Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Marin Cazacu, managerul Filarmonicii "George Enescu"

Publicat: luni, 23 Ianuarie 2023 , ora 13.00

Sâmbătă, 14 ianuarie, a avut loc prima ediție a Galei Premiilor Musicrit, organizată de Uniunea Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali din România. Premiul pentru cea mai bună stagiune simfonică din țară i-a revenit Filarmonicii George Enescu din București iar Trofeul Musicrit a fost acordat ansamblului Violoncelissimo. Despre însemnătatea acestor distincții aflăm de la violoncelistul Marin Cazacu, manager al Filarmonicii bucureștene și fondatorul ansamblului "Violoncelissimo", într-un interviu acordat Ioanei Țintea

Domnule Marin Cazacu, sâmbătă, 14 ianuarie, în cadrul primei ediții a Galei Premiilor Musicrit ați primit două premii, premiul pentru cea mai bună stagiune simfonică din țară, cea a Filarmonicii George Enescu și trofeul Musicrit acordat ansamblului Violoncellissimo al cărui fondator sunteți. Cu ce gânduri ați primit aceste distincții?

Cred că orice artist ar fi încântat să știe că munca pe care o depune în cadrul instituției în cazul meu cea de director general al Filarmonicii George Enescu este apreciată de cei care, efectiv ascultă muzică clasică și care apreciază și nivelul performanței, atât al orchestrei, cât și al programărilor pe care noi le propunem publicului meloman. Pe de altă parte, ansamblul "Violoncellissimo" vine ca o continuare să spunem, a ceea ce facem noi la Filarmonica "George Enescu", pentru că promovăm muzica în general, artiștii români, străini, muzica românească și universală, promovăm idei noi, promovăm, să spunem, legătura dintre ascultători și muzică, pentru că este cea mai frumoasă formă de promovare a sentimentelor umane, iar ansamblul Violoncellissimo o completează într-un fel, pentru că, în afară de muzică clasică noi ne-am propus să abordăm și alte genuri muzicale și de aceea pornim de la muzica barocă de exemplu, clasică, romantică ajungem la muzica modernă contemporană, inclusiv sub formele ei de jazz, rock sau muzică de divertisment sau muzică de film. Sigur este o muncă pe care o facem cu mare plăcere alături de colegii mei și cei din filarmonică și cei din ansamblul Violoncellissimo și iată aceste două premii vin să ne ofere acel cadru de bucurie că munca noastră este apreciată și vizibilă și putem să continuăm pe aceeași direcție chiar și cu mai mult drag și cu mai mult entuziasm.


În opinia dumneavoastră, cum se poate reduce, și vă citez "decalajul creat dintre nivelul Festivalului "George Enescu" și stagiunile de concerte ale orchestrelor simfonice din România"?

Am și început acest lucru, să reducem din acest decalaj, în sensul că artiști foarte importanți la nivel universal sunt prezenți pe scena Filarmonicii "George Enescu" în cadrul stagiunii noastre de concert, așa cum vedem cu admirație cum mari artiști, dirijori, soliști și orchestre de altfel sunt prezenți pe scena Festivalului Internațional "George Enescu", dacă am avea acești artiști și în cadrul stagiunii noastre, deja am putea să spunem că ne apropiem de acest lucru. Acești artiști pe care noi îi avem deja programați în stagiunea noastră de concerte începând cu anul trecut, confirmă că nivelul acestora este la nivelul unor festivaluri importante. La acest lucru se referea această reducere de decalaj și cu siguranță faptul că ai mari artiști și dirijori și soliști în stagiune, orchestra își etalează calitățile la un nivel mult mai ridicat și mai exigent și de altfel și eficient și concertele au un nivel artistic mult mai ridicat.


Care sunt liniile directoare ale stagiunii curente ale Filarmonicii George Enescu?

Noi mergem pe aceleași pe care le-am declarat la începutul stagiunii cu acești artiști invitați pe care noi îi considerăm de valoare. Unii dintre ei sunt pentru prima dată pe scena Ateneului și pentru prima dată chiar în România. Deci mergem cu acest concept, concertele simfonice și vocal-simfonice să aibă un nivel cât mai ridicat, atât prin prezența artiștilor, cât și prezența repertoriului abordat. Avem și lucrări în primă audiție cu lucrări comandate pentru tinerii compozitori români. Avem și muzică românească selectată printre cele mai bune lucrări care face parte din stagiunea noastră și ceea ce dezvoltăm în mod special este o legătură cu un public nou și atunci și proiectele pe care deja Filarmonica George Enescu le avea și mă refer la proiectul extraordinar Clasic e fantastic, care-și continuă programările într-o direcție foarte clară, pentru că este un proiect foarte vizibil și foarte iubit de către tineri și de copii, părinți și bunici. Avem stagiunea de marți, o stagiune deschisă pentru tinerii artiști români care sunt la început de carieră și care noi îi promovăm împreună cu Radio România și am mai dezvoltat un proiect care se numește Muzica pe înțelesul tuturor, în care concertele noastre cu formații din cadrul orchestrei simfonice și din cadrul corului filarmonicii, pregătesc programe atractive foarte populare într-un fel, dar și mai îndrăznețe și care sunt explicate publicului cu comentarii ale unor muzicologi pe care noi îi avem la Filarmonica George Enescu.


Interviu realizat de Ioana Țintea