Cronici Înapoi

AUDIO. Filarmonica din Cluj - primul concert în Sala Heritage, prima ediție a galei ICMA și deschiderea festivalului Toamna muzicală clujeană

Publicat: marți, 7 Octombrie 2025 , ora 14.28

În 3 octombrie a avut loc conferința de presă în cadrul căreia a fost lansat proiectul primei gale International Classical Music Awards (ICMA) în România, gazdă fiind Filarmonica Transilvania din Cluj. Pentru mine, ca membru român al juriului ICMA, reprezentând Radio România Muzical, acesta este un vis împlinit, după ce am asistat la galele ICMA de la Vaduz - Lichtenstein, Luxemburg, Wroclaw, Valencia, Dusseldorf, în 2026 gala urmând să fie organizată la Bamberg. 9 aprilie 2027 este data la care va avea loc la Cluj ceremonia de decernare a premiilor ICMA și concertul de gală, artiștii premiați urmând să evolueze în compania Orchestrei Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, ansamblu care deja are mai multe producții discografice internaționale, mai multe dintre ele nominalizate la premiile ICMA și care-și desfășoară activitatea, începând chiar cu 3 octombrie, în cadrul noului campus al Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima, care are nu doar una, ci trei săli de concerte, deci, infrastructura necesară pentru organizarea unui asemenea eveniment internațional.

Silvia Sbârciu, managerul Filarmonicii clujene: Este un moment foarte important, pentru că este un eveniment uriaș pentru muzica clasică și se desfășoară pentru prima dată în România. Suntem onorați de fapt că am fost propuși și că filarmonica de stat Transilvania devine din ce în ce mai cunoscută peste hotare și că i se acordă această șansă, care înseamnă o foarte mare vizibilitate pentru noi. Mulțumim doamneCristina Comandașu, care ne-a remarcat și ne-a propus. Îi mulțumim domnului Remy Frank pentru că a acceptat și pentru că între timp ne-a observat cu atenție și ne-a acordat acest credit și, bineînțeles, Consiliului Județean, care ne susține în continuare și ne oferă de fiecare dată, nu doar sprijinul moral, ci și cel financiar care este foarte important și, bineînțeles, Cristinei Uruc, care a dorit să facă parte din acest proiect alături de noi și care va constitui un imens ajutor."

Remy Franck, președintele juriului ICMA: "Suntem foarte onorați să fim aici acum să semnăm contractul pentru gala din 2027. ICMA a început demult sub alte două denumiri - Cannes Classical Awards și MIDEM Classical Awards, din 2010, International Classical Music Awards. Din 2011 organizăm galele noastre - când spun noi, mă refer la un juriu care are acum 20 membri din 17 țări.

Suntem câteodată comparați cu premiile Oscar, suntem numiți Oscarurile muzicii clasice. Noi dăm o nouă vizibilitate artiștilor, suntem foarte interesați să promovăm artiști tineri. Avem Discovery awards pentru cei cu vârste între 12 și 18 ani, Young artist of the year pentru cei până în 26 ani, colaborăm cu platforma Claseek din Elveția și acordăm premiul Claseek Young artist of the year.

Știți mai bine decât mine că viața muzicală românească a fost foarte închisă față de viața internațională în perioada comunistă și acum se deschide lent, dar cred că încă nu și-a găsit locul relevant în cadrul vieții muzicale internaționale. Eu însumi sunt foarte interesat și, în contact permanent cu Cristina Comandașu, membrul român al juriului ICMA, noi, ca juriu internațional, putem contribui și ajuta ca viața muzicală românească să fie mai bine cunoscută în afara granițelor. Acesta este unul dintre scopuri când am ales să organizăm gala în 2027 la Cluj".

La conferința de presă ce a avut loc în 3 octombrie, alături de Remy Franck, președintele juriului ICMA, a participat și Cristina Uruc, manager interimar Artexim.

Cristina Uruc: "Tocmai pentru experiența pe care o avem în organizare, putem să venim să contribuim la experiența pe care Filarmonica Transilvania o are, pentru că cine mai bine decât ei știu cum să organizeze la nivel local un eveniment de asemenea anvergură, noi doar putem să venim să sprijinim și ceea ce vom face în acest proiect va fi promovarea națională și internațională punând la dispoziție baza de date pe care Artexim și Festivalul Enescu o au pentru a populariza cât mai mult, așa cum spunea și Cristina Comandașu, evenimente importante de muzică clasică din România, pentru că Festivalul Enescu este într-adevăr un punct de referință, un brand de țară, dar alături de festival trebuie să contribuimsă dezvoltăm și alte proiecte."

La conferința de presă din 3 octombrie a participat și domnul Istvan Vakar, vicepreședinte al Consiului Județean Cluj, care a subliniat suportul pe care instituția pe care o reprezintă îl va acorda galei, dar și importanța organizării unor astfel de evenimente culturale pentru Cluj, în general.

Așadar, la inițiativa și cu implicarea Radio România Muzical, care va transmite în direct evenimentul, gala International Classical Music Awards va avea loc pe 9 aprilie 2027 la Cluj, putând fi urmărită, sperăm, și la TVR Cluj și TVR Cultural, dar și pe contul youtube Deutsche Welle, broadcasterul internațional al evenimentului.

Organizarea acestei gale la Cluj este posibilă datorită infrastructurii pe care noul campus universitar al Academiei Naționale Gheorghe Dima o pune la dispoziție, inaugurată în 29 septembrie, odată cu debutul noului an universitar. 27000 metri pătrați, un campus ridicat în 4 ani cu o investiție de aprox 25 milioane de euro, punând la dispoziție tot e e necesar pentru un învățământ muzical de calitate: o sală de concerte, Heritage, cu puțin peste 1000 de locuri, prima sală de concert construită în România, după 1989, alte două săli de muzică de cameră cu aproape 250 locuri, săli de clasă, de studiu și, încă în construcție, un amfiteatru în aer liber cu peste 2000 locuri. Un pariu câștigat pentru rectorul prof. univ. dr. Vasile Jucan, care a și fost de altfel premiat de colegii din consorțiul universitar arte.

Prof. univ. dr. Vasile Jucan Jucan: "Noul sediu al Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima"din Cluj este mai mult decât o clădire, este un proiect-emblemă pentru România culturală și educațională, un simbol al unei Românii care investește cu sens și susține excelența artistică, așa că vom inaugura curând cel mai mare și modern campus universitar din țară, ridicat muzicii, pot să spun 27.000 metri pătrați construiți, destinați educație artistice de performanță. Cea mai mare sală de concerte construite în România după 1989, cu peste 1000 de locuri, acustică și dotări tehnice de ultimă generație. Cea mai amplă investiție a statului român în infrastructura culturală, realizat 100% din fonduri guvernamentale fără finanțare europeană. Un moment care marchează nu doar o inaugurare, ci o nouă direcție."

În 3 octombrie 2025 a avut loc și concertul cu care s-a inaugurat sala Heritage a Academiei Gheorghe Dima, locul unde își va desfășura activitatea de acum încolo și Filarmonica Transilvania din Cluj. Un moment emoționant să fiu acolo, la primul concert: întâmpinați de candelabrul maiestuos din holul central, intrând în sala îmbrăcată în lemn, cu așteptările unei acustici superioare, confirmate în timpului concertului, în mare măsură. Un program de sărbătoare: Rapsodia română nr. 1 de George Enescu și Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră de Max Bruch, cu dirijorul emerit al Filarmonicii clujene la pupitru, Lawrence Foster, care și-a amintit de debutul său la Cluj în urmă cu peste 50 ani. Solist a fost violonistul Gabriel Croitoru, membru printre altele, și al Cvartetului Transilvan al Filarmonicii clujene. În partea a doua, Simfonia a IX-a de Beethoven, cu Cristian Mandeal, dirijorul principal la pupitru, alături de Corul filarmonicii Transilvania pregătit de Cornel Groza și o galerie de soliști reprezentativi pentru școala clujeană de cânt: soprana Anita Hartig, mezzosoprana Cristina Damian, tenorul Marius Vlad Budoiu și baritonul Mihai Damian - acesta din urmând urmând să participe în curând la prestigiosul concurs Operalia.

O orchestră într-o formă foarte bună, cântând cu mult entuziasm și implicare - o adevărată seară de sărbătoare și un nou drum pentru viața muzicală clujeană și aș spune, chiar românească, în general, odată cu deschiderea unei noi săli de concert. Dacă la Cluj s-a putut, sperăm să fie exemplu și pentru alte centre culturale românești.

După concertul de gală din 3 octombrie, următorul concert din agenda orchestrei filarmonicii Transilvania este cel din 10 octombrie, care marchează și deschiderea unui festival de tradiție, Toamna muzicală clujeană. Directoarea filarmonicii - Silvia Sbârciu.

Silvia Sbârciu: Este cea de-a 58-a ediție și este o ediție foarte bogată în evenimente, sunt concerte, chiar două pe zi, avem trei concerte simfonice, așa cum publicul clujean deja s-a obișnuit, pe parcursul a două săptămâni. Avem foarte multe recitaluri, chiar unele în parteneriat cu Academia de Muzică, conform tradiției, în care promovăm tinerii compozitori, panoramicele componisticile contemporane, dar și soliști, dirijori prestigioși. Va veni pentru prima dată Boian Videnoff, va reveni la pupitrul orchestrei Gabriel Bebeșelea, pe care publicul clujean îl îndrăgește și care are o uriașă ascensiune în carieră. Va dirija primul concert Lawrence Foster, dirijorul emerit al filarmonicii, care propune un repertoriu foarte interesant, 80 de ani de la comemorarea celui de-al doilea război mondial având doi soliști, de această dată, Roman Simovic și Elena Bashkirova, vom prezenta două din concertele de Rahmaninov, urmând să creăm o serie în care să facem integrala concertelor de Rahmaninov pentru pian. În această toamnă muzicală vom auzi concertele nr. 2 și nr. 3 în aceeași seară, în interpretarea lui Andrey Yaroshinsky, Gabriel Bebeșelea vine cu un program foarte interesant Șostakovici și Stravinski. Va veni Gary Hoffman, celebrul violoncelist, vom avea recitaluri de lied, pianistul de lied deja cunoscut peste tot, Markus Hadulla, va cânta un recital de lied împreună cu Melody Moore, apoi foarte multe evenimente camerale de la recitaluri solo până la happening-uri, workshop-uri, concerte educative și, bineînțeles, Orchestra de Tineret pe care de doi ani o păstorim și care acum deja devine din ce în ce mai cunoscută, are multe proiecte independente și, de această dată, va avea un veritabil workshop pe parcursul a doua săptămâni sub bagheta unui dirijor important, Gilbert Varga, iar protagonista concertului va fi o tânără de vârsta lor, câștigătoare a multor premii internaționale. Prin urmare, festivalul din acest an va fi poate mult mai dens decât în alți ani. Am încercat să oferim programe și repertorii pe placul tuturor. E exclusiv muzică clasică, nu am amestecat crossover cu tiparul obișnuit al festivalului, în schimb, plaja pe care o acoperim este foarte vastă.


De ce este important să existe un asemenea festival în viața unei filarmonici? Presupun că a existat o idee generatoare, acum iată 58 de ani, cum s-a dezvoltat ea în timp, cum e astăzi.

Festivalul a avut perioadele lui de ascensiune, apoi de stagnare, în funcție de toate schimbările prin care România a trecut, poate chiar perioade în care festivalul a întâlnit foarte mari dificultați atunci când filarmonica nu avea un spațiu al ei să concerteze. În continuare, nu are un spațiu ei propriu, dar a fost o perioadă, o sincopă în viața filarmonicii de mai bine de 10 ani în care aceasta a luptat cu locațiile din Cluj până când s-a reîntors la Auditorium Maximum al UBB. A fost sinusoidal, dar continuu și este unul dintre, nici nu știu dacă nu este cel mai longeviv festival neîntrerupt din România. Iată, ne aflăm la 58-a ediție, aproape 60 de ani, acest festival rulează fără întrerupere, ceea ce este foarte mare lucru, având în vedere istoria pe care cu toții am trăit-o. S-a făcut acest efort și de către predecesorii mei să se mențină, pentru că un festival reprezintă totuși o emulație în jurul muzicii, reprezintă un flux continuu la care lumea vine, intră într-o vrie din asta a muzicii clasice, care e foarte importantă și generează, sigur, o reacție în lanț, pentru că și următoarele concerte sunt foarte bine vizitate. E poate cel mai bun laborator de adunare a publicului laolaltă și de a celebra muzica. De ce e important în toamnă? Clujul, vara până nu demult, era destul de static, pentru că Clujul este un oraș studențesc prin excelență și viața Clujului este acest tineret pe care îl vedem pe stradă și care, dacă am trăit și în alte orașe, ne frapează. E o lume foarte tânără, dar care vine toamna. În ultima vreme, Clujul, vara a arătat altfel decât în vremea tinereții mele, adică sunt foarte multe festivaluri de mainstream, de entertainment, așa că, odată cu reîntoarcerea pe băncile școlii la viața normală a orașului, dorim oarecum să ne reîndrăgostim de muzica clasică, așa că toate festivalurile de toamna muzicală și festivalurile din toamnă, vor fi și festivalul Mozart, se reunesc sub egida Fall into Classic, adică să cazi în toamnă, dar să te îndrăgostești în toamnă de muzica clasică.


Aici aș mai marca un lucru pe care nu l-am spus în conferința de presă, dar uite, țin să-l marchez acum. Gala ICMA, dar și Festivalul Toamna Muzicală Clujeană, ilustrează ceva care este foarte evident, că publicul clujean iubește muzica clasică, de-aia se fac lucrurile astea, nu?

Eu zic că publicul clujean este un public iubitor de muzică clasică și nu e un public îmbătrânit, e un public nou, care întotdeauna se regenerează și asta este și grație vieții din Cluj, care are un șarm aparte și care e foarte marcată de tinerețea din jurul nostru. Așa că eu zic că ars longa și, cum la urmă, cred că, într-adevăr, muzica clasică în Cluj are o șansă să supraviețuiască în pofida vicisitudinilor cu care ne confruntăm din vreme în vreme.

Cristina Comandașu