Cronici Înapoi

Muzicieni români în premieră la Festivalul "Eufonia" de la Varșovia

Publicat: marți, 22 Noiembrie 2022 , ora 15.16

Cea de-a IV-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică al Europei Centrale și de Est Eufonia se desfășoară la Varșovia în perioada 18-26 noiembrie 2022. Creația muzicală românească a fost inclusă în programele concertelor încă de la prima ediție (George Enescu, Marțian Negrea, Béla Bartók, György Ligeti), iar în acest an s-a înregistrat și prima participare a artiștilor români, prin prezența Orchestrei Filarmonicii Transilvania conduse de dirijorul Gabriel Bebeșelea.

M-am bucurat să fiu la Varșovia în primele trei zile ale Festivalului Eufonia, răspunzând invitației primite din partea Institutului Adam Mickiewicz care colaborează cu Centrul Național al Culturii, organizatorul festivalului. Iată cum a fost:

Festivalul Eufonia este dedicat, în principal, creației muzicale și artiștilor din țările Europei Centrale și de Est, dar acoperă o sferă mult mai largă, cooptând și muzicieni din țările baltice sau scandinave. Dorința organizatorilor este de a pune în valoare lucrări mai puțin cunoscute publicului polonez și de a promova compozitorii și interpreții din spațiile geografice menționate. Fiecare ediție are o tematică, iar în acest an festivalul s-a focalizat pe muzica statelor care au făcut parte din Imperiul Austro-Ungar. De asemenea, agenda festivalului include și lucrări semnate de compozitorii ucraineni Boris Lyatoshynsky, Valentin Silvestrov, precum și Ivan Taranenko a cărui lucrare Fusionfonia. Music of the Ukrainian Land este prezentată în primă audiție mondială. Concertele simfonice sunt găzduite în sala Filarmonicii Naționale din Varșovia, dar evenimentele se desfășoară și în alte spații, în funcție de specificul concertelor.

Prima zi a festivalului a adus în fața publicului Orchestra Simfonică din Viena. Solist - Jan Lisiecki, apreciatul pianist canadian de origine poloneză. La conducere s-a aflat Omer Meir Wellber, dirijorul israelian care în prezent este Director Muzical al Teatrului Massimo din Palermo și Volksoper din Viena, dar și Director Artistic al Festivalului Toscanini.

Programul s-a deschis cu "Dialog mit Mozart - Da capo für orchestra" de Peter Eötvös. A urmat Concertul nr. 21 KV 467 în Do major pentru pian și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart, cu Jan Lisiecki solist. O interpretare impecabilă, în care tânărul muzician în vârstă de 27 de ani și-a pus în valoare tehnica sa, precum și capacitatea de a reda cu maturitate și echilibru partitura mozartiană. Aplauze furtunoase i-au răsplătit prestația, iar Jan Lisiecki a încântat publicul cu un bis - Nocturna op. 9 nr. 2 de Frédéric Chopin. Pentru mine a reprezentat ocazia de a-l remarca pe Lisiecki prin prisma sensibilității sale, complet diferit față de cum fusese până atunci, creând un moment de o intensă emoție, construind fraze muzicale de un înalt rafinament, cu o multitudine de culori și sentimente. Publicul l-a ascultat încremenit, într-o liniște absolută, efectiv cu respirația tăiată. Spectatorii au savurat până și ecoul ultimelor note, aplaudând abia ulterior.

În partea a doua s-a cântat Simfonia a V-a de Gustav Mahler, prilej de a-l remarca pe dirijorul Omer Meir Wellber (absolvent al cursurilor de dirijat la clasa lui Mendi Rodan). Cu o expresivitate deosebită, Omer Meir Wellber se transformă într-un instrument, devine parte a orchestrei, printr-o plasticitate corporală perfect integrată. Absoarbe muzica din jurul său, devenind un element al discursului sonor și trăind intens fiecare moment. Orchestra a sunat magnific, oferind o interpretare de excepție a simfoniei, spre satisfacția publicului care la final a izbucnit în urale.

Printr-un scurt discurs, Omer Meir Wellber ne-a anunțat că deși e greu să mai prezenți ceva după Simfonia a V-a de Mahler, fiind la conducerea orchestrei austriece ne-a pregătit un moment de delectare în pur stil vienez. Și-au urmat două bisuri (Polcile "Tritsch-Trasch" și "Tunete și fulgere" de Johann Strauss-fiul) interpretate cu mare entuziasm de muzicienii care păreau că sunt abia la debutul serii. Un final de concert care a depășit așteptările publicului complet dezlănțuit, creându-se o atmosferă incendiară. Omer Meir Wellber a pus punct programului în momentul în care a părăsit scena ștrengărește, purtându-și fracul pe un umăr.

Sâmbătă seară a avut loc concertul susținut de Orchestra Sinfonia din Varșovia și Corul Filarmonicii din capitala Poloniei. Originari din Cehia și Slovacia, soliști au fost soprana Andrea Danková, mezzosoprana Jarmila BaláŸová, slovac Tomáč Juhás și basul Jozef Benci reuniți sub conducerea dirijorului Robert KruŸik. Li s-a alăturat organistul maghiar László Fassang. Programul a cuprins lucrarea "Carnavalul din Praga" de Bedűich Smetana, Poemul simfonic "Les Preludes" de Franz Liszt și "Missa glagolitica" pentru soliști, cor dublu, orchestră și orgă de Leoč Janáèek. Un program greu, cu sonorități intense, un adevărat tur de forță pentru toți muzicienii implicați. Robert KruŸik a condus energic ansamblurile care au dovedit o foarte bună pregătire tehnică. Un concert de înaltă ținută profesională, ce a întrunit și aprecierea publicului.

O mențiune specială pentru "Missa glagolitica" compusă pe un text în slavona veche, partitură cu o scriitură extrem de dificilă și o țesătură vocală inconfortabilă pentru majoritatea vocilor, în care predomină stilul secular, cu pasaje episodice de inspirație liturgică. Este lucrarea în care, din cadrul cvartetului solistic (eterogen din punct de vedere vocal), mi-a plăcut în mod deosebit vocea basului Jozef Benci (laureat al Concursului Internațional "George Enescu", precum și al Concursului Inernațional de Canto "Hariclea Darclée").

În ultima zi petrecută la Varșovia am fost prezentă la două evenimente. Pentru mine, mereu constituie o bucurie să pot urmări un recital de orgă, iar cadrul cel mai potrivit este cel al unei biserici. Organistul maghiar László Fassang a delectat publicul prezent la Catedrala Sf. Ioan Botezătorul cu un program solicitant de o oră și jumătate. A interpretat lucrări din creația poloneză și maghiară, parte dintre acestea fiind compuse pe celebrul motiv muzical "B-A-C-H". Semnatari ai compozițiilor - Franz Liszt, Frédéric Chopin, Zsigmond Szathmáry, Elek Huzella, Ernő Dohnányi, Zoltán Kodály, Zoltán Gárdonyi, Dezső Antalffy-Zsiross. Un muzician versatil, László Fassang a încheiat recitalul cu o excepțională impovizație pe teme din "Peer Gynt" de Evard Grieg.

O seară încununată de succes în compania Orchestrei Filarmonicii Transilvania conduse de dirijorul Gabriel Bebeșelea!

Dumincă seară, un nou concert cu sala plină. Muzicienii români au participat pentru prima dată în cadrul acestui festival, organizatorii invitând ansamblul clujean. Un program de care s-au bucurat și spectatorii din Cluj-Napoca în cadrul concertului susținut cu două zile în urmă, acesta reunind creații românești și poloneze. În deschidere - "Concertul românesc" de György Ligeti, o valoroasă lucrare de inspirație folclorică, prea rar interpretată pe scenele românești. Solo-ul de vioară i-a aparținut Anei Török, expresiva muziciană care ocupă poziția de concert-maestru a orchestrei.

O partitură recent redescoperită este cea a Concertului op. 60 pentru pian și orchestră de compozitorul polonez Władysław Żeleński. Interesantă creație post-romantică, care l-a avut în prim-plan pe pianistul polonez Piotr Sałajczyk. Cu o foarte bună tehnică pianistică, Sałajczyk s-a simțit în elementul său, interpretând nuanțat lucrarea cu un puternic ethos polonez, fiind evidentă cunoașterea în detaliu a particularităților partiturii și a stilisticii lui Żeleński.

Partea a doua a serii a reunit binecunoscuta creație a lui Theodor Rogalski - "Trei dansuri românești", "Pastorală-fantezie" de George Enescu (lucrare descoperită și editată de Gabriel Bebeșelea), precum și "Rapsodia pe teme moldovenești" de Mieczysław Weinberg. Despre Gabriel Bebeșelea știm că are un talent aparte în a alcătui programe pentru concertele pe care le dirijează, întotdeauna existând o conexiune între lucrările selectate. Chiar dacă programul inițial a fost ușor modificat, cred că ceea ce am ascultat în sala Filarmonicii Naționale din Varșovia a fost varianta perfectă pentru a reprezenta creația muzicală din cele două țări.

Bănuiesc că este știut la nivel național că Orchestra Filarmonicii Transilvania constituie un ansamblu de referință, un reper al excelenței muzicale românești. Sub conducerea lui Gabriel Bebeșelea, un fin cunoscător al tuturor aspectelor tehnice și stilistice, orchestra a interpretat impecabil complexul program. "Rapsodia pe teme moldovenești" scrisă de compozitorul polonez Mieczysław Weinberg ai cărui părinți proveneau din Basarabia este cea mai recentă contribuție a lui Gabriel Bebeșelea în a dezvolta repertoriul concertistic din țara noastră cu lucrări despre care, din păcate, știm prea puțin sau chiar deloc. Partitura a fost inclusă în program, prin decizia sa, cu doar 2 zile înainte de concertul de la Cluj-Napoca, eveniment ce a avut loc în 18 noiembrie, partitura fiind o noutate absolută pentru ansamblu. Schimbări de ultim moment au determinat această decizie, ce părea riscantă, mai ales că lucrarea conține pasaje de o mare complexitate, care în mod normal necesită timp pentru a fi studiate. Gabriel Bebeșelea a mizat pe profesionalismul instrumentiștilor cu care lucrează deja de 7-8 ani de zile, fiind convins că, mobilizându-se cu toții, vor reuși. Rezultatul a fost remarcabil, muzicienii redând partitura cu acuratețe și stil, fiind perfect coordonați de Gabriel Bebeșelea care i-a condus cu succes prin toate fluctuațiile agogice. O prestație artistică apreciată de publicul care a izbucnit în ovații și aplauze furtunoase.

În contrast cu tumultul programului menționat, Gabriel Bebeșelea a ales pentru bis "In search of the lost father" - o lucrare lirică, superbă compoziție scrisă pentru coloana sonoră a filmului omonim de Cristian Lolea, compozitor român stabilit la Varșoovia.

Mai multe informații despre Festivalul Eufonia, dar și despre participarea Orchestrei Filarmonicii Transilvania puteți afla din interviurile pe care le-am realizat cu dr. habil, Rafał Wi¶niewski - Directorul Centrului Național al Culturii, precum și cu dirijorul Gabriel Bebeșelea, materiale disponibile pe site-ul postului nostru, www.romania-muzical.ro, secțiunea Interviuri.

Cronică realizată de Florica Jalbă