Cronici Înapoi

AUDIO. Conferință de presă Opera Națională București

Publicat: vineri, 24 Martie 2023 , ora 10.33

În 31 martie are loc pe scena Operei Naționale bucureștene premiera spectacolului cu musicalul "Fantoma de la operă". Ieri, 23 martie 2023, a avut loc în foaierul Operei o conferință de presă prilejuită de acest eveniment. La conferință au participat Daniel Jinga, directorul Operei bucureștene, scenograful Gary McCann și interpreții rolurilor principale din musical - soprana Irina Baianț (ea va fi Christine) și actorul Adrian Nour, care joacă rolul Fantomei. Împreună cu ei ar fi trebuit să fie prezent la conferință și Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, care însă nu a mai ajuns.

Potrivit directorului Operei, costurile producției au fost foarte mari, însă toate cele opt spectacole programate până în acest moment vor avea loc cu casa închisă; toate biletele au fost deja vândute. Spectacolul include elemente pirotehnice, candelabre ce pică din tavan și alte momente menite să țină publicul în suspans, toate derulate însă, bineînțeles, ca la carte, pentru a asigura protecția publicului și a celor de pe scenă. La realizarea acestui proiect au participat peste 500 de persoane, potrivit lui Daniel Jinga.

Primul subiect discutat în cadrul conferinței - de ce se prezintă un musical pe scena Operei Bucureștene? A răspuns Daniel Jinga: "Misiunea unei instituții precum Opera Națională București este aceea de a satisface nevoile iubitorilor de operă, dar este și aceea de a apropia publicul de artă, de a apropia tânăra generație de operă, de a-i educa prin cultură. După cum știm, musicalul este un gen muzical care câștigă din ce în ce mai mult teren în România; un gen muzical care apropie publicul larg de cultura adevărată. Musicalul poate să atragă un public în formare inclusiv către genul operei."

Irina Baianț și Adrian Nour au mai interpretat partiturile acestea cu ocazia unei producții din trecut. Cei doi declară că între timp s-au mai maturizat, dar că abordează rolurile cu același entuziasm cu care au făcut-o și acum câțiva ani. "Mă simt mult mai puternic, mult mai încrezător. Am dobândit câteva cunoștințe în anii ăștia în care nu am interpretat Fantoma, s-a așezat foarte mult și am mult mai multă încredere în mine acum. Lucrăm mai în detaliu de data asta, și teatral, această poveste, și sper că va avea o viață mult mai lungă decât a avut cealaltă variantă de Fantomă." - Adrian Nour

Am aflat în cadrul aceleiași conferințe că spectacolul va fi cântat în limba română, nu în limba engleză, în original. "Este cântat în limba română și cred că asta îl face foarte bine înțeles de către toată lumea. Acesta este unul dintre punctele cele mai interesante. Firește, este o lege universală prin care se cere ca în fiecare țară în care se joacă un musical sau operetă să se traducă în limba țării în care se joacă, motiv pentru care noi am avut bucuria de a lucra cu Ernest Fazekaș, care este un traducător fantastic, care a reușit să redea sensul cuvintelor foarte bine, chiar dacă nu sunt traduse cuvânt cu cuvânt, ci sunt adaptate tocmai pentru a avea ritm și pentru a se potrivi; însă a păstrat același sens al poveștii, iar lucrul ăsta este fantastic." - Irina Baianț

Directorul operei bucureștene, Daniel Jinga, care se va afla în cadrul acestei producții și în postură de dirijor al spectacolului, a adăugat faptul că, spre deosebire de producțiile internaționale cu "Fantoma de la operă", la București există avantajul de a avea o orchestră simfonică, cea a instituției.

La finalul conferinței, am fost invitați să aruncăm rapid și un ochi în sală, unde au loc repetițiile în regia semnată de Răzvan Ioan Dincă. Decorurile sunt somptuoase, baroce, poate nu atât de întunecate ca în alte producții. Scenograful Gary McCann a povestit că a avut ocazia să fie asistentul Mariei Björnson, cea care a semnat scenografia primei producții cu "Fantoma de la operă". McCann nu a lucrat pentru acel spectacol cu ea, însă îi cunoaște foarte bine evoluția și stilul, ceea ce a fost foarte important pentru această experiență, spune el. Gary McCann se află la a doua colaborare cu Opera bucureșteană, el fiind invitat în trecut să realizeze și scenografia spectacolului cu "La Traviata" de Verdi - unul dintre cele mai frumoase spectacole din repertoriul curent al Operei Naționale București.

"Fantoma de la operă", pe scena Operei Naționale bucureștene, în premieră, în data de 31 martie, următoarele spectacole având loc în luna aprilie în zilele de 1 și 2, iar în mai, în serile de 10, 11, 12, 13 și 14.
Reportaj realizat de Irina Cristina Vasilescu