Festivalul George Enescu 2009 - Interviu cu compozitorul Peter Ruzicka
Seria
Spectacole de opera si balet
24 septembrie, ora 19.00, Opera Nationala Bucuresti
Va asteptam în Bucuresti cu o opera mai speciala - intitulata CELAN - Musiktheater in sieben Entwürfen. Când v-ati întâlnit pentru prima oara cu versurile lui Paul Celan?
Înca din anii de scoala când am învatat cele mai cunoscute poeme ale lui Paul Celan -precum Die Todesfuge pe care l-am recitat pe dinafara fara a întelege întru totul continutul. Apoi multi ani mai târziu am avut o scurta întrevedere cu Paul Celan la Paris, în cadrul careia am discutat mult si mi-a dezvaluit câteva dintre reperele poemelor sale. Când am devenit compozitor am redescoperit aceste poeme ale lui Paul Celan redescoperindu-le totodata si profundele valente filosofice. În anii '90 aceste texte au fost reunite într-o opera.
Sunt poemele lui Paul Celan, pe planul estetic, foarte departe de spiritul creatiei dvs.?
Poemele lui Paul Celan povestesc foarte mult despre ranile secolului XX, despre Holocaust, autorul fiind mereu preocupat sa releve esenta dramatica a acestora. Muzica mea a încercat sa învesmânteze aceste tragedii într-o proiectie de sunete cu o arhitectura proprie. Arta, cuvântul, muzica ofera un cadru special pentru a fi reflectate evenimentele istoriei. De aceea putem spune ca poemele lui Paul Celan au fost un izvor de inspiratie pentru mine.
Ati creat un spatiu al sintezelor filosofice incluse în versurile lui Paul Celan. Opera dvs. cum este construita?
Opera mea reprezinta în esenta o biografie nuantata. Muzica ce însoteste drama literara are posibilitatea de a reflecta evenimentele cotidiene. Opera mea este asadar ,o biografie nuantata, o posibila istorie a vietii lui Paul Celan care include mai multe capitole -în esenta totul s-a transformat într-o realitate virtuala care a inclus si alte personaje si s-a focalizat pe relatia acestora cu eroul titular. În mijlocul lucrarii, între scena 3 si 4 exista o secventa ce aminteste de holocaust -este numai o secventa instrumentala. Întreaga opera este dominata de spiritul literar al lui Paul Celan.
Dupa Paul Celan ati abordat si creatia lui Friedrich Hölderlin.
Dupa opera Paul Celan, Hölderlin - eine expedition a fost cea de a doua lucrare scrisa pentru scena. Paul Celan a avut profunde legaturi cu filosofia lui Friedrich Hölderlin, un autor descoperit dupa moarte. Aceasta lucrare este un proiect mai vechi al meu pe care n-am putut sa-l desavârsesc decât dupa 2006, când am renuntat la pozitia de Intendant al Festivalului de la Salzburg, iar premiera a avut loc la Berlin în 16 noiembrie 2008, la Staatsoper.
Revenind la Salzburg, ati fost intendant si aceasta perioada este cunoscuta ca "Perioada de aur -Ruzicka". Ati deschis portile festivalului pentru muzica actuala atunci când ati devenit director artistic. Cum au fost cele cinci stagiuni pe care le-ati coordonat?
Ma bucur ori de câte ori se subliniaza faptul ca perioada în care am coordonat a fost buna. Desigur, în calitate de compozitor, am intensificat latura muzicii noi ca parte integranta în Festival -multe prime auditii ale creatorilor timpului nostru au fost prezentate -în 2005 si 2006 am realizat 25 de premiere. De asemenea si muzica debutului de secol XX a fost prezentata -compozitorii exilati precum Schreker, Korngold, Zemlinsky, Wellesz -multe serii de concerte le-am dedicat acestor creatori, precum si altora mai putin cunoscuti. Salzburgul este si un oras al traditiei -al lui Mozart. Am pus în scena toate operele sale,fapt nerealizat niciodata în istoria Festivalului.
În prezent ce proiecte aveti în calitate de manager?
Sunt intendantul Bienalei de la München, -în programe am inclus nenumarate prime auditii sau opusuri apartinând unor creatori clasici contemporani precum Hans Werner Henze sau ale unor compozitori din întreaga lume -am prezentat o premiera semnata Adriana Holsky, o creatoare de origine româna. Acesta este doar un reper al activitatii mele deoarece continui sa fiu creator si dirijor si încerc sa le îmbin într-o frumoasa armonie.
Ce proiecte are compozitorul Peter Ruzicka?
Compozitia necesita un timp mai îndelungat de reflectie si multora dintre proiectele mele le daruiesc o perioada mai lunga de meditatie înainte de a fi asternute pe hârtie si audiate. Acest timp mi-l pot permite doar din 2006 deoarece am renuntat sa mai fiu intendant al vreunei institutii. Pot sa dispun acum de libertatea mea si sa compun în voie. În ultimele patru luni am compus o piesa pentru Filarmonica din Viena, ea va fi prezentata în prima auditie în martie 2010 cu Christian Thielemann la pupitru. Urmatorul opus este un Concert pentru violoncel -dedicat lui Daniel Muller Schott. Descopar o mare bucurie în universal propriei muzici.
În cariera dvs. aveti ocazia sa "construiti", sa creati o stagiune, un concert sau o piesa muzicala. Care dintre aceste domenii va este cel mai drag astazi?
Va raspund cu o anecdota - pe cartea mea de vizita scria pâna în 2006 Intendant, astazi scrie compozitor. Ma bucur de aceasta, ma bucur ca pot sa-mi dedic viata compozitiei si ma consider un om foarte norocos.
Interviu realizat de Irina Hasnas
24 septembrie, ora 19.00, Opera Nationala Bucuresti
Va asteptam în Bucuresti cu o opera mai speciala - intitulata CELAN - Musiktheater in sieben Entwürfen. Când v-ati întâlnit pentru prima oara cu versurile lui Paul Celan?
Înca din anii de scoala când am învatat cele mai cunoscute poeme ale lui Paul Celan -precum Die Todesfuge pe care l-am recitat pe dinafara fara a întelege întru totul continutul. Apoi multi ani mai târziu am avut o scurta întrevedere cu Paul Celan la Paris, în cadrul careia am discutat mult si mi-a dezvaluit câteva dintre reperele poemelor sale. Când am devenit compozitor am redescoperit aceste poeme ale lui Paul Celan redescoperindu-le totodata si profundele valente filosofice. În anii '90 aceste texte au fost reunite într-o opera.
Sunt poemele lui Paul Celan, pe planul estetic, foarte departe de spiritul creatiei dvs.?
Poemele lui Paul Celan povestesc foarte mult despre ranile secolului XX, despre Holocaust, autorul fiind mereu preocupat sa releve esenta dramatica a acestora. Muzica mea a încercat sa învesmânteze aceste tragedii într-o proiectie de sunete cu o arhitectura proprie. Arta, cuvântul, muzica ofera un cadru special pentru a fi reflectate evenimentele istoriei. De aceea putem spune ca poemele lui Paul Celan au fost un izvor de inspiratie pentru mine.
Ati creat un spatiu al sintezelor filosofice incluse în versurile lui Paul Celan. Opera dvs. cum este construita?
Opera mea reprezinta în esenta o biografie nuantata. Muzica ce însoteste drama literara are posibilitatea de a reflecta evenimentele cotidiene. Opera mea este asadar ,o biografie nuantata, o posibila istorie a vietii lui Paul Celan care include mai multe capitole -în esenta totul s-a transformat într-o realitate virtuala care a inclus si alte personaje si s-a focalizat pe relatia acestora cu eroul titular. În mijlocul lucrarii, între scena 3 si 4 exista o secventa ce aminteste de holocaust -este numai o secventa instrumentala. Întreaga opera este dominata de spiritul literar al lui Paul Celan.
Dupa Paul Celan ati abordat si creatia lui Friedrich Hölderlin.
Dupa opera Paul Celan, Hölderlin - eine expedition a fost cea de a doua lucrare scrisa pentru scena. Paul Celan a avut profunde legaturi cu filosofia lui Friedrich Hölderlin, un autor descoperit dupa moarte. Aceasta lucrare este un proiect mai vechi al meu pe care n-am putut sa-l desavârsesc decât dupa 2006, când am renuntat la pozitia de Intendant al Festivalului de la Salzburg, iar premiera a avut loc la Berlin în 16 noiembrie 2008, la Staatsoper.
Revenind la Salzburg, ati fost intendant si aceasta perioada este cunoscuta ca "Perioada de aur -Ruzicka". Ati deschis portile festivalului pentru muzica actuala atunci când ati devenit director artistic. Cum au fost cele cinci stagiuni pe care le-ati coordonat?
Ma bucur ori de câte ori se subliniaza faptul ca perioada în care am coordonat a fost buna. Desigur, în calitate de compozitor, am intensificat latura muzicii noi ca parte integranta în Festival -multe prime auditii ale creatorilor timpului nostru au fost prezentate -în 2005 si 2006 am realizat 25 de premiere. De asemenea si muzica debutului de secol XX a fost prezentata -compozitorii exilati precum Schreker, Korngold, Zemlinsky, Wellesz -multe serii de concerte le-am dedicat acestor creatori, precum si altora mai putin cunoscuti. Salzburgul este si un oras al traditiei -al lui Mozart. Am pus în scena toate operele sale,fapt nerealizat niciodata în istoria Festivalului.
În prezent ce proiecte aveti în calitate de manager?
Sunt intendantul Bienalei de la München, -în programe am inclus nenumarate prime auditii sau opusuri apartinând unor creatori clasici contemporani precum Hans Werner Henze sau ale unor compozitori din întreaga lume -am prezentat o premiera semnata Adriana Holsky, o creatoare de origine româna. Acesta este doar un reper al activitatii mele deoarece continui sa fiu creator si dirijor si încerc sa le îmbin într-o frumoasa armonie.
Ce proiecte are compozitorul Peter Ruzicka?
Compozitia necesita un timp mai îndelungat de reflectie si multora dintre proiectele mele le daruiesc o perioada mai lunga de meditatie înainte de a fi asternute pe hârtie si audiate. Acest timp mi-l pot permite doar din 2006 deoarece am renuntat sa mai fiu intendant al vreunei institutii. Pot sa dispun acum de libertatea mea si sa compun în voie. În ultimele patru luni am compus o piesa pentru Filarmonica din Viena, ea va fi prezentata în prima auditie în martie 2010 cu Christian Thielemann la pupitru. Urmatorul opus este un Concert pentru violoncel -dedicat lui Daniel Muller Schott. Descopar o mare bucurie în universal propriei muzici.
În cariera dvs. aveti ocazia sa "construiti", sa creati o stagiune, un concert sau o piesa muzicala. Care dintre aceste domenii va este cel mai drag astazi?
Va raspund cu o anecdota - pe cartea mea de vizita scria pâna în 2006 Intendant, astazi scrie compozitor. Ma bucur de aceasta, ma bucur ca pot sa-mi dedic viata compozitiei si ma consider un om foarte norocos.
Interviu realizat de Irina Hasnas