Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Valentina Naforniță

Publicat: joi, 26 Ianuarie 2023 , ora 10.01
Soprana Valentina Naforniță va fi solista concertului ce va avea loc vineri, 26 ianuarie 2023, pe scena Sălii Radio. Artista va evolua în compania Orchestrei Naționale Radio, la pupitrul dirijorul aflându-se dirijorul francez Laurent Wagner.

Mai multe detalii aflăm de la soprana Valentina Naforniță:

În cadrul concertului de vineri seară veți interpreta arii din opere de Dvorak, Mascagni și Catalani, precum și arii din operete de Lehar și Strauss-fiul. Cum ați gândit această selecție pentru reîntâlnirea cu publicul bucureștean?

A fost o simbioză dintre trecut și prezent cumva, acest program, pentru că în momentul în care am primit invitația pentru acest minunat concert eram în pregătiri pentru o nouă producție de Liliacul, la Teatrul Carlo Felice din Genova și desigur, în momentul acela m-am gândit că trebuie neapărat să includ minunatul Csardas din acea operetă de Strauss. Iar celelalte lucrări, una câte una sunt legate de anii mei de studenție - spre exemplu, aria "Song to the Moon" a fost prima lucrare cu care am debutat pe o scenă, pentru prima oară, și anume scena Ateneului Român și mi-aduce amintiri foarte frumoase. Mă gândeam că este foarte important să revin în București într-un concert atât de important pentru mine și să readuc ceva pentru publicul de aici. Cam așa au fost gândite toate celelalte lucrări. Ceva ce poate nu am cântat niciodată aici în București și am vrut să fie un repertoriu foarte romantic și un repertoriu care să placă publicului și sperăm că vom reuși.


Recent ați debutat în rolul Rosalindei. Dacă nu mă înșel este al doilea titlu de operetă din repertoriul dumneavoastră după "Văduva veselă" de Lehar. Cum a fost această experiență, ținând cont nu doar de tipologia vocală, ci și de specificul unui rol de operetă care include texte vorbite și dans?

Acesta este al doilea rol de operetă, însă nici nu se compară cu primul cu Valencienne din "Văduva veselă", pentru că acesta este mult mai complex și mult mai dificil. La început era cumva destul de dificil să pot să abordez acest rol mult, mult mai dramatic decât pare. Este scris în așa fel, mai mult instrumental este scris acest rol, mai ales că include foarte mult text și cumva trebuie să găsești acel echilibru de energie și dozaj de energie pe care trebuie să-l menții tot timpul fresh și vocea să fie foarte proaspătă pe întreg parcursul operetei, ca să cânți tocmai Csardas-ul, undeva la sfârșit, după atâta dialog și după primul act destul de complicat. Dar, mă bucur foarte mult că am acceptat această provocare de a cânta acest rol. De fapt, eu avusesem cam cu doi ani în urmă o invitație de a debuta cu acest rol în Florența și am zis că îmi ia un pic mai mult timp să-l abordez, să-l lucrez și să vin cu el pe scenă. Așa că, cred că acum a fost un moment potrivit, pentru că într-adevăr a trebuit să lucrez destul de mult. După cum v-am mai spus, nu este un rol ușor sau un rol cu care sunt obișnuită să cânt pe scenă sau belcanto sau un rol dintr-o operă de Mozart și da, este ceva mult mai interesant și mi-a făcut într-adevăr o deosebită plăcere să-l interpretez și mă bucur că am acceptat provocarea și anume în această perioadă.


Cum arată agenda dumneavoastră pentru următoarea perioadă și ce roluri aveți în vedere pentru noi debuturi?

Agenda mea încerc să o fac în așa fel încât să pot să am niște momente de respiro între contracte, între roluri, între debuturi, pentru că este foarte important pentru mine, atunci când merg undeva să mă concentrez doar pentru rolul respectiv sau pentru concertul respectiv și să nu vin cu un bagaj întreg de alte partituri pe care să le studiez acolo. Sunt, poate, un pic diferită de alți muzicieni, deși da, desigur, pot să studiez, dar nu foarte mult, nu îmi doresc să mă implic foarte mult în alte proiecte, decât în acela pe care trebuie să-l fac în momentul respectiv. Să fiu, cumva, total abandonată în muzica lui Strauss, dacă asta lucrez pentru o lună și jumătate sau în muzica lui Donizetti și așa mai departe. De aceea, anul acesta urmează un alt debut foarte important pentru mine și anume într-un concert în care voi interpreta Vier letzte Lieder de Strauss, deci iarăși, ceva foarte diferit și complicat. Mă reîntorc în Florența unde voi debuta în rolul Micaelei din opera "Carmen", la pupitrul căreia va fi maestrul Zubin Mehta și abia aștept această producție. După care, pentru sezonul următor, desigur am alte roluri noi, alte scene pe care am mai cântat. Scene noi, în care voi debuta cu rolul Mimi - spre exemplu, la Staatsoper Berlin; am mai cântat în Berlin, dar nu am mai cântat în această sală nouă, care a fost redeschisă în urmă cu câțiva ani și merg acolo să interpretez rolul lui Mimi, sezonul următor. Mai multe detalii se vor afla mai târziu.


Interviu realizat de Florica Jalbă