Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Benjamin Ellin

Festivalul "Vara Magică" va continua cu un concert intitulat "Nemuritorul Beethoven". Astăzi, pe scena Ateneului Român, Orchestra de Tineret a Republicii Moldova va evolua sub bagheta dirijorului Benjamin Ellin. Violonistul Alexandru Tomescu, pianista Sînziana Mircea și violoncelistul Ștefan Cazacu vor fi soliști în Triplul concert în do major op. 56 semnat de Beethoven. Programul va fi întregit de două opusuri celebre ale marelui compozitor: Uvertura „Coriolan” și Simfonia nr. 7.
Concertul pe care îl veți dirija la București, în cadrul Festivalului "Vara Magică", poartă titlul "Nemuritorul Beethoven". Ce înseamnă pentru dumneavoastră muzica marelui compozitor?
Cred că Beethoven ne pune în lumină marele potențial uman. Ne arată extremele emoționale... Uneori, muzica lui are o energie de necrezut, iar să interpretezi această muzică ce îți cere un nivel atât de ridicat de energie este aproape prea mult pentru un om. Dar Beethoven are totodată această abilitate de a crea cele mai frumoase și mai emoționante momente muzicale, care invită la reflecție sau la liniște profundă. Așadar, regăsim în muzica lui Beethoven extraordinarele extreme ale emoției umane, pe care le cuprinde cu desăvârșire. Nu există small talk - conversații superficiale, sau neutralitate. Orice și-ar dori să pună în muzica sa, o face cu deplinătate.
De asemenea, desigur, ca orice ființă umană, s-a confruntat cu provocări, cu frustrări grozave, a avut numeroase conflicte interioare, și totuși, ca artist, a reușit să ne ofere acest cadou măreț. Chiar și când compunea cea de-a 7-a simfonie, pe care o vom interpreta la București, și apoi a 8-a și a 9-a, auzea muzica în mintea lui, dar probabil știa că nu o va putea auzi niciodată în concert, când va fi interpretată. Și faptul că a continuat să scrie muzică atât de plină de viață și energie, de optimism chiar, știind că nu se va bucura niciodată de experiența de a o asculta, ne demonstrează cât de mult credea în umanitate. Ne arată încrederea lui deplină în potențialul uman. Reprezintă o inspirație.
În program este înscris Triplul concert în Do major pentru vioară, violoncel și pian, op. 56, o raritate a literaturii muzicale. Care este perspectiva dumneavoastră asupra acestei lucrări și cum credeți că se integrează alături de celelalte opusuri beethoveniene celebre programate - Uvertura "Coriolan" și Simfonia Nr. 7?
Istoria triplului concert pornește de la circumstanțe umane, de la aspecte ale existenței. Există multe povești despre cui i-a fost dedicată lucrarea, despre contextul în care a fost compusă. O văd ca pe o minunată conversație între trei membri ai unei familii - soliștii, care intră totodată în dialog și cu orchestra. Cred că Beethoven înfățișează în această lucrare farmec, eleganță, prietenie. Uvertura "Coriolan" este pe alocuri incredibil de dramatică, are aceste două teme ce întruchipează, pe de-o parte dragostea și grija maternă și pe de altă parte conflictul interior al fiului, care se luptă cu ideea de război. Iar Simfonia a 7-a traversează o gamă foarte largă de emoții umane... Așa că s-ar putea spune că în acest context triplul concert înfățișează latura socială a lui Beethoven. Nu cred că este inclus în program pentru a susține vreuna dintre celelalte lucrări, ci pentru a arăta o altă față a lui Beethoven - conversațională, caldă, deschisă.
Ce ne puteți spune despre colaborarea cu Orchestra de Tineret a Republicii Moldova?
Cred că acest proiect este un exemplu, un model de ceea ce avem nevoie în momentul de față, în fiecare țară din lume. Proiectul Orchestrei de Tineret a Republicii Moldova este cu totul deosebit, din multe puncte de vedere. Există în interiorul ansamblului susținere și ocrotire pentru cei mai tineri muzicieni, li se arată un exemplu de ceea ce poate să însemne a face muzică, se lucrează ca într-o comunitate, aproape ca într-o familie. Ia naștere o experiență unică, pentru că, practic, ansamblul există în formatul actual doar pentru acest proiect. Pentru acești tineri muzicieni, evenimentul de la Chișinău sau cel de la București nu reprezintă pur și simplu un alt concert, ci o oportunitate unică. Sunt foarte entuziasmați, sunt plini de zel. Este ceva deosebit pentru ei, așa că avem o responsabilitate uriașă - de a ne asigura că, la final, vor pleca îmbogățiți.
Orchestra de Tineret a Republicii Moldova este un grup de tineri muzicieni care învață unul de la celălalt, care conlucrează, care se ascultă unul pe altul, care se respectă, care împărtășesc momente, provocări. Până la urmă, acești tineri învață lucruri esențiale pentru a face parte dintr-o societate ideală, în care ne dorim să trăim. Mulți oameni se gândesc că o orchestră de tineret este destinată formării muzicienilor profesioniști, dar asta nu se întâmplă mereu. Am făcut parte din Orchestra Națională de Tineret a Marii Britanii - mulți dintre muzicienii de acolo nu au ales până la urmă să devină profesioniști. Căci nu acesta este scopul, de fapt - ci de a le insufla învățături, abilități pe care le pot folosi în fiecare ramură a vieții lor sociale, profesionale și personale. Ceva ce cred că este deosebit de important. Foarte multă muncă este necesară pentru a crea un astfel de proiect, așa că am un respect imens pentru organizatori, pentru Andriano Marian - sufletul proiectului. Pentru orice țară, un astfel de proiect are o importanță extraordinară pentru viitor.