Agenda de concert Înapoi

"Castelul Prințului Barbă-Albastră", "Mandarinul miraculos", "Pelléas și Mélisande"- rarități repertoriale la Bucharest Opera Festival 2023

Publicat: marți, 30 Mai 2023 , ora 14.23

Bucharest Opera Festival revine cu o a doua ediție în perioada 16 iunie - 24 iunie 2023 pe scena Operei Naționale București și aduce în fața publicului un repertoriu extrem de divers, cu titluri ce nu se află în mod obișnuit pe afișele bucureștene, mergând de la operetă și musical, până la opera clasică, dar și montări spectaculoase ale unor titluri foarte rar sau niciodată prezentate până acum publicului din București.

Opera Maghiară din Cluj-Napoca vine cu spectacolele "Castelul Prințului Barbă-Albastră" și "Mandarinul miraculos" de Béla Bartók (18 iunie), iarOpera de Stat din Budapesta va participa la festival cu spectacolul de operă "Pelléas și Mélisande" de Debussy (23 iunie), prezentate pe scena Operei Naționale București.

Lucrările sunt cântate în limba originară, cu titraj în limba română.

Jucată pentru prima dată în România în 1964, producție a ONB, "Pelléas și Mélisande" de Debussy nu a mai avut altă montare la București. "Mandarinul miraculous" a avut premiera la București în 1969, rămânând singura producție cu acest titlu în capitală, iar "Castelul Prințului Barbă-Albastră" nu a fost niciodată prezentat scenic la București până acum, putând fi ascultat doar în formulă de concert.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

https://youtu.be/qiWHOIHrIJo

(Spot BOF, Opera Națională București)

Bucharest Opera Festival se va desfășura în perioada 16 iunie - 24 iunie pe scena Operei Naționale București. Festivalul a devenit un eveniment anual și propune publicului bucureștean 9 spectacole diferite în 9 seri consecutive, oferindu-i ocazia de a cunoaște performanțele în domeniu ale instituțiilor naționale de profil din țară patronate de Ministerul Culturii, cărora li se alătură ca invitați, de această dată, Opera Brașov, Opera Maghiară de Stat din Budapesta și Teatrul Național din Belgrad.

Opera Maghiară din Cluj-Napoca, 18 iunie 2023, ora 19

"Castelul Prințului Barbă-Albastră" și "Mandarinul miraculos" de Béla Bartók

,,Castelul Prințului Barbă-Albastră" este singura operă compusă de Béla Bartók, pe un libret de Béla Balázs, fiind prezentată în premieră pe 24 mai 1918, la Opera Regală din Budapesta, la insistența grofului clujean Bánffy Miklós, care a proiectat și decorurile și costumele, aflat pe atunci în poziția de director al Operei din Budapesta, premieră pe care a girat-o în pofida multor voci care considerau partitura prea îndrăzneață.

Spectacolul Operei Maghiare din Cluj este realizat în scenografia lui Lőrincz Gyula, costumele semnate de Szakács Ágnes și regia lui György Selmeczi, conducerea muzicală Jankó Zsolt, în rolurile principale putând fi ascultați Veress Orsolya - Judit și Szilágyi János - Barbă Albastră.

"Libretul, scris de Béla Balázs, cunoscut poet simbolist maghiar de la începutul secolului XX, se va îndepărta de intriga poveștii cu același titlu a lui Charles Perrault, renunțând la deznodământul fericit propus de scriitorul francez, oferindu-ne o desfășurare și un final în care misterul, caracterul vag și înspăimântător explorează viața greu de pătruns a sufletului. Subiectul devine o poveste apăsătoare, de înfruntare între prințul Barbă Albastră și Iudita, a patra sa soție, ce se confundă cu cele șapte momente ale deschiderii celor șapte uși ale sălii celei mari a castelului, care ascund în spatele lor secrete tulburătoare. Suportul literar asigură în felul acesta un cadru psihologic ce depășește fără îndoială povestirile chiar sângeroase evocate până la urmă de Perrault, cu trimiteri la un episod nu tocmai agreabil din istoria nobilimii franceze avându-l ca erou pe Gilles de Laval, sire de Rays, mareșal de Franța, poreclit Barbă Albastră, spânzurat și apoi ars la Nantes, în 1440, pentru nebuniile sale criminale; fără a mai vorbi că nu ne îndoim de faptul că el cunoștea și povestea nevestelor lui Henric al VIII-lea al Angliei." (Vladimir Deveselu)

Despre baletul "Mandarinul miraculos", prezentat în regia și coregrafia semnată de Jakab Melinda, scenografia lui Szántó Szilárd și costumele Biancăi Imelda Jeremias, dirijorul spectacolului Zsolt Jankó spunea: ,,Bartók compune această piesă cu un simț muzical dramatic inegalabil. Fiecare moment se bazează pe imagini muzicale sugestive și clare. Figura fetei seducătoare și dansurile sale erotice sunt de fiecare dată acompaniate de solouri ale clarinetului. Primul client este un curtezan ofilit, imaginea sa comică reiese din muzica grotescă. Al doilea client este un student sfios, însuflețit de un solo simplu și duios de oboi. Sosirea mandarinului este acompaniată de o temă muzicală întunecată, exotică, cu trimiteri la personalitatea aparte, mistică a vizitatorului."

Opera de Stat din Budapesta, 23 iunie 2023, ora 19

"Pelléas și Mélisande" de Claude Debussy

Actuala montare "Pelléas și Mélisande" a avut premiera în 2022, singura operă a lui Claude Debussy revenind în repertoriul Operei din Budapesta după jumătate de secol. Intriga lucrării, după Maurice Maeterlinck, poate de povestea din Tristan și Isolda. Acest titlu, aproape lipsit de acțiune scenică propriu-zisă, se desfășoară în zona de graniță dintre vis și realitate, ceea ce a stârnit interesul lui Debussy, care a văzut în Pelléas posibilitatea de a concilia atracția lui față de "fantasticul social" și disprețul față de orie fel de acțiune prea exact situată în istorie. Din acest constant joc între onirismul cel mai impalpabil și realismul cel mai violent, nu a fost reținută mult timp decât o naivitate oarecum prețioasă. Debussy a făcut din Pelléas este o lucrare extrem de ambiguă, extrăgându-și misterul din neterminarea constantă a situațiilor muzicale și teatrale. Construcția dramatică nu se supune ciclotimiei wagneriene, care făcea apel la vaste plaje de tensiune și destindere. Din contră, economia mijloacelor, pusă în slujba transparenței atmosferelor, îi permite compozitorului să creeze o stare de frustrare și de neliniște. Refuzând să ofere muzicii orice structură teatrală, Debussy propune 13 tablouri care se succed legate de interludii orchestrale, căutând o alchimie între sunet și cuvânt specifică limbii franceze și sensibilității particulare a eroilor.

"Pelléas și Mélisande" este prezentată într-o versiune reorchestrată lui Frédéric Chaslin, regia Kirsten Dehlholm, în distribuție aflându-se Pelléas - Zsolt Haja, Mélisande - Renata Gebe-Fugi, Golaud - Istvan Kovacs, conducerea muzicală Kalman Szennai.

https://www.youtube.com/watch?v=tAboKPZAju4

(Trailer: "Pelléas și Mélisande" C. Debussy (Opera Maghiară de Stat din Budapesta)

Opera din Budapesta a fost înființată în 1884, având în acest moment trei sedii. Clădirea în stil neorenascentist din Budapesta a sediului principal, o capodoperă construită de Miklós Ybl, a fost redeschisă după aproape cinci ani de restaurare și modernizare în martie 2022. Clădirea istorică găzduiește un repertoriu clasic în continuă actualizare, în timp ce noua locație recent inaugurată, Eiffel Art Studios, oferă o selecție de producții contemporane și dans modern, al treilea sediu fiind Teatrul Erkel unde se joacă cu precădere operetă și musical. Pe lângă cântăreții maghiari, în ultimii ani pe scena Hungarian State Opera au urcat soliști de renume internațional, printre care Erwin Schrott, Jonas Kaufmann, Plácido Domingo, Bryn Terfel etc. Baletul Național Maghiar are în repertoriu atât dans clasic cât și dans contemporan. Orchestra Operei de Stat din Ungaria, cea mai veche orchestră din Ungaria, este condusă de directorul muzical principal Balázs Kocsár. De-a lungul istoriei sale îndelungate, mari dirijori precum Gustav Mahler, Otto Klemperer, sau, mai recent, Michel Plasson, Michael Schønwandt, Péter Eötvös, Frédéric Chaslin etc și-au pus amprenta asupra acesteia.

Bucharest Opera Festival își dorește să contribuie în mod decisiv la includerea Bucureștiului în circuitul marilor orașe organizatoare de festivaluri internaționale, devenind un excelent promotor al turismului cultural.

Bucharest Opera Festivalurmărește consolidarea unei platforme de prezentare a celor mai valoroase companii de operă și balet din țară și nu numai în context internațional, care să încurajeze schimburile culturale și să promoveze proiectele muzicale și culturale ale acestora.

Programul festivalului:

· Vineri, 16 iunie, ora 19:00 - "Nunta lui Figaro" de W.A. Mozart, dirijor Ethan Schmeisser (Opera Națională București)

· Sâmbătă, 17 iunie, ora 19:00 - "Manon Lescaut" de G. Puccini (Teatrul Național din Belgrad - Opera Madlenianum)

· Duminică, 18 iunie, ora 19:00 - "Castelul lui Barbă Albastră" și "Mandarinul miraculos" de B. Bartók (Opera Maghiară din Cluj Napoca)

· Luni, 19 iunie, ora 19:00 - "Pescuitorii de perle" de G. Bizet (Teatrul Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" Constanța)

· Marți, 20 iunie, ora 19:00 - "Bal la Savoy" de P. Abraham (Opera Națională Română Timișoara)

· Miercuri, 21 iunie, ora 19:00 - "Cosi fan tutte" de W.A. Mozart (Opera Brașov)

· Joi, 22 iunie, ora 19:00 - "Văduva veselă 2.0" de F. Lehár ( Opera Națională Română din Iași )

· Vineri, 23 iunie, ora 19:00 - "Pelléas și Mélisande" C. Debussy (Opera Maghiară de Stat din Budapesta)

 

· Sâmbătă, 24 iunie, ora 19:00 - "Kiss me Kate" de C. Porter ( Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian București)