Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul Enescu 2025 - interviu cu violonista Sofia Smărăndescu

Publicat: miercuri, 17 Septembrie 2025 , ora 14.48

Orchestra Română de Tineret susține astăzi, 16 septembrie 2025, de la ora 20:00, la Sala Palatului, un concert alături de Corul Filarmonicii George Enescu, sub conducerea dirijorală a lui Christian Reif. Violonista Sofia Smărăndescu, în vârstă de 20 de ani, este membră a Orchestrei Române de Tineret și se află la cea de a treia apariție în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu". Muziciana a vorbit despre această experiență într-un interviu realizat de Cristina Cîrjan.


Acest concert marchează a treia participare a dumneavoastră la Festivalul Internațional "George Enescu", în postura de membră a Orchestrei Române de Tineret. Cum considerați că vă îmbogățesc profesional aceste experiențe?

Consider că, până acum, nu am avut suficiente experiențe în orchestră și mă bucură faptul că sunt considerată membră a Orchestrei de Tineret. Sper să reușesc să fiu cât mai receptivă și cât mai flexibilă, pentru ca rezultatul să fie un concert foarte bun.


Pe 7 septembrie ați evoluat sub conducerea dirijorului Manfred Honeck, într-un concert susținut de Orchestra Română de Tineret împreună cu Orchestra de Tineret Gustav Mahler. Cum a fost să lucrați cu un muzician atât de experimentat și ce ați învățat de la maestrul Honeck?

Am învățat că fiecare detaliu contează și că pianissimo-urile care sunt realizate de cele mai mari orchestre pot fi realizate și în orchestrele de tineret, cum este Orchestra de Tineret Gustav Mahler. A fost o experiență necesară pentru mine, prin care am descoperit că acele nuanțe și detalii sunt posibile inclusiv într-o orchestră ca Orchestra Română de Tineret. A fost cu adevărat o experiență foarte frumoasă și mă bucur că am avut ocazia să particip.


Acum, sub conducerea dirijorului Christian Reif, care este atmosfera de la repetiții și cum se conturează programul?

Atmosfera este una senină, foarte liniștită. Maestrul ne oferă toate informațiile de care avem nevoie, într-o manieră foarte politicoasă, dar și deschisă. Este un dirijor foarte, foarte comunicativ. Îmi place că nu se comportă de parcă nu am avea atât de multă experiență, ci încearcă să rezolve diversele situații cu noi. Chiar cântă cu noi în timp ce dirijează. Deși repetițiile sunt făcute în engleză, comunicarea este una foarte clară și înțelegem tot ceea ce ne spune, nu este absolut nicio barieră lingvistică. Totul decurge chiar foarte frumos.


În general, cât de importante considerați că sunt astfel de concerte în cariera unui tânăr muzician?

Consider că acestea sunt cele mai importante experiențe pentru noi, muzicienii, să cântăm împreună, să învățăm să fim cât mai flexibili și cât mai receptivi și mai deschiși posibil. Sper ca acest concert să decurgă bine în această seară. Deja am reușit să cântăm uniți. Sper că ne vom concentra diseară și că vom reuși să transmitem emoția publicului. Întotdeauna ni s-a spus că în orchestră este foarte important să ascultăm indicațiile acestor mari dirijori, dar până acum nu am prea avut posibilitatea de a lucra cu ei, sau cel puțin eu nu am avut această posibilitate. Consider că este un nivel extrem de ridicat. Cei doi dirijori lucrează cu foarte multă atenție la detalii și îmi place cum ne dezvoltăm împreună, deci consider că este foarte important să lucrăm cu astfel de dirijori.


Ce ați spune că v-a plăcut cel mai mult la aceste colaborări? Există un sfat primit de la cei doi dirijori pe care îl veți lua cu dumneavoastră în concertele viitoare și în carieră?

Da, există. De exemplu, astăzi domnul dirijor Christian Reif ne-a spus că ar trebui să cântăm vocal. Și în repetițiile trecute, la un moment dat, ne-a spus "hai să cântăm cu vocea un pasaj" și chiar a funcționat. Așadar, am învățat să cântăm cât mai frumos posibil muzica, să o interpretăm ca și cum am cânta-o cu vocea. Asta o să încerc să aplic și eu în piesele solo pe care o să le studiez. De asemenea, această atmosferă care a fost atât de benefică și deosebit de necesară este ceea ce voi încerca să transmit și eu, atunci când fac parte dintr-un asamblu. La repetiții a fost o atmosferă foarte calmă, toată lumea comunica foarte clar. Noi am avut doar două repetiții cu dirijorul Manfred Honeck, dar maestrul ne-a spus, în general, să ne bucurăm de muzică și de fiecare moment. Nu ne-a dat prea multe sfaturi pentru că avea o foarte mare încredere în orchestră. Chiar m-am bucurat de această experiență.

Interviu realizat de Cristina Cîrjan