Evenimentele săptămânii
Înapoi
LIVE de la München: Concertul pentru pian, cor de bărbați și orchestră de Ferruccio Busoni, cu Igor Levit - solist

O partitură unicat în repertoriul universal: Concertul pentru pian, cor de bărbați și orchestră de Ferruccio Busoni; o lucrare în 5 secțiuni, cu o durată de peste o oră. Acesta este programul concertului susținut în 19 iunie de Corul de bărbați și Orchestra Radiodifuziunii Bavareze la Isarphilharmonie din Munchen, avându-l solist pe pianistul Igor Levit. La conducere, Sir Antonio Pappano.
Un eveniment ce face parte dintr-o serie de trei concerte, primul din această serie fiind oferit în transmisiune directă membrilor Uniunii Europene de Radio, postul nostru fiind (din nou) unicul care alege să vi-l prezinte.
Compozitor, virtuoz pianist, editor, profesor de succes, Ferruccio Busoni (1866-1924) a derulat o carieră internațională de pianist concertist în paralel cu activitatea componistică. Creațiile sale de început aparțin stilistic romantismului târziu, după 1907 dezvoltând un stil propriu, original, cu elemente atonale. Călătoriile în America i-au deschis noi orizonturi, fiind cucerit (precum alți celebri colegi de breaslă) de sonoritățile muzicii indigene pe care a căutat să le includă în lucrările sale. A compus muzică de cameră, vocală, orchestrală, opere, dar Concertul op. 39 în Do major pentru pian și orchestră a eclipsat întreaga sa creație.
Finalizat în 1904, concertul este monumental din toate punctele de vedere - o durată ce se apropie de 75 de minute, 5 secțiuni ce se cântă fără întrerupere, o orchestrație masivă (numeric, dar și cu o țesătură densă), o partitură solistică deosebit de dificilă (fără să fie cu adevărat atractivă pentru interpret) - ce necesită un adevărat performer și, nu în ultimul rând, prezența unui mare cor de bărbați în partea a V-a (48 de voci, după cum este menționat de Busoni). Textul, versificat, este extras din finalul piesei de teatru Aladin și lampa fermecată scrise de autorul danez Adam Oehlenschläger. Concertul a fost prezentat în primă audiție absolută la Berlin, în 1904, Busoni fiind solist al celebrei orchestrei filermonice. Un an mai târziu, compozitorul își prezenta creația la Amsterdam, de această dată apărând în calitate de dirijor al prestigioasei orchestre Concertgebouw. Impresiile ascultătorilor au fost diferite, unii considerând lucrarea ca fiind mai degrabă un opus simfonic cu pian în prim-plan, alții comentau că partea corală putea fi mult mai amplă (idee respinsă categoric de Busoni care nu dorea să transforme opusul într-un oratoriu). Firește, nu este prima lucrare de acest fel din istoria muzicii (Beethoven a creat binecunoscuta Fantezie pentru pian, cor și orchestră, iar compozitori mai puțin cunoscuți - precum Daniel Steibelt și Henri Herz - au scris concerte pentru pian cu cor), dar prin toate atributele sale, are caracter de unicat. Este frumoasă, captivantă, lirică, tulburătoare, elegiacă, cu o explozie de culori, dar și de o remarcabil profunzime.
Cele 5 secțiuni ale concertului sunt scrise distinct în partitură, indicația autorului fiind de a se interpreta fără întrerupere. Titlurile acestora: I Prologo e introito. Allegro dolce e solenne, II Pezzo giocoso. Vivacamente, ma senza fretta (tip scherzo, cu sonorități populare italienești), III Pezzo serioso, secțiunea centrală a concertului, cu 4 subsecțiuni - Introductio. Andante sostenuto, Prima pars. Andante quasi adagio, Altera pars. Sommessamente, Ultima pars. A tempo, IV All' italiana. Tarantella vivace in un tempo (secțiunea de temut pentru solist, punând la încercare orice virtuoz al pianului), V Cantico. Largamente (readuce toate temele muzicale enunțate anterior).
Așadar, vă invit joi, 19 iunie, de la ora 21.00, în cadrul emisiunii Scena europeană de la Radio România Muzical, pentru a urmări, în direct, acest concert ce are loc la Isarphilharmonie din München. O ocazie rară de a audia live această creație impresionantă semnată de Ferruccio Busoni.