Cronici
Înapoi
„Simon Boccanegra" de Verdi pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Opera Națională Română din Cluj-Napoca a deschis noua stagiune cu premiera operei Simon Boccanegra de Giuseppe Verdi.
Sâmbătă, 4 octombrie 2025, Opera Națională Română din Cluj-Napoca a deschis stagiunea 2025-2026 cu premiera operei Simon Boccanegra de Giuseppe Verdi. La invitația directorului general al instituției, am asistat la acest prim spectacol. În seara următoare, publicul a avut ocazia să urmărească o altă reprezentație a acestei opere, cu o distribuție diferită în rolurile principale.
Simon Boccanegra - un titlu montat pentru prima dată pe scena acestei instituții și rareori prezentat în România (a făcut parte din repertoriul operei bucureștene, figurează în cel al Operei din Craiova, iar la Timișoara a fost interpretată în concert). O operă într-un prolog și trei acte pe un libret inițial de Francesco Maria Piave (cu completări de Giuseppe Montanelli), revizuită după eșecul premierei de la Veneția (1857); o revizuire atât din punct de vedere muzical, cât și în ceea ce privește libretul, cu contribuția lui Arrigo Boito. În noua versiune, opera a fost prezentată la Scala în 1881, având succes. Subiectul are la bază piesa omonimă de Antonio Garcia Guttiérrez. Simon Boccanegra este un personaj real, primul doge al Republicii Genova; a fost destituit din funcție, dar readus ulterior în această poziție, sfârșindu-și viața otrăvit de rivali. În perioadele în care a condus statul, Boccanegra a promovat o politică de neagresiune cu Veneția, principalul competitor în marina comercială, stat cu care a promovat legături de colaborare pentru o apărare comună contra otomanilor.
Regia poartă semnătura reputatului bas italian Roberto Scandiuzzi, ce a debutat în această nouă ipostază. Artistul italian a interpretat de peste 500 de ori personajul Fiesco (rol ce i-a adus în 1991 debutul internațional, la Covent Garden), fiind astfel familiarizat cu această partitură. A rezultat un spectacol ce respectă partitura și libretul, montat în stil clasic, încadrat în epoca istorică narată, realizat cu bun gust. Nu am regăsit sclipirea unei unicități sau idei regizorale inedite, dar am apreciat că nu s-a îndepărtat de sursă, adică de partitură, așa cum, din păcate, se întâmplă mult prea des în zilele noastre. Publicul clujean este adeptul unor spectacole de bun simț, respingând provocări și experimente care denaturează discursul muzical sau care creează imagini în dezacord total cu muzica și libretul. Prin urmare, un spectacol frumos, care aduce în prim plan vocile, toată atenția fiind pe interpreți. Am remarcat și construcția personajelor, foarte buna relaționare pe care Scandiuzzi a insuflat-o soliștilor ce au fost credibili în jocul actoricesc, înțelegându-și foarte bine rolurile. Vizual, Anca Pintilie a realizat decoruri și costume stilizate, ce ne introduc în Genova secolului al XIV-lea, ilustrând indicațiile din partitură - piațeta din prolog, cu zidul bisericii și candela, apoi arcadele terasei unui palat din actul I, precum și o sală simplă de consiliu, urmate de o cameră a dogelui în actul secund și o încăpere din palat în final. Elementul creativ, devenit un fir roșu pe parcursul dezvoltării dramei, a fost constituit de imaginea unei corăbii, prezentă în diferite forme, în final devenind o poartă prin care Simon pășește spre cealaltă lume, parcă înghițit în adâncurile mării pe care fostul corsar o dominase cândva. Lighting design-ul creat de Lorenzo Caproli a conferit atmosfera unor splendide tablouri renascentiste, păstrând și momentele zilei/nopții, așa cum sunt indicate în partitură. Design-ul video este semnat de Luca Attili, acesta realizând imagini de un realism fascinant (marea care se putea privi printre arcadele terasei palatului).
Precum în Trubadurul și în Boccanegra avem parte de un prolog, iar subiectul este destul de alambicat. Totuși, dacă în Trubadurul putem înțelege acțiunea pe parcurs, în Boccanegra există o discrepanță majoră. Acțiunea din actul I se petrece la o distanță de un sfert de veac față de cea din prolog; Simon este doge, dar rivalul său, Fiesco, apare acum cu numele de Andrea Grimaldi, iar fiica dispărută a lui Simon (și nepoata lui Fiesco) este acum Amelia Grimaldi, fiică adoptivă a lui Andrea. Pentru o mai bună înțelegere și o clarificare a raporturilor dintre personaje, s-a optat pentru un narator, în persoana lui Mihai Nițu, expunerea sa derulându-se în fața mantinelei fosei, în timpul primei pauze de schimbare a decorului (între prolog și actul I).
Din punct de vedere muzical, aproape întreaga distribuție solistică (cu o singură excepție), precum și ansamblurile au debutat în această partitură. Ca la orice debut de o asemenea anvergură, emoțiile își spun cuvântul (probabil că nici timpul acordat pregătirii producției nu a fost îndeajuns), dar momentele de nesiguranță ivite fie din fosă, fie de pe scenă (cor, soliști) s-au rarefiat pe parcursul spectacolului, cele mai pregnante fiind în prolog.
Eu am urmărit prima distribuție, cu baritonul Florin Estefan în rolul titular. Un nou rol de tată verdian, cum îmi mărturisea chiar el în interviul pe care l-am realizat, de această dată un personaj cu valențe diferite. O evoluție ascendentă pe tot parcursul spectacolului în care artistul a construit un personaj căruia i-a conferit noblețea necesară, relevând pe de-o parte caracterul autoritar, dar și abil politic al dogelui, iar pe de altă parte un tată emoțional, copleșit de dorul fiicei sale. O partitură de bariton care abundă de fraze încărcate de lirism, ce impun o mare atenție la dozaj, aspecte la care interpretul a fost foarte atent.
Basul georgian Sulkhan Jaiani a debutat în Fiesco; o voce impresionantă de bas profund, cu un registru grav senzațional. Cred că aria lui Fiesco din prolog, Il lacerato spirito este cea mai cunoscută din întreaga operă, o partitură de concurs pentru bași, de la care spectatorii au mari așteptări. Mi-ar fi plăcut o interpretare mult mai nuanțată, cu adevărat expresivă, pe măsura calității vocale. Abia în ultimul act, duetul cu Simon, am remarcat o implicare vădită a artistului.
Soprana Paula Iancic a marcat un nou debut, după triumful cu Aida, în luna mai a acestui an, tot la Cluj. De această dată - Maria Boccanegra / Amelia Grimaldi. Tânăra artistă, absolventă a Academiei de muzică din Cluj, cucerește, rând pe rând, partituri de o mare complexitate. O știu de pe când era studentă, dar încă mă mai mir de maturitatea sa vocală în raport cu vârsta sa. Un glas frumos, cu sonorități ample, o tehnică de cânt foarte bine însușită ce îi permite să realizeze cu brio atât frazele "de linie", cât și cele de agilitate. Ce mi-aș mai dori? Ca vocea deosebit de sonoră și deja egală pe toate registrele să creeze mai multe culori, să însuflețească și mai mult discursul muzical. Dar, pentru asta, un artist are nevoie să iasă în fața publicului cât mai des cu putință; doar studiul "în laborator" nu-i suficient, așa că sper să-i fie de bun augur noul statut de solistă a Operei bucureștene. Iubitul său în spectacol, soțul său în viața reală: tenorul Teodor Ilincăi a debutat în Gabriele Adorno. Sunt deja câțiva ani de când nu l-am mai auzit pe Tudor într-un spectacol live, dar îi cunosc foarte bine parcursul și auzisem despre cel mai recent succes al său, în Trubadurul, la Marsilia. Acum, am rămas impresionată de realizarea acestui nou rol. Îl știam impetuos, cu un tumult de energie și interpretări cu acute răsunătoare, așa cum îl îndeamnă și această partitură, dar m-a surprins cu o anumită dulceață în glas, cu pasaje redate cu rafinament, cu o abordare matură, din care, firește, pasajele eroice nu au lipsit. Deși a fost un debut, partitura îi era cunoscută din vremea în care interpreta rolul Căpitanului în producția ce a rulat pe scena Operei bucureștene, rolul Gabriele Adorno fiind în fapt o dorință care i s-a materializat după aproape două decenii.
Un alt tânăr absolvent al Academiei de muzică din Cluj este baritonul Mihai Damian. Singurul ce avea experiență în această partitură, interpretând Paolo, rol debutat cu câțiva ani în urmă. Așadar, a fost cel mai dezinvolt, redând cu mare fidelitate caracterul personajului machiavelic. Teribila scenă a blestemului din finalul primului act a fost impecabilă, dovedindu-i și calitățile actoricești. Vocea sa, ce pare să aibă la bază la o tehnică foarte bună, denotă deja o maturitate vocală ce îi va permite ca, în curând, să acceadă la marile roluri de bariton. Rămâne să-i urmărim parcursul și așteptăm să-l ascultăm în competiția Operalia de la finalul acestei luni.
Distribuția a fost completată de alți soliști cu evoluții bune, de asemenea în debut: basul Zoltan Molnar - Pietro, tenorul Iosia Balteș - Căpitanul și soprana Ștefania Barz - O slujnică.
Și-au dat concursul corul (pregătit de Corneliu Felecan) și orchestra instituției; aprecieri și pentru momentele solistice din orchestră. La conducere s-a aflat directorul artistic al operei clujene, dirijorul David Crescenzi, un muzician ideal pentru creația lirică italiană.