Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii de Stat Sibiu

Publicat: marți, 24 Septembrie 2024 , ora 13.15

Cele mai importante opere din țară și artiști ai scenei internaționale participă la cea de a XXIII-a ediție Sibiu Opera Festival, în perioada 26 septembrie - 12 octombrie 2024. Organizat anual de Filarmonica de Stat Sibiu, festivalul constituie, totodată, o platformă de susținere a tinerilor artiști lirici. Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii sibiene, a stat de vorbă cu colega noastră, Ariadna Ene-Iliescu:

Ce aduce deosebit cea de-a XXIII-a ediție a Sibiu Opera Festival?

Așa cum știm cu toții, Sibiu Opera Festival este un festival cumva atipic, pentru că se desfășoară în primul rând într-un oraș în care nu există operă permanentă. Așadar, Sibiu Opera Festival este la Sibiu, într-un mic oraș din centrul țării și reușim să ne transformăm în capitala operei din România pentru două săptămâni, chiar dacă nu avem o operă, dar profităm totuși de niște săli cu infrastructură care ne ajută. Centrul cultural "Ion Besoiu" are fosă și, iarăși, probabil unicat în România, filarmonica noastră are sub scenă, o fosă pentru orchestră, nu foarte generoasă, dar este o fosă care ne permite să facem spectacole. Acesta este unul dintre motivele pentru care la Sibiu se întâmplă așa ceva. Un alt lucru inedit pentru lumea operei din România este că exact în acest oraș, festivalul a apărut acum 23 de ani. Așadar este primul festival de operă care a apărut în România, după care știm că acum vreo zece ani a apărut "Opera Night" la Hunedoara și acum vreo trei-patru ani, Bucharest Opera Festival. Cam acestea sunt festivalurile de operă din România la ora actuală. La Sibiu a apărut demult și oare de ce o fi apărut atunci la Sibiu opera? Căutând prin arhiva instituției și a orașului am descoperit că în stagiunea 1947-1948 a filarmonicii de atunci, a apărut această idee, Opera Națională Sibiu. Avem un program de sală salvat cu câteva opere de Wagner, un program interesant pentru acel an, în care ar fi trebuit să debuteze opera națională Sibiu. Desigur că proiectul nu a mai continuat, dar preocuparea aceasta a sibienilor pentru acest tip de spectacol muzical este clară și istorică, pentru că știm, Sibiul este atras de artele spectacolului, mai ales prin exemplul cel mai elocvent care este Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, care este un mare succes. Acestea ar fi câteva repere care plasează festivalul în contextul românesc. Poate pe lângă alte lucruri, festivalului i se adaugă și partea educativă, pentru că pe 29 septembrie și 1 octombrie desfășurăm un masterclass de canto pentru tinerele voci, la care avem invitate două mari voci, care sunt profesoarele și tutorele tinerilor care vor veni, Ruxandra Donose și Elena Moșuc. Masteranzii sunt deja înscriși, care au ulterior șansa, ca după ce se pregătesc bine, să populeze sonor Gala Sibiu Opera Festival care se va întâmpla pe 3 octombrie, seara de la ora 19.00. Urmează, ca la orice festival, conferințe și spectacolele pe care vi le aduc casele de operă din România, dar și producția pe care o face Filarmonica din Sibiu, o dată pe an, o producție de operă.


Într-adevăr, o componentă importantă a Sibiu Opera Festival este preocuparea pentru tinerele talente din domeniul muzicii de operă. Ce ați putea să ne spuneți despre programul "Take an Opera Break".

"Take an Opera Break" se potrivește foarte bine Sibiului, pentru că, după cum bine știți, trăim într-un oraș cu rădăcini medievale, care s-a dezvoltat apoi prin secolul XVIII, chiar XIX și se păstrează urbanistic cetatea veche a Sibiului și după cum știm, în Evul Mediu totul era anunțat de către un personaj, un toboșar care venea în piața mare, să zicem, ei acum nu ne mai gândim doar la toboșar, dar păstrăm cumva acest model pentru că suntem într-un cadru atât de frumos al Sibiului și "Take an Opera Break" nu înseamnă altceva, decât de asemenea, niște voci acompaniate de pianiști. Cântă în diferite spații ale orașului, pe stradă, în piețe, în sedii ale partenerilor, la primărie, la consiliul județean, la aeroport și mai știu eu pe unde. Ajungem chiar până la Bâlea Lac și anunțăm festivalul. Așadar, "Take an Opera Break" se întâmplă în timpul săptămânii, când oamenii sunt la lucru și ne ducem peste ei în pauză și va fi o pauză muzicală, nu de masă și anunțăm astfel festivalul, care în fiecare an la Sibiu are un mare succes de fiecare dată. Oricâte spectacole am programa reușim să le avem pe toate sold-out, așadar, "Take an Opera Break" este cel care ne anunță.


Așa cum ați menționat, festivalul are loc deja de 23 de ani, cum arată viitorul festivalului în perspectiva dumneavoastră?

Festivalul, în momentul acesta este un festival național cu componente internaționale. Gala este dirijată de un dirijor străin, producția noastră de operă care va fi în data de 10 octombrie la ora 19.00 la noi la sală, "Madame Butterfly" de Puccini. Desigur, îl reamintim pe Puccini la cei 100 de ani de la moarte, ne preocupăm de asta. Este un dirijor italian, Massimiliano Caldi. Vrem să ducem festivalul către o componentă și mai internațională și să încercăm să aducem chiar spectacole produse, pe care să le importăm de la teatre de operă din străinătate, pentru că publicul sibian deja a făcut cunoștință cu toate operele din România. Anul trecut, opera din Iași debuta la Sibiu Opera Festival, pentru că Timișoara, Clujul, Bucureștiul sunt oaspeți obișnuiți, anul acesta, iarăși avem două debuturi instituționale la Sibiu, teatrul de operă din Galați și teatrul de operă din Constanța vin pentru prima dată la Sibiu. Constanța este un teatru obișnuit la "Opera Night", la Hunedoara, dar uite că acum se va opri chiar la Sibiu. Cam așa vedem că arată viitorul și cred că una dintre intențiile pe care le am este să dezvoltăm mai departe zona de educație, aducând probabil mai mulți profesori și de afară și să aducem și teatre de operă de afară, deci să-i oferim Sibiului șansa să se simtă integrat într-o operă lirică.


Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu