Evenimentele săptămânii Înapoi

György Ligeti și dorințele sale

Publicat: joi, 18 Mai 2023 , ora 12.40

Gânduri despre un geniu original, la aniversarea sa de 100 de ani

"Eu trăiesc aici și acum, ca parte a unei culturi anume și ce produc se va dovedi valoros în timp, sau nu."

"Muzica… este pentru mine ca o preocupare științifică: cercetătorul încearcă să rezolve o problemă fiindcă acel lucru îl interesează și nu își face griji în legătură cu aplicațiile sale practice. Astfel, întrebarea dacă ceea ce fac este necesar, nu-și are rostul. Eu trăiesc azi și acum, ca parte a unei culturi anume și ceea ce eu produc se va dovedi valoros în timp, sau nu. Relevanța unei opere în cadrul unei culturi se judecă post-factum". ("György Ligeti - Documentar"). Această mărturie vine din partea unui creator care a adus în potpuriul de limbaje și curente de toate felurile ale secolului XX o lume sonoră imposibil de catalogat, încadrat și definit. Cu toate acestea, lucrările lui au influențat definitiv și oarecum brutal scena contemporană, fiindcă diversitatea mijloacelor și capacitatea sa de a combina surse de inspirație cu elemente personale a fost dublată de un curaj greu de egalat de exprimare fără compromisuri a subiectelor și preocupărilor fundamentale existente înlăuntrul său. De altfel, curajul, îndrăzneala sunt cuvintele potrivite pentru a defini întregul parcurs al biografiei sale.

György Ligeti s-a născut acum 100 de ani la Diciosânmartin (actualul Târnăveni), în Transilvania, într-o familie de evrei unguri și și-a trăit copilăria într-o perioadă tragică, marcată permanent de persecuția împotriva evreilor (Al Doilea Război Mondial, Holocaustul) și urmată de comunismul sălbatic al anilor '50. Familia s-a mutat la Cluj când el avea șase ani; în ciuda înclinațiilor sale artistice, tatăl său i-a impus o educație îndreptată mai curând spre științe exacte, astfel că abia la vârsta de paisprezece ani a început să frecventeze cursuri de pian. Cu toate acestea, imediat în jurul acelei vârste a început să producă primele compoziții - influențate de achiziționarea unui aparat de radio și, prin urmare, de imensul volum de muzică ascultat în acea perioadă, într-o succesiune rapidă de revelații: Wagner, Richard Strauss, Igor Stravinski, Debussy și Bartók.

În 1941, tânărul a dat admitere pentru a studia matematica și fizica la Universitatea din Cluj; cu toate că a trecut examenele, regulamentele naziste din acel timp în Transilvania ocupată interziceau accesul evreilor în anumite instituții, așa că s-a îndreptat către Conservator, după cum el însuși relatează, cu toate că nu avea la acel timp informații sistematice de teorie muzicală sau compoziție. În ianuarie 1944, studiile sale muzicale au fost întrerupte brutal de deportarea sa și a întregii sale familii în lagărele naziste de muncă forțată; dintre toți, singurii supraviețuitori au fost el și mama sa.

"Am plecat la Budapesta fiindcă am dorit din tot sufletul să studiez cu Bartók. Dar când am ajuns, un drapel negru era în fața conservatorului…"

Un aspect interesant al biografiei sale îl constituie plecarea (sau mai bine zis mutarea) sa la Budapesta - un pas hotărâtor în devenirea sa muzicală: tânărul Gyorgy frecventa în vacanțele de vară cursuri sau diferite conferințe organizate acolo, iar dintre marile sale dorințe cea mai arzătoare a fost să îl întâlnească și să lucreze cu Béla Bartók, unul dintre creatorii care i-au influențat, alături de Stravinski și Debussy, construcția unui prim limbaj compozițional. Dar, într-o nefericită întorsătură a sorții, acesta s-a stins fără să mai revină pe tărâmul Ungariei, în septembrie 1945, chiar când familia lui Ligeti se stabilea în Budapesta pentru următorii câțiva ani. Perioada petrecută la Conservatorul "Franz Liszt", o oază de academism, de cultură și un tărâm al exprimării libere pentru câțiva ani, i-au dat posibilitatea să compună mai ales muzici corale (în care a inclus multe inserții de cântece populare ungurești și transilvane, culese și studiate în tot acest timp), precum și piese instrumentale deosebit de interesante, în care influența bartókiană se simte în mod palpabil - Sonata pentru violoncel solo, Musica Ricercata pentru pian (și apoi aranjată pentru cvintet de suflători) și Cvartetul de coarde "Metamorfoze Nocturne" - prima lucrare în care experimentează și începe să cimenteze ceea ce va deveni mai târziu limbajul său specific.

Cvartetul de coarde nr. 1, "Metamorfoze nocturne", în interpretarea Cvartetului Belcea

"Era o reiterare a terorii naziste dar acum în haină comunistă, un mers al cotidianului în care, în orice clipă, puteai fi omorât (împușcat, spânzurat) sau închis pentru orice."

Acest Cvartet nu a putut vedea lumina zilei, însă până când, fugind din Budapesta, Gyorgy s-a îndreptat și mai spre vest în 1956, în urma unui climat de nerespirat impus de cenzura stalinistă asupra vieții sociale în Ungaria și asupra artelor, în general. Era, după cum el însuși mărturisește în filmul biografic "Ligeti - Documentar", "o reiterare a terorii naziste dar acum în haină comunistă, un mers al cotidianului în care, în orice clipă, puteai fi omorât (împușcat, spânzurat) sau închis pentru orice".

Colindând orașele Europei Occidentale, de la Viena la Köln, Hamburg, Stockholm și înapoi la Viena, a reușit să redefinească, printr-o imensă originalitate, ceea ce în acel timp s-a numit "avangarda muzicii culte"; călătoria sa creativă a început înainte de fuga sa din Ungaria terorizată de comunism și a continuat până la ultima sa compoziție, zugrăvind un viu și vibrant tablou al convingerilor sale despre muzica "neplanificată". Ideea de pre-concepție, de aderare la unul sau mai multe "curente" stilistice îi era tot atât de străină pe cât era asocierea sau afilierea la o școală componistică (de avangardă sau tradițională), cu toate că le-a cercetat și experimentat îndeaproape - fie că a fost vorba de moștenirea lui Bartok, Stravinski și a altora, fie de experimentele acustice și sonore ale contemporanilor săi (Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, John Cage). Această unicitate a gândirii sale a însemnat găsirea permanentă a unor noi mijloace de expresie și - prin extensie - a unor noi surse de inspirație, astfel că fiecare nouă lucrare a venit cu noi provocări și noi rezolvări, realizate măiestrit, colorat, de multe ori înfricoșător de curajoase prin etalarea de soluții inedite.

"Viziunea sfârșitului tuturor lucrurilor - zugrăvită în manieră și la scară cosmică - este transformată într-o baie primordială de o incandescență care pare că trece peste limitele palpabilului."

Toate aceste navigări întortocheate prin oceanul sunetelor ligetiene au, totuși, câteva repere estetice stabile, permanente, ca o hartă menită să ne ajute în descâlcirea labirintului creat de el: în primul rând, viziunea sfârșitului tuturor lucrurilor - zugrăvită în manieră și la scară cosmică, de la Apocalipsa pământească la "moartea incandescentă" a Universului (definită astfel de compozitorul și dirijorul Thomas Ades) - este sonorizată de el la niveluri ce depășesc cuprinderea gândirii social acceptate; "sfârșitul lumii" nu este nicidecum o temă originală, dar Ligeti transformă acest "eveniment" într-o baie primordială de o incandescență care pare că trece peste limitele palpabilului. Dimensiunea Terorii, a Înfricoșătorului, a dat ideea lui Stanley Kubrick de a folosi muzica lui Ligeti în zugrăvirea Extraterestrului, a unei alte Inteligențe în celebrele sale pelicule "2001: A Space Odissey" și în filmul de groază "Shining", făcând aceste sonorități celebre dincolo de lumea destul de strâmtă a adepților și ascultătorilor muzicii culte.

Kubrick - A Space Odissey

O altă dimensiune stabilă a operei sale este legată de afinitatea sa față de "Alice în țara Minunilor" a lui Lewis Caroll, o lectură pe care noi o citim în copilărie ca să îi înțelegem suprafața și o reluăm la maturitate ca să cercetăm Absurdul ca dimensiune poetică, literară, estetică, într-o multitudine de ipostaze. Acesta apare peste tot și la Ligeti, secondând dimensiunea catastrofică a viziunilor sale, în foarte multe dintre lucrări: în Atmosfere (1961), în Requiem (1963-65), în opera sa Le Grand Macabre, în anumite lucrări pentru grupuri instrumentale și vocale.

Atmosphères - Interpretată de Berliner Philharmoniker, Dirijor Simon Rattle

"Le grand Macabre - nu este o muzică pentru toată lumea! (Ligeti)"

Dacă tot vorbim despre Absurd, simțim ipostaza ironică a acestuia în însăși alegerea compozitorului (evreu) de a crea un Recviem (gen muzical religios creștin), într-o formă mai scurtă, mai concentrată, mai neguroasă decât orice altă lucrare de gen scrisă vreodată. În opera Le Grand Macabre (denumită de autor o anti-anti-operă) se exploatează această dimensiune estetică prin synopsis-ul de un umor macabru incredibil, unde Sfârșitul Lumii se anunță la început ca fiind iminent în seara respectivă (produs de o cometă invocată de comicul dar criminalul personaj Nekrotzar), fiind urmat de un potpuriu de gesturi nebunești pe care oamenii le fac în ultimele ore de așteptare a Macabrului, sfârșindu-se în mod lamentabil cu o "eroare la beție", care trimite cometa în altă parte, distrugând Saturn. Nu doar aici, ci și în alte piese Absurdul vine în ipostaze ironice, comice de multe ori, expunând astfel o latură deosebită a firii autorului - un supraviețuitor al atâtor tragedii personale și sociale - și contrabalansând astfel latura terorizantă a Catastroficului.

Despre Anti-Anti-Opera "Le Grand Macabre" - documentar NDR

Formarea sa timpurie în științe exacte i-a întărit înclinația către precizie, către formarea de sonorități cu o anumită structură foarte densă, ca o stofă neregulată, pe alocuri străvezie, în altele groasă ca o plapumă, cu o consistență ba catifelată, ba, dimpotrivă, tăioasă sau rugoasă ca o pantă de grohotiș montan. Experimentele cu muzica electronică i-au hrănit imaginația și, în același timp, i-au oferit o sursă pe baza căreia să își găsească propria lume, prezentă în toate compozițiile sale dintre anii 1958 și 1977 (printre care Apparitions, Atmosphères și Requiem). În mod ironic, a renunțat la unda electronică în favoarea instrumentelor acustice, influențat fiind de compozitorul flamand Johannes Ockeghem (un precursor al muzicii renascentiste), numind această tehnică de creație "micropolifonie" sau - așa cum el scrie în articolul său "Gânduri rapsodice, neponderate despre muzică, în special despre propriile mele compoziții" - "polifonie suprasaturată".

Textura muzicală creată de el s-a diversificat ulterior în modele de rețele melodice și ritmice în interferență, cu formule suprapuse eterofonic în spații irizate. Dacă în zona melodică, Ligeti a redus amploarea "texturii" în favoarea armoniilor bazate pe armonicele naturale ale sunetelor, drumurile ritmice devin extrem de complicate. De aceea, un cunoscător și consumator fervent al muzicii de jazz sau al diferitelor muzici africane nu trebuie să rateze ciclul Studiilor pentru pian, Concertul pentru pian și orchestră sau Nosense Madrigals, cu ale lor suprapuneri de pulsații diverse. Aceste noi dimensiuni estetice ale muzicii sale îl vor consacra până la sfârșitul vieții, în iunie 2006.

Concertul pentru pian - UMZE Ensemble, solist Zoltan Fejervari

"Pe Ligeti…îl găsim azi aproape peste tot în viața și urechile noastre, fie că vrem sau nu, fie că ne place sau nu."

Unde îl regăsim în zilele noastre pe Ligeti, creatorul? Aproape peste tot în viața și urechile noastre, fie că vrem sau nu, fie că ne place sau nu. Mișcarea avangardistă a compozitorilor secolului XX l-a "adoptat" fără ca el să fi dorit neapărat; a deschis porțile spre un mod de a scrie muzică complet original, dar nu fiindcă ceea ce compunea venea din altă lume, ci fiindcă resursele sale creative, inteligența sclipitoare și curajul incredibil l-au determinat să combine surse de inspirație sonoră ce păreau de neimaginat puse laolaltă. Nu a creat în lumea largă a tonalității, un sistem atât de odihnitor pentru urechile noastre, o grădină îngrijită atent, unde tensiunea este întotdeauna rezolvată (oricât de întortocheat ar fi drumul către soluție) și este dominată de sentimentul de happy end (sau măcar de finally end, în cazuri tragice sau dramatice). Acest domeniu a fost vizitat, cercetat, descompus și recompus de Ligeti, împreună cu alte limbaje muzicale paralele și/sau negaționiste - de care secolul trecut abundă - și considerat epuizat din punct de vedere estetic. Practic, el, compozitorul, a imaginat un context care s-a întâmplat în tinerețea sa și care, într-o formă mai blândă sau puțin diferită, se întâmplă și acum, la ceva ani după moartea sa.

Marii artiști celebri de la festivalurile la fel de celebre de muzică electronică ar fi fericiți dacă l-ar studia puțin pe Ligeti, în cazul în care cineva i-ar informa puțin.

În primul rând, la nivel sonor, suntem înconjurați de texturi sonore social acceptate și savurate, din ce în ce mai "artificiale", pe lângă zgomote citadine pe care le numim obosiți "foarte poluante". În vremea lui Brahms rumoarea orașului sau chiar a peisajului nu ajungea nici pe departe la stadiul de diversitate și imprevizibilitate de acum; suntem o rasă zgomotoasă și populația continuă să crească la nivel planetar.

În altă ordine de idei, marii artiști celebri de la festivalurile la fel de celebre de muzică electronică ar fi fericiți dacă l-ar studia puțin pe Ligeti, în cazul în care cineva i-ar informa puțin, fiindcă ei se chinuie să compună electronic ceea ce Ligeti a reușit folosind instrumente tradiționale - iar aceasta este una dintre cele mai grele tehnici de compoziție. Textura sonoră există peste tot în mod natural sau incidental dar e greu de reprodus sau recreat.

Continuând apoi, de la strâmta lume a sonorităților la cea globală în care trăim, termenul de "rutină cotidiană" cu greu se mai poate respecta - și atunci adaptarea, imponderabilitatea, situațiile fără rezolvări în care ne aflăm sau pe care le producem și tensiunea (unii o numesc în mod curajos "frică", altii mai diplomați spun "stres") permanentă în desfășurarea vieții noastre ne marchează fără precedent, tot așa cum l-au marcat pe Ligeti. Moștenirea sa neprețuită este exact tabloul viu, filtrat în mod creativ, al lumii în care trăim, o lume a informației globale, a paradoxului, a suprapunerii permanente de dorințe, acțiuni, activități, emoții, a mișcării (câteodată browniene), o lume a absurdului dar și o lume în care umorul, ironia, curajul, toleranța și blândețea au locul lor special și, sperăm, prevalează.

Ascultându-l pe acest mare compozitor, ne înfricoșăm, ne înnegurăm, ne scandalizăm, ne uimim sau devenim fascinați. Fiecare lucrare de-a sa ne poate trimite afară din sala de concert sau ne poate țintui pe scaun; oricare dintre aceste reacții îl bucură, de acolo de sus unde este el acum, fiindcă asta înseamnă că muzica sa ne-a atins, ne-a marcat, a schimbat ceva în noi. Și asta este ceea ce el și-a dorit.

Studii pentru pian "Toamna la Varsovia" și "Scara Diavolului", Yuja Wang - pian

Andreea Butnaru, lector universitar dr. Universitatea Națională de Muzică din București, director artistic al Ansamblului Musica viva