va cânta doar impecabil tehnic ci va transmite și un mesaj intelectual de care au atâta nevoie cei care îl ascultă.

Observăm în ultimul timp o deschidere din ce în ce mai mare din partea publicului către acești tineri și pot să vă spun că am fost martor la câteva concerte în care tineri care au venit și au cântat acompaniați de orchestra noastră simfonică, au propus lucrări necântate, și nu vorbesc neapărat de modernism, vorbesc de preclasici, lucrări pe care mari nume nu le-au abordat, și iată că tinerii sunt dornici să descopere și să cânte lucrări deosebite pornind chiar de la Baroc încoace. Iar publicul a fost foarte receptiv.

Sigur că există filarmonici în țară care au și festivaluri de muzică nouă, este foarte bine să se întâmple așa, pentru că arta se face prin comparație. Dar noi suntem de partea tinerilor care doresc să vină la Râmnicu Vâlcea și pe care îi așteptăm necondiționat!

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat