Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Andrei Stănculescu

Publicat: vineri, 19 Iulie 2024 , ora 11.14

Academia și Festivalul Järvi sunt evenimente culturale prestigioase care se desfășoară anual în Estonia dedicate muzicii clasice. În această lună, Academia Jarvi a continuat să ofere o platformă educațională de excepție pentru tinerii muzicieni, oferindu-le oportunitatea de a învăța și de a evolua alături de muzicini de renume internațional, iar festivalul Järvi care are loc în paralel prezintă o serie de concerte și spectacole în diverse locații din Estonia, aducând în fața publicului lucrări muzicale variate și interpretări de înaltă calitate. Evenimentul este cunoscut pentru programul său divers și pentru invitația adresată unor dirijori și interpreți de clasă mondială.

La ediția de anul acesta a participat la Academia Järvi și dirijorul român Andrei Stănculescu pe care îl cunoașteți și în calitate de conducător al Corului de Cameră "Preludiu - Voicu Enăchescu". În acest context îl avem în direct prin telefon în această ediție la matinalul de vară Radio România Muzical. Bună dimineața, Andrei. Bine ai revenit în țară după o asemenea experiență. Pentru început te rog să ne spui contextul în care ai ajuns să participi la aceste două evenimente de anvergură desfășurate în Estonia, Academia și Festivalul Järvi.

Bună dimineața. Mă bucur să fiu alături de voi. Mă bucur să mă întorc în România. Am avut parte de două săptămâni extrem de pline în Tallinn și Pärnu. Am fost selectat din câteva sute de dirijori să fiu parte din această academie coordonată de familia Järvi, de Paavo, Kristjan și Neeme în Estonia. Am fost o serie de 15 dirijori selectați din întreaga lume ca să lucrăm cu acești trei mari maeștri și am avut parte de trei concerte extraordinare în cadrul festivalului din Pärnu. Mă întorc extrem de bucuros și cu multe experiențe acumulate.


Au existat în această ediție niște traiectorii specifice sau fiecare ediție are o traiectorie?

Cum se întâmplă și la noi în cadrul festivalului Enescu unde muzica românească și în special muzica lui Enescu este făcută să fie cunoscută publicului larg și publicului internațional așa se întâmplă și la acest festival din Pärnu unde muzica compozitorilor estonieni, dar și compozitorilor nordici este făcută cunoscută publicului care vine special în Estonia pentru acest festival, deja cu multă tradiție. Am dirijat chiar două lucrări ale compozitorului Arvo Pärt, un compozitor emblematic pentru cultura estoniană, dar nu doar aceasta este traiectoria, cumva încearcă să facă un melanj între lucrările extrem de cunoscute și apreciate de către publicul larg: simfonii de Beethoven, de Mozart, concerte cunoscute, cum ar fi Concertul nr. 2 de Rahmaninov sau concert de Chopin la care se adaugă această muzică estoniană contemporană sau mai puțin contemporană.


Ai spus că ai lucrat cu familia J
ärvi. Dă-ne câteva detalii despre acest laborator de familie și vorbește-ne puțin și despre tinerii dirijori care au participat la acest masterclass.

Masterclass-ul a fost cumva împărțit în două perioade. Una care s-a desfășurat în Tallinn unde am lucrat repertoriul clasic, respectiv simfonii de Mozart și Haydn. Acolo, întreaga coordonare a fost asigurată de către Paavo Järvi și am stat foarte aproape de el și am lucrat alături de el o săptămână întreagă acest repertoriu extrem de fin. În a doua parte a masterclass-ului am lucrat cu Kristjan Järvi și cu Neeme Järvi un repertoriu mai degrabă romantic, Simfonia a VII-a de Dvorak, concertul de Chopin, valsul de Strauss. Abordarea a fost cu totul diferită, două generații de dirijori total diferite, două abordări diferite, multe idei. Neeme Järvi este o legendă și de fiecare dată când punea mâna pe bagheta dirijorală și conducea orchestra simțeai că te afli în lumea aceea a înregistrărilor celebre cu simfoniile de Dvorak din secolul trecut. Kristjan Järvi este cunoscut pentru stilul lui eclectic, cum abordează muzica, nu doar sonor, ci și vizual, extrem de sincretic. A încercat să ne ofere un pic din libertatea de expresie pe care o are, iar Paavo Järvi, sigur că ne-a oferit experiența miilor de concerte și orchestre uriașe, ca filarmonica din Berlin, Concertgebouw sau Tonhalle. A fost o experiență absolut formidabilă. Colegii mei, fiindcă mă întrebai de ei, 15 la număr, din toată lumea, este adevărat, majoritatea veniți din America, dar nu neapărat nativi americani, Polonia, Coreea de Sud, Anglia, oameni care deja au cariere internaționale și cariere la ei acasă participă la concursuri internaționale, cum ar fi Melbourne sau La Maestra, participanți ai marilor masterclass-uri ca cel de la Tonhalle sau cel organizat de Concertgebouw, Ammodo. Deci oameni cu multă, multă experiență de la care am avut foarte multe lucruri de învățat și am fost absolut onorat să mă aflu în prezența, cred eu, a celor mai talentați dirijori de până în 35 de ani din lume.


În 14 iulie, presa de specialitate te-a apreciat spunând că ai modelat fiecare frază încă de la început, iar orchestra a răspuns instantaneu cu mare dăruire, cronicarul subliniind că în opinia sa ai fost unul dintre cei mai buni tineri dirijori de la ediția de anul acesta, dacă nu cel mai bun. Ce ai dirijat și cum au decurs repetițiile cu membrii orchestrei? Cum te-ai simțit?

În concertul respectiv la care faci referire am dirijat Simfoni 39 de Mozart cu orchestra de cameră Sinfonietta, o orchestră formată exclusiv din muzicieni estonieni, formidabili, absolut minunați, veniți din întreaga lume, reunindu-se special pentru acest festival. Atmosfera de lucru a fost una extrem de caldă, dar profesionistă. Am avut șansa să primesc multe idei de la dumnealor, oameni care cântă în marile orchestre filarmonice din lume și practic a fost un laborator de creație comună, am învățat sau am reînvățat cum se face muzica aceasta clasică sau muzica clasicismului vienez, într-un regim de muzică de cameră alături de o orchestră simfonică fabuloasă.

Felicitări sincere! ...și în finalul acestui interviu, bineînțeles că nu pot să închei fără să nu te întreb de proiectele de viitor imediat, vară, toamnă.

În momentul acesta m-am întors azi noapte la ora 3.00 din Estonia și sunt în drum spre Bacău, urmează să am un concert cu orchestra Filarmonicii din Bacău chiar mâine, iar apoi ne pregătim de festivalul Enescu și muzica lumii de la Sinaia cu Orchestra Română de Tineret unde o să dirijez Orchestra Junior într-un set de concerte al acestui festival, iar apoi, sigur, urmează reînceperea stagiunii cu Corul de Cameră "Preludiu - Voicu Enăchescu" și o deplasare mult așteptată la festivalul de la Varna cu Corul de Cameră "Preludiu - Voicu Enăchescu". Aștept cu mare drag să reîncepem activitatea și să continuăm buna muncă pe care am făcut-o până acum.

Mult succes Andrei Stănculescu! Îți mulțumesc pentru prezența în matinalul de vară Radio România Muzical.


Interviu realizat de Liviu Pețu