Cronici Înapoi

AUDIO. Wynton Marsalis și Orchestra Națională Simfonică a României în concert la Sala Radio

Publicat: luni, 5 Iulie 2021 , ora 9.49

Cea de-a XXI-a ediție a Întâlnirilor JTI a marcat o nouă premieră în România - celebrul trompetist Wynton Marsalis și "Jazz at Lincoln Center Orchestra" au susținut o serie de concerte în perioada 1 - 4 iulie 2021. Vineri, 2 iulie, muzicienii americani au evoluat la Sala Radio, împreună cu Orchestra Națională Simfonică a României. La pupitrul dirijoral s-a aflat Cristian Măcelaru.

O seară electrizantă a fost vineri, 2 iulie, prilejuită de concertul susținut la Sala Radio de celebrul trompetist Wynton Marsalis, big-band-ul său - "Jazz at Lincoln Center Orchestra" și Orchestra Națională Simfonică a României, sub bagheta lui Cristian Măcelaru, între cei mai bine cotați dirijori români. În program - cea de-a patra simfonie compusă de Wynton Marsalis, în stil de jazz-simfonic, intitulată "Jungla".

Pentru prima dată de la debutul pandemiei, muzicienii americani au evoluat în formație completă, iar bucuria lor de a fi din nou pe scenă am remarcat-o încă de la primul moment. În prezența unui public numeros, a orchestrei și a dirijorului, Wynton Marsalis și "Jazz at Lincoln Center Orchestra" au deschis concertul cu o surpriză - un micro-recital de piese swing și blues, transpunându-ne pe toți cei prezenți în atmosfera specifică muzicii originare din New Orleans.

A venit rândul Orchestrei Naționale Simfonice a României să ofere publicului o probă de virtuozitate, interpretând uvertura "Carnavalul" de Antonin Dvorak. Dirijorul Cristian Măcelaru a condus muzicienii într-un tempo frenetic, exploatând la maximum potențialul acestora. O explozie de energie degajată de orchestra care, precum formația americană, s-a aflat pe scenă pentru prima dată după lunga pauză impusă de pandemie, într-o formulă extinsă. Uvertura "Carnavalul" s-a dovedit alegerea ideală pentru a pregăti atât publicul, cât și muzicienii pentru Simfonia "Jungla" - lucrare ce se constituie într-un tur de forță, extrem de solicitantă atât fizic, cât și emoțional. Wynton Marsalis a creat simfonia luând ca reper jungla urbană a zilelor noastre, o paralelă la viața alertă, presantă, de multe ori coruptă, inechitabilă social și rasial din New York.

Simfonia "Jungla" a fost interpretată în premieră la Sala Radio, dar lucrarea era deja cunoscută de muzicieni; în 2019, în aceeași formulă, aceasta a fost prezentată pentru prima dată, integral, chiar la Lincoln Center din New York, în cadrul turneului american al Orchestrei Naționale Simfonice a României.

Cu "Jazz at Lincoln Center Orchestra" amplasată în mijlocul ansamblului românesc, Simfonia a debutat cu "Big scream", prima dintre cele șase părți ale lucrării. O secțiune a ritmurilor puternice, în special de inspirație afro, dar și latino, cu diverse planuri sonore și ritmice suprapuse. Percuția se impune în această parte nu doar prin secția ritmică a orchestrei, dar și prin cea corporală a altor instrumentiști din orchestră sau prin modul de atac al violoncelelor. Scriitura obligă la o precizie ritmică de excepție, atât din partea instrumentiștilor, cât și a dirijorului, captând total atenția spectatorilor. Partea a doua, "Big show", într-o notă similară cu precedenta, este urmată de "Lost in Sight"; aici, registrul sonor se schimbă total și oferă un moment de respiro pentru interpreți, fiind partea cea mai lentă și o ocazie pentru public de a aprecia diversitatea talentului creator al lui Wynton Marsalis. Un lamento dedicat new-yorkezilor sărăciți, deposedați de tot ceea ce au. Sonorități diferite impresionează auditorul - un solo de oboi atipic pentru acest instrument, tratat în stil de jazz, scris și redat impresionant de Felicia Greciuc; un solo de violoncel interpretat de Ștefan Cazacu, în care Marsalis a transpus incredibil durerea celor care au pierdut totul, fiind acompaniat de sumbre lovituri ale instrumentelor de percuție din lemn și metal; clopote mortuare se evidențiază la un moment dat. Și tuturor acestora li se adaugă pasaje în stilul unei simfonii clasice. Partea a patra, "La Esquina", readuce, treptat, vivacitatea, păstrând cantabilitatea. Aici, sonoritățile latino-americane domină, Marsalis utilizând scriituri din diferite genuri, precum tango și samba. Cea mai luminoasă secțiune, a cincea, intitulată "Us", este o agreabilă porție de blues, jazz și musical, cu un remarcabil moment solistic susținut de Jazz at Lincoln Center Orchestra. Secțiunea finală, "Struggle in the Digital Market", închide cercul și readuce ritmica intensă, creând vii imagini ale junglei urbane new-yorkeze. O secțiune în care Orchestra Națională Simfonică a României condusă de Cristian Măcelaru a atins atât apogeul sonor, cât și pe cel al unei interpretări electrizante, redând remarcabil dificila partitură. Partidei de violoncel i-a fost încredințat un final care obligă interpreții, după o oră de muzică intensă, la un alt extraordinar tur de forță. Simfonia "Jungla" se încheie cu un sfășietor solo de trompetă; un adevărat țipăt al omului care se luptă să supraviețuiască într-o lume dură. Pe un acompaniament discret al corzilor, strigătul său se stinge într-o răsuflare grea, sacadată, care nu aș fi crezut că poate fi redată prin intermediul unui instrument. Dacă la finalul părților anterioare publicul a izbucnit în aplauze, specifice finalurilor de lucrări, la încheierea ultimei secțiuni s-a așternut o liniște totală; Wynton Marsalis și a sa trompetă ne-au copleșit cu incredibila capacitate de a reda gândurile și emoțiile transpuse în partitură.

Un tur de forță condus magistral de Cristian Măcelaru a fost răsplătit cu ovații și aplauze furtunoase din partea publicului numeros.

Seara s-a încheiat fulminant, cu un bis al formației lui Wynton Marsalis - solo-uri improvizatorice oferite, pe rând, de fiecare membru din Jazz at Lincoln Center Orchestra.

La final, am apreciat entuziasmul muzicienilor - instrumentiști și dirijor care si-au manifestat bucuria performanței prin îmbrațișări și calde felicitări.

photo by: Luigi Beverelli

Cronică realizată de Florica Jalbă