Interviuri
Înapoi
AUDIO. Festivalul Enescu 2025 - interviu cu violistul Traian Boală, membru al cvartetului "Arcadia"

Traian Boală face parte din 2006 din Cvartetul Arcadia alături de care va susține un Concert la Ateneul Român, joi 18 septembrie 2025, în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu", cu cvartete de Mieczyslaw Weinberg.
Domnule Traian Boală, din 2006, de la înființarea Cvartetului Arcadia, parcursul dumneavoastră artistic a fost unul spectaculos, ajungând pe scene importante ale lumii. Ați obținut numeroase premii, sunteți foarte cunoscuți și totuși ați simțit nevoia afirmării suplimentare a identității, a creării unui brand inconfundabil. Cum a apărut această idee și de ce au nevoie artiștii consacrați de simboluri care să-i definească?
În societatea noastră, comunicarea se realizează în principiu prin cunvinte și prin text, prin limbajul vorbit, dar simbolurile, întotdeauna au un impact mai direct, mai puternic și prin simplitatea lui transmite o cantitate mai mare de informații, de fapt.
Ar fi brandul poate și o formă de protecție, acum când există tot felul de manifestări ale plagiatului?
Nu ne-am gândit neapărat la aspectul acesta. Mai mult a fost asocierea unor simboluri, fonturi sau idei ca ele să fie asociate cu cvartetul nostru.
În ce constă exact imaginea care vă definește și cum se poate ea transpune în cuvinte?
Când am participat la unul dintre primele concursuri, cred că la Hamburg în 2009, ni s-a dat un feedback din partea unui membru al jurului că avem o interpretare sinceră și acest lucru ne-a fost confirmat ulterior în mai multe contexte. Da, am putea spune așa printr-un cuvânt, dacă ar fi să definim interpretarea noastră, ar fi sinceritate, ceea ce gândim, ceea ce trăim pe scenă, este în cel mai natural mod transmis mai departe, fără exagerări și fără opriri sau opreliști.
Așadar, crezul unui interpret sau ceea ce îl caracterizează poate fi reprezentat printr-o imagine. Care este imaginea pe care o asociați cu Cvartetul Arcadia?
Arcada. În jurul acestei imagini am și construit brandul, ceea ce în engleză, având în vedere că arc sau arcuș se cheamă bow, dar în același timp bow este și a te apleca, a te înclina. Am făcut mai multe jocuri de cuvinte, we bow to music, dar aceasta ar fi imaginea de la Arcadia, arcul, arcada, arcușul.
Acest lucru vă ajută și în comunicarea cu publicul?
Ne ajută mai mult la dezvoltarea design-ului pentru materialele promoționale, afișe, coperte, CD-uri, când organizăm masterclass-ul, pentru că se asociază o anumită consecvență de imagine și de fonturi și culori, ajung să fie asociate cu brandul nostru, dar comunicarea cu publicul, când este verbală, atunci se prezintă un concert, prezentăm ce cântăm sau ce idei avem în spatele a ceea ce facem, dar, în principiu, comunicarea noastră cu publicul este prin intermediul muzicii mai degrabă mai mult decât prin cuvinte sau imagini.
Subiectul concertului pe care îl veți susține la Ateneu, joi 18 septembrie este Mieczyslaw Weinberg. Ați început în 2017 un proiect grandios la Casa de Discuri Chandos cu integrala cvartetelor sale. Ce vă leagă de acest compozitor, în primul rând?
Faptul că i-am înregistrat toate cvartetele. Ideea inițială nu ne aparține, trebuie să recunoaștem. Ralph, directorul casei de discuri ne-a propus să facem acest proiect, noi nu știam, nici nu auziserăm de Weinberg în acel moment. El este un compozitor care în ultimii ani a început să fie mai cunoscut. Am început să ascultăm muzică compusă de el, nu numai cvartete. Am fost chiar impresionați într-un mod major, pentru că am descoperit o muzică de cea mai înaltă calitate cu toată sinceritatea, o muzică care este destul de dificil de înțeles de ce nu este în istoria muzicii și de ce nu a fost în istoria muzicii până acum și din momentul acela proiectul nostru a devenit un lucru de care ne simțeam legați și emoțional și spiritual și moral, deoarece considerăm că Weinberg chiar merită să stea alături de marii compozitori ai secolului XX în istoria muzicii.
Câte compact discuri înglobează integrala cvartetelor de Weinberg?
Șase sesiuni de înregistrări în șase ani, sunt șase volume, dar nu conțin doar cele 17 cvartete, am înregistrat ca bonus track-uri, patru mișcări pentru cvartet independente, compuse de-a lungul timpului, dar care nu aparțin într-un cvartet oficial.
Primul volum cu muzică de Mieczyslaw Weinberg a fost lansat în 2021 și ultimul va fi probabil lansat în acest an sau anul viitor?
Anul acest am înregistrat ultimul volum, în primăvară și în general în primăvara anului următor se lansează sau în iarnă, depinde.
Citeam că revista Grammophon a inclus volumul 4 pe lista celor mai bune noi înregistrări clasice, dar și celelalte compact discuri pe care le-ați editat până în prezent au fost premiate. Puteți să-mi detaliați ce premii sau distincții ați primit pentru fiecare.
Într-un fel, spre suprinderea noastră, fiecare album a primit câte un premiu sau o apreciere sau cinci stele într-o revistă de specialitate, dar important e că am obținut premiul Diapason d'or, care pentru noi a fost cel mai important dintre ele sau cel mai prestigios.