Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Dragoș Cantea, despre Festivalul Internațional "Erich Bergel & Dorothy Kitchen"

Publicat: luni, 6 Octombrie 2025 , ora 9.44

În perioada 7 - 10 octombrie 2025, orașul Sibiu găzduiește cea de-a IV-a ediție a Festivalului Internațional "Erich Bergel & Dorothy Kitchen", manifestare ce onorează moștenirea artistică a două personalități emblematice: dirijorul și muzicologul român Erich Bergel, apreciat pe marile scene europene și americane, și profesoara americană de vioară Dorothy Kitchen, fondatoarea Duke University String School (SUA), recunoscută pentru impactul său pedagogic de anvergură internațională. Cu mai multe detalii despre suita de evenimente - pianistul Dragoș Cantea, directorul artistic al festivalului:

Domnule Dragoș Cantea, tema din acest an a Festivalului Internațional "Erich Bergel & Dorothy Kitchen" este Heritage Reimagined. Care credeți că este cea mai importantă moștenire pe care au lăsat-o cei doi muzicieni?

A, o întrebare grea! Cred că asta o să descoperim împreună, de fapt, pentru că avem și un concurs dedicat tinerilor interpreți și, mai mult decât atât, avem un masterclass de vioară pe care-l va susține Irina Mureșanu, profesora de vioară la Maryland, la universitate. Ea a intrat în direct contact cu școala pedagogică a lui Dorothy Kitchen.

Pe de altă parte, fondatorul întregii inițiative, Mircea Scurtu, a luat contact cu moștenirea lui Erich Bergel după ce a emigrat în Statele Unite, în anii '80, în cadrul copilăriei sale din zona Cisnădie. Astfel încât avem o paralelă care e fondată și prin înfrățirea celor două orașe, Durham, din Carolina de Nord și Sibiu, pe care o vom descoperi împreună în aceste zile de festival, 7-10 octombrie.


Cum ați gândit suita de evenimente din acest an și ce le pregătiți melomanilor sibieni în cele patru zile de festival?

E destul de importantă această înfrățire a orașelor de Durham cu Sibiul, de aceea avem o axă româno-americană destul de amplă. Începem cu un recital pe care-l o să țin eu, un recital cameral cu mine la pian, Octavian Lup la violoncel și Radu Dunca la vioară, pe 7 octombrie, în Sala Oglinzilor de la Forumul Democratic al Germanilor din România. Și acest recital are un program care se cheamă "Encores", bisuri. Nu sunt atât de multe bisuri, dar sunt lucrări foarte itinerante, care ne poartă din Norvegia, în Cehia, în România și un pic în America și mai ales în Franța cu trio-ul de Ravel în final, care e o lucrare absolut spectaculoasă.

Apoi, a doua zi, avem concertul MoldoDuo cu Ștefan Diaconu la flaut și Radu Rățoi la acordeon din Republica Moldova, un concert care are ca focus muzica românească și cea de peste Prut, muzica moldovenească. Acest concert va avea loc la Catedrala Evanghelică din Sibiu.

Apoi, pe 9 octombrie, este practic ultimul concert din cadrul festivalului, unde avem pe Irina Mureșanu - violonistă, și Grace Jee Eun Oh, pianistă sud-coreeană, care vor interpreta un concert intitulat Americana. Spuneam de acest pateneriat american, iată că avem și muzică complet americană în această seară de 9 octombrie, la Sala Oglinzilor, înapoi la Forumul German.

Iar în ultima seară avem gala, de fapt, a laureaților concursului de interpretare, care are loc pe 9 și 10, unde artiștii invitați, printre care eu, Ștefan Diaconu și Grace Jee Eun Oh vom cânta alături de laureații concursului, pe această scenă.

Apropo de Heritage Reimagined, de moștenirea dată mai departe, e un lucru de care eu, când eram student, nu mă puteam bucura atât de tare să cânt pe aceeași scenă cu profesorii mei sau cu membrii jurului, care tocmai m-au evaluat. Așa că e un lucru pe care sperăm să-l inovăm cât mai fructuos.


Ați menționat despre concursul național de interpretare. Povestiți-ne, vă rog, atât despre secțiunile competiției, cât și despre premiile oferite.

Concursul se desfășoară pentru liceenii, studenții și absolvenții instituțiilor private și de stat din România, vocaționale. Este împărțit pe două secțiuni. Mai întâi, vioară, la două categorii; asta însemnând vioară liceu și vioară studii superioare. Și aceleași categorii le întâlnim și la corzi grave și muzică de cameră. Împărțit pe aceleași două categorii de liceu și studii universitare.

Astfel, vom avea patru mari premii, câte unul pentru fiecare categorie, de 2000 de lei, la care se adăugă și alte premii speciale, inclusiv unul din partea Classix Festival de la Iași.


Ce vă doriți pentru viitoarele ediții ale festivalului? Există direcții noi sau proiecte speciale pe care le veți avea în vedere?

Există deja, mizăm pe acest parteneriat strategic între Sibiu și Durham. Trebuie să recunosc că țintim reeditarea concursului și în Durham, în Carolina de Nord, pentru a putea portretiza mai mult și pe Eric Bergel acolo, acasă la Dorothy Kitchen. Astfel încât vedem cum o să iasă planurile, dar această înfrățire între Sibiu și Durham este un factor determinant pentru acest proiect.


De-a lungul timpului, ați construit prin proiecte precum Festivalul Classix legături între scena muzicală românească și cea nordică. Ce modele culturale considerați că ar putea sprijini dezvoltarea muzicii clasice în România?

Ooo, din nou, întrebare foarte bună! Cred că dezvoltarea muzicii clasice în România e destul de bună, mai ales în ce înseamnă consumul astăzi, pentru că, în pofida tuturor așteptărilor, cred că tinerii consumă din ce în ce mai multă muzică clasică și participă la concerte din ce în ce mai mult. Asta o spun din calitatea de director artistic al Classix Festival și asta ne bucură foarte tare.

În același timp, cred că această ieșire din zona de nișă a muzicii clasice înseamnă foarte mult și mă bucur că multe instituții din România - filarmonici și opere - încep să părăsească această zonă tradițională și conservatoare pentru a face muzica clasică cool din nou.

Interviu realizat de Ioana Țintea