Agenda de concert Înapoi

Muzică americană pe scena Filarmonicii de Stat 'Transilvania'

Publicat: miercuri, 22 Martie 2023 , ora 14.35

Concert simfonic - dirijor Néstor Bayona
Vineri, 24 martie 2023, ora 19
Colegiul Academic

Orchestra Filarmonicii de Stat 'Transilvania'
Néstor Bayona dirijor
Csíky Boldizsár pian

George Gershwin
Uvertura la Girl Crazy
Rhapsody in Blue

Leonard Bernstein
Dansurile simfonice din West Side Story

Aaron Copland
Patru episoade de dans din baletul Rodeo

Spiritul Americii și a expresiei sale va fi surprins vineri seară, pe scena Filarmonicii de Stat "Transilvania", într-un program muzical cu totul special care cuprinde lucrările unora dintre cei mai îndrăgiți compozitori americani, George Gershwin, Leonard Bernstein și Aaron Copland. Vă așteptăm să ne bucurăm împreună la un concert de muzică americană, sub bagheta dirijorului Néstor Bayona. Invitatul serii va fi pianistul Csíky Boldizsár, care va interpreta alături de Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania" lucrarea Rhapsody in Blue de George Gershwin.

Informații despre lucrări:

George Gershwin s-a dovedit a fi un copil inteligent și extrovertit încă de la vârste fragede. Acesta s-a născut în Brooklyn și a început să compună lucrări proprii, dezvăluind un talent muzical înnăscut de la vârsta de 15 ani. Cariera sa artistică a înflorit la începutul anilor 1920, devenind unul dintre cei mai căutați compozitori de musicaluri. Astfel, la numai 25 de ani, compozitorul era deja foarte cunoscut pe Broadway pentru musical-urile sale impresionante și complexe din punct de vedere ritmic, melodic și cu influențe jazz.

Girl Crazy este un musical în două acte, a cărui muzică aparține lui George Gershwin, iar libretul fratelui său, Ira Gershwin. Lucrarea a avut premiera pe Broadway, la Teatrul Alvin, pe 14 octombrie 1930. Uvertura musicalului este alcătuită dintr-o introducere, un final grandios și refrenele faimoaselor cântecelor "I Got Rhythm", "Embraceable you", "Land of the gay Caballero", "But not for me" și "Broncho Busters". Deși musicalul în sine nu se mai joacă la fel de des, uvertura sa efervescentă a rămas o lucrare reper a repertoriului de concert.

Rhapsody in Blue este o colecție îndrăzneață a tuturor influențelor din muzica lui Gershwin, de la genul ragtime, popularizat de Scott Joplin, la improvizațiile de jazz din cluburile din Harlem, muzica tradițională a teatrului evreiesc până la armoniile luxuriante ale unor compozitori ca Liszt, Ceaikovski, Ravel și Stravinsky. Succesul instantaneu al lucrării a eclipsat total restul programului.

Încă din 1949, Bernstein și prietenii săi, coregraful Jerome Robbins și libretistul Arthur Laurents, au discutat ideea de a crea o versiune muzicală a piesei de teatru "Romeo și Julieta" de Shakespeare. Colaborarea dintre cei doi a prins contur rapid, după cum a consemnat Bernstein în jurnalul său: "Dintr-o dată, totul a prins viață. Am auzit ritmuri și pulsații și - mai presus de toate - pot într-un fel să simt forma".

"Ritmurile și pulsațiile" din West Side Story reunește, de la muzica din Tin Pan Alley, la cool jazz și dansuri latino, într-un eclectic peisaj sonor urban postbelic. Profunda empatie a lui Bernstein pentru elementul uman universal din orice stil muzical particular nu a găsit o mai bună materializare. Clișeele muzicale, specifice din punct de vedere istoric, din West Side Story, nu fac decât să pună și mai mult în evidență natura clasică a intrigii și a personajelor sale.

America lui Aaron Copland este una rurală, mai blândă, baletul Rodeo fiind o celebrare a Vestului American. Comanda lucrării a venit, în mod surprinzător, de la compania de balet: "Ballet Russe de Monte Carlo". În 1945, Copland a realizat un aranjament simfonic, pe care îl vom putea asculta în interpretarea Orchestrei Filarmonicii de Stat "Transilvania," "Patru episoade de dans" din baletul Rodeo. Baletul a creat un precedent. Se spune că au fost 22 de apeluri la cortină la premiera sa de la Metropolitan Opera House din 16 octombrie 1942, iar succesul pe care l-a avut reprezentația a asigurat că dansul va prospera ca parte integrantă a teatrului muzical american.


Informații despre artiști:

Néstor Bayona

Néstor Bayona și-a început formarea muzicală ca pianist, la Colegiul Regal de Muzică din Manchester, continuând apoi studiul pianului, dar și al dirijatului la Conservatorul din Geneva. Și-a finalizat pregătirea ca dirijor la Universitatea de Arte din Berlin, cu Steven Sloane și Harry Curtis. Ca solist și muzician de cameră, a cântat în săli ca Palau de la Música Catalana, Filarmonicile din Berlin și Luxemburg, Wigmore și Purcell Room din Londra.

Colaborarea lui Néstor Bayona cu Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania" a început odată cu înregistrarea în studio a operei La fanciulla del West de Puccini, pentru care i-a fost asistent dirijorul Lawrence Foster. A dirijat apoi, la Cluj, Concertul de Anul Nou din 2019. Néstor Bayona dirijează frecvent Orchestra Filarmonicii din Marsilia (în concerte ca cele din Grand Théâtre Aix-en-Provence sau din Festivalul Internațional de Pian La Roque d'Anthéron). A colaborat cu Orchestra Simfonică din Bochum, Opera Comică din Berlin, Opera din Frankfurt, Orchestra Simfonică Germană și Orchestra din Extremadura. A fost asistentul dirijorului Henrik Nánási pentru producția operelor Cavalleria rusticana și Paiațe la Gran Teatre del Liceu din Barcelona, unde a lucrat îndeaproape cu Roberto Alagna și Aleksandra Kurzak. De asemenea, a colaborat cu dirijorii Marin Alsop, Lionel Bringuier, Peter Eötvös, Daniele Gatti, Domingo Hindoyan, Neeme Järvi, Susanna Mälkki, Ingo Metzmacher și Pinchas Steinberg.

În această stagiune, Néstor Bayona a debutat ca dirijor la Palau de la Música Catalana, cu Orquestra de Cambra del Reial Cercle Artistic de Barcelona, într-un program cu muzică de Joan Manén, Lamote de Grignon și Marc Migó. De asemenea, anul trecut, a lucrat cu orchestra noastră, ca pianist și dirijor asistent al lui Lawrence Foster, pentru concertul din cadrul Festivalului "Enescu", cu varianta camerală a operei Lulu de Alban Berg. În perioada care urmează, Néstor va dirija Orchestra Simfonică Radio din Polonia și Orchestra Filarmonicii din Marsilia.

Csíky Boldizsár

Pianistul Csíky Boldizsár jr. a demonstrat surprinzătoare calități muzicale încă din copilărie. A urmat Liceul de Artă din Târgu Mureș, iar apoi și-a continuat studiile la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj. Ca student a câștigat cinci premii naționale de interpretare pianistică, iar în 1994 a primit premiul "Cella Delavrancea" acordat de maestrul Dan Grigore.

Din anul 1991 a urmat cursuri postuniversitare la Academia de Muzică "Franz Liszt" din Budapesta. În 1992 a primit o bursă de studii la cursurile de măiestrie din Lübeck (Germania) cu profesorul Lev Naumov. Între anii 1993 și 1997 a participat la cursurile de măiestrie susținute de profesorul Walter Krafft din München, iar în 1998, la recomandarea lui Dan Grigore, a luat parte la cursul de vară de la Fontainebleau (Franța), unde a frecventat cursurile profesorilor Gaby Cassadesus, Philippe Bianconi și Philippe Entremont. În anul 2000, după numeroase colaborări, directorul muzical Walter Krafft al instituției Münchener Musikseminar îi acordă titlul de solist permanent. directorul muzical al Münchener Musikseminar îi acordă titlul de solist permanent.

Csíky Boldizsár jr. a susținut concerte cu toate orchestrele simfonice din România și a realizat mai multe înregistrări pe compact disc, la radio și TV. A fost invitat în repetate rânduri ca membru în juriile concursurilor internaționale de pian, susținând de asemenea cursuri de măiestrie în țară și în străinătate.

Ca artist interpret, a susținut peste 800 de concerte și recitaluri, atât în țară cât și peste hotare, în diferite formații camerale, alături de artiști consacrați. În prezent este profesor la Academia Națională de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj.

Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756048318 sau 0264 43 00 60) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.