Cronici Înapoi

Premieră absolută a operei Doamna cu cățelul de Livia Teodorescu-Ciocănea

Publicat: luni, 9 Mai 2022 , ora 15.32

O premieră absolută este o ocazie (destul de rară) de a asculta fără prejudecăți. Prilejul ni l-a oferit opera compozitoarei Livia Teodorescu-Ciocănea, Doamna cu cățelul, prezentată în versiune de concert sâmbătă, 7 mai 2022, la Opera Națională bucureșteană. Titlul și subiectul operei vin de la Cehov și nuvela lui în patru scene, care în viziunea Liviei Teodorescu și a libretistei Iuliana Kampert se transformă în cele patru acte ale operei.

"Opera Doamna cu cățelul este o metaforă a dragostei, a zbuciumului sufletesc, a tandreței, a feiricirii zădărnicite de conveniențe și prejudecăți." - astfel își descrie autoarea creația lirică.

Una dintre cele mai puternice teme ale nuvelei este adulterul - Dmitri Dmitrici Gurov și Anna Sergheevna, ambii în căsătorii nefericite, se întâlnesc în Ialta, unde sunt singuri în vacanță. Au o scurtă aventură, după care fiecare pleacă la casa lui - el la Moscova, ea într-un orășel de lângă Sankt Petersburg. Pentru el a fost doar o altă aventură, pentru ea - ceva cutremurător, pentru care se învinuiește constant. Acțiunea se derulează din perspectiva masculină, a lui Dmitri, care realizează la un moment dat că relația lui cu Anna nu a fost ceva trecător, ci că pentru prima dată în viața lui este cu adevărat îndrăgostit. El pleacă în orașul Annei, pentru a o regăsi. Cei doi se revăd la teatrul local, se ascund de privirile celorlalți, iar ea, șocată să îl vadă, îi promite că îl va vizita la Moscova. Ultimul act îi surprinde pe cei doi trăind două vieți paralele - cea conjugală și cea adevărată și fericită. Cum vor reuși ei să facă față prejudecăților societății, cum, cum cum? Aceasta este întrebarea din finalul operei, care pare să ofere, totuși, speranța unui viitor mai luminos, odată cu venirea noului secol (care este eronat marcat ca fiind anul 1900), în cadrul unui fel de Epilog (adăugat, el nu există în nuvela lui Cehov).

Libretul urmează îndeaproape textul original, datat 1899, care este ușor amplificat, pentru a întări anumite idei și vocea lui Cehov. Câteva momente din textul inițial sunt plasate în alte locuri în libretul operei; în plus apar și personaje împrumutate din alte scrieri ale lui Cehov (Nikolai din Soția, Vasiliev din Criza de nervi și Pavel din Despre dragoste). Mai mult decât atât, în operă este prezent Cehov însuși, care interacționează cu propriile personaje. O altă schimbare semnificativă este înlocuirea, în actul trei, a piesei de teatru la care eroul merge - în nuvela lui Cehov această piesă este Gheișa, dar în operă ea se transformă chiar în Pescărușul lui Cehov, prilej de a aduce în scenă trei dintre cele mai importante personaje -Nina (cântată de soprana Mihaela Stanciu), Treplev (interpretat de actorul Tudor Morgovan) și Arkadina (jucată de actrița Victoria Radu).

Partitura este rezultatul unei comenzi a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, compusă între anii 2012 și 2015; ea a fost revizuită și adăugită în 2021, la sugestia regizorului Alexander Hausvater, care a contribuit la scenariu și cu didascalii și chiar cu câteva scene noi, după cum declară compozitoarea.

Seara a fost condusă muzical de dirijorul Vlad Conta, care a ținut în mână vreme de aproape trei ore și jumătate (nu socotesc cele două pauze) Orchestra Operei, un ansamblu de mari dimensiuni în care a răsunat pe alocuri și un instrument exotic, thereminul (la care a cântat Gabriel Almași), Corul Operei (pregătit de Daniel Jinga și Adrian Ionescu) și soliștii. Muzica se înscrie, în linii mari, într-o zonă așa-zis Neo-Romantică, de suflu foarte larg, tumultoasă, pe alocuri ironică (dar nu într-un sens amuzant al cuvântului, ci amar), ce redă foarte bine atmosfera încărcată, zăpușeala și plictisul din Ialta (în primul act), precum și răceala Moscovei la final. Compozitoarea i-a acordat concert-maestrului mai multe solo-uri, în diverse momente ale operei (în seara de premieră violonistul a fost Radu Dunca). Printre cele mai reușite momente orchestrale și/sau corale se numără, din punctul meu de vedere, deschiderea operei, ce redă atmosfera unei vecernii dintr-o biserică rusă, cu clopote, cor a cappella cu solist (baritonul Vasile Chișiu în rolul lui Cehov), în slavona veche, precum și Corul marinarilor întorși în Ialta, scenele cu muzică lăutărească din actul doi și aria Annei, între altele. 

În rolurile principale, ale lui Gurov și al Annei i-am ascultat sâmbătă pe tenorul Adrian Dumitru (cu un timbru frumos dar cu o voce prea mică pentru a face față unei orchestre atât de ample) și pe soprana Veronica Anușca, pe care am admirat-o foarte mult în tot ce a cântat; ea are și avantajul unei voci metalice și puternice, care s-a auzit în acest context nu neapărat comod pentru soliști). Foarte bine s-a prezentat întreaga distribuție, din care au mai făcut parte bas-baritonul Ion Dimieru, baritonul Adrian Mărcan, tenorul Andrei Lazăr (căruia i-a revenit și un momente solo de dimensiuni destul de mari); împreună cu ei au cântat în opera Doamna cu cățelul de Livia Teodorescu-Ciocănea și mezzo-soprana Claudia Caia - în partitura Irinei Gurov, soția lui Dmitri (o voce care din păcate nu are registrul grav atât de solid pe cât pare că cere partitura), sopranele Ana Cebotari, Alexandra Manole, mezzo-sopranele Andreea Grigore și Florentina Picuș - care au dat viață rolurilor celor patru doamne cu care Gurov discută în actul întâi, în Ialta, când i se stabilește statutul de cuceritor și aventurier.

Prezentat în calitate de narator a fost actorul Marius Bodochi, căruia, în absența decorurilor și a mișcării scenice, i-a revenit sarcina de a prezenta la începutul fiecărui act un rezumat al acțiunii.

Sunt convinsă că nu doar eu, ci majoritatea celor prezenți la premieră, așteptăm versiunea pusă în scenă a acestei opere (din câte am înțeles acesta era, de fapt, planul inițial al instituției). Vom avea ocazia să absorbim mai bine și mai ușor, astfel, ideile autoarei.

Irina Cristina Vasilescu